Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe S100D nå eller vente på f.eks Q6 E-Tron?

Startet av Andre72, fredag 03. februar 2017, klokken 23:59

« forrige - neste »

kjølholdt

Hvis "opplevd komfort "som det heter er viktigst ,styr unna tesla. Men da må du vente noen år på at Audi og de andre etablerer et skikkelig ladenettverk og de har ikke hastverk.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: Andre72 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 10:44
Da har jeg levert tilbake Teslaen. Det var en blandet opplevelse å komme tilbake i BMWen. Motor og drivverk oppleves som fryktelig gammeldags og nærmest "ubrukelig" etter å ha blitt litt vant til å kjøre elbil. Jeg har 8-trinns girkassa og motoren er såpass at bilen går 0-100 på 7 komma noe. Men det er allikevel helt forferdelig å kjøre i forhold til en elbil.

Jeg kan også rapportere om at støynivået ikke opplevdes som noe bedre i BMWen. Teslaen er helt på høyde her.

Jeg la inn den software oppgraderingen som kom i dag tidlig. Det stod at den skulle forbedre autopilot m.m. men den fungerte fortsatt ikke. Softwaren hadde fortsatt versjon 8.0 etter oppgraderingen. Husker ikke resten av de små tallene etter 8.0 versjonen..

Nå blir det å gå i tenkeboksen. Teslaen har både imponert og skuffet. Enkelte av problemene med Teslaen blir helt sikkert bedre med nyere software. Men de fundamentale tingene som fjæringsoppsett, lys, seter o.l. blir jo aldri forandret. Hmm....

Kanskje du bør teste en Model X også? Den skiller seg fra Model S på alle disse punktene så vidt jeg skjønner. Skal også gi mer "premium-følelse" i følge de som har greie på slikt ;) (og så får du hengerfeste)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Luftventil

Sitat fra: Andre72 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 10:44
Da har jeg levert tilbake Teslaen. Det var en blandet opplevelse å komme tilbake i BMWen. Motor og drivverk oppleves som fryktelig gammeldags og nærmest "ubrukelig" etter å ha blitt litt vant til å kjøre elbil. Jeg har 8-trinns girkassa og motoren er såpass at bilen går 0-100 på 7 komma noe. Men det er allikevel helt forferdelig å kjøre i forhold til en elbil.

Jeg kan også rapportere om at støynivået ikke opplevdes som noe bedre i BMWen. Teslaen er helt på høyde her.

Jeg la inn den software oppgraderingen som kom i dag tidlig. Det stod at den skulle forbedre autopilot m.m. men den fungerte fortsatt ikke. Softwaren hadde fortsatt versjon 8.0 etter oppgraderingen. Husker ikke resten av de små tallene etter 8.0 versjonen..

Nå blir det å gå i tenkeboksen. Teslaen har både imponert og skuffet. Enkelte av problemene med Teslaen blir helt sikkert bedre med nyere software. Men de fundamentale tingene som fjæringsoppsett, lys, seter o.l. blir jo aldri forandret. Hmm....

Opplevde noe av det samme. Etter å ha kjørt elbil i noen år gledet jeg meg til å teste en splitter ny BMW 118ia, men jeg ble rett og slett skuffet. Bilen var strålende i seg selv med deilig balanse, men drivlinjen opplevdes som treg og overkomplisert.

Du har ikke vurdert å kjøpe brukt? Får en fin Tesla til 600 000 også.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Andre72 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 10:44
Da har jeg levert tilbake Teslaen. Det var en blandet opplevelse å komme tilbake i BMWen. Motor og drivverk oppleves som fryktelig gammeldags og nærmest "ubrukelig" etter å ha blitt litt vant til å kjøre elbil. Jeg har 8-trinns girkassa og motoren er såpass at bilen går 0-100 på 7 komma noe. Men det er allikevel helt forferdelig å kjøre i forhold til en elbil.

Jeg kan også rapportere om at støynivået ikke opplevdes som noe bedre i BMWen. Teslaen er helt på høyde her.

Jeg la inn den software oppgraderingen som kom i dag tidlig. Det stod at den skulle forbedre autopilot m.m. men den fungerte fortsatt ikke. Softwaren hadde fortsatt versjon 8.0 etter oppgraderingen. Husker ikke resten av de små tallene etter 8.0 versjonen..

Nå blir det å gå i tenkeboksen. Teslaen har både imponert og skuffet. Enkelte av problemene med Teslaen blir helt sikkert bedre med nyere software. Men de fundamentale tingene som fjæringsoppsett, lys, seter o.l. blir jo aldri forandret. Hmm....
Vær modig, ta skrittet ut  ;D Jeg angret ikke, og i dag etter nesten 2 år med S85D (loaded m7seter) er det utenkelig å gå tilbake pga drivlinjen som er så kontant. Kjørte Ducati i noen år og savnet derfor alltid MC, men ikke nå med Tesla'n. Og uten kraftig regen med tilhørende en-pedal kjøringen, føles andre biler helt feil.

Det er ikke utenkelig å velge Q6 eller Jaguar BMW 5 serie elbiler, men lade infrastrukturen er absolutt ikke på plass, og jeg er redd at den ikke er kommer på plass før forbrenningmotorer blir nærmest forbudt i 2025.

Dårlig ladeinfrastruktur rammer antakelig ikke dine faste kjøreruter, men du kan får dårlige erfaringer om du kjører andre og lengre ruter. Om ikke annet kan dårlig ladeinfratruktur ramme bruktprisene på de konkurrerende premium elbilene. Høyt verdifall er jo ikke noe nytt på tyske premiumbiler, hvorfor skal de gjøre verdifallet mindre på sine elbiler? F.eks den nye Jaguar bruker 2 timer på å lade opp på Chademo 50kw. Det gidder ikke jeg når jeg maks bruker 40-50 minutter mest for å toppe litt unødvendig mye opp for sikkerhetskyld. 20-30 min er stort sett nok fra SC til neste SC.

Tesla har holdt seg meget godt i verdi mye pga fallet i NOK, men også fordi den er ønsket hos mange. På forumet her står det uforholdsmessig mye om kvalitetproblemer fordi det er slik forumer fungerer, men først og fremt er det en del egenskaper på Tesla som er litt underkommunisert. Tesla er bil ver. 2.0. Den oppleves friskt og "helt riktig" som å gå ut av bilen uten å skru av "tenningen", starte den med bremsepedalen, at bilen oppdaterer seg "hele tiden" OTA og selvkjøring er synes jeg er skikkelig digg, selv om jeg er en "kjøreglad" fyr. At bilen selv finner ut når den skal være varm om morgenen ihht dine kjørevaner faller seg helt naturlig. Kjører du utenom disse tidene starter du via lynrask Tesla-app varmen remote. Luftfjærer nivå lagret på lokasjon, gjør at den hever seg automatisk på kjerreveien inn til hytta, fartsdumper etc. Nøkkelfri åpning og start av bilen gjennom app'en har reddet meg når bilen skulle hentes "dagen etter" og keyfob'en ble igjen i den andre jakka hjemme. Google maps med køinfo, 17" infoskjerm blir man liksom aldri helt vant til. Alltid pinglete inntrykk å se andre interiør, f.eks nye XC90T8 som jeg måtte innom for å se med sin "miniskjerm".

Når det kommer til kostnader, så synes jeg Teslaen er utrolig billig å eie. Den koster ikke mer enn "komoden i gangen" om man ser bort fra anskaffelsen. Ser man på hva man har av verdier ellers som hus hytte båt, så blir pengene bundet opp lite i forhold, med tanke på drivstoffbesparelser og fordelene. Uansett hva som skjer med bortfall av fordelene, så kan ingen ta fra meg "gratis" drivstoff. Brukte myyye drivstoff hvert å før og fikk som som regel gratis Statoilkopp hvert år som betyr mer en 5000 liter drivstoff årlig om jeg husker riktig. At bilen er miljøvennlig både lokalt og globalt er noe man også setter pris på.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

bmw2002

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 08. februar 2017, klokken 02:36
F.eks den nye Jaguar bruker 2 timer på å lade opp på Chademo 50kw. Det gidder ikke jeg når jeg maks bruker 40-50 minutter mest for å toppe litt unødvendig mye opp for sikkerhetskyld. 20-30 min er stort sett nok fra SC til neste SC.

Alltid pinglete inntrykk å se andre interiør, f.eks nye XC90T8 som jeg måtte innom for å se med sin "miniskjerm".

Brukte myyye drivstoff hvert å før og fikk som som regel gratis Statoilkopp hvert år som betyr mer en 5000 liter drivstoff årlig om jeg husker riktig. At bilen er miljøvennlig både lokalt og globalt er noe man også setter pris på.

Jaguar bruker vel ikke Chademo?
Uansett så kommer den til å støtte minst 100kw lading, det er sagt den skal støtte de raskeste laderene som finnes på markedet når den kommer.

Og hvordan noen kan foretrekke interiøret i en Tesla foran Volvo XC90 bare fordi det er en større skjerm skjønner jeg ikke.  For min del er setene, interiør og headup display langt viktigere enn størrelsen på skjermen.

Jeg fikk forresten Statoilkoppen etter 1000 liter bensin, hadde du fått den etter 5000 liten måtte du kjørt 70 000 km i året...

Elbil fundamentalist

1. OK kanskje ikke chademo, men det oppgis 50kW DC ~2 timer
http://www.jaguar.no/om-jaguar/konseptbiler/i-pace

2. Dømmer ikke hele interiøret, men skjermen oppleves som liten.

3. Det stemmer sikkert at man får Statoil koppen allerede på 1000liter, men husker at jeg rundet 5000 liter (totalt inkl noe på båten) Vi hadde en XC90 2,5Turbo bensin. Den har jeg aldri fått ned i 0,7 liter på mila (5000/70000). Fylte stort sett for mellom600 og 800 hver uke pluss flere ganger på turer til Danmark hytta etc. På motvei i friskt driv bruker XC90'n mye på mila. Mye småkjøring med kaldstart gir høyt forbruk. Vi kjører mellom 20-30k km PR år.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

bmw2002

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 12. februar 2017, klokken 03:18
1. OK kanskje ikke chademo, men det oppgis 50kW DC ~2 timer
http://www.jaguar.no/om-jaguar/konseptbiler/i-pace

Den formuleringen fra Jaguar er litt klønete, den sier bare hvor lang tid det tar på en 50kw lader. Jeg tipper de ikke vet endelig hastighet. Men designsjefen i Jaguar har sagt at det blir langt høyere.

Ifølge Top Gear blir det 150kw:
although the I-Pace will be future-proofed with the ability to accept charge up to 150kW

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på søndag 12. februar 2017, klokken 12:33
Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 12. februar 2017, klokken 03:18
1. OK kanskje ikke chademo, men det oppgis 50kW DC ~2 timer
http://www.jaguar.no/om-jaguar/konseptbiler/i-pace

Den formuleringen fra Jaguar er litt klønete, den sier bare hvor lang tid det tar på en 50kw lader. Jeg tipper de ikke vet endelig hastighet. Men designsjefen i Jaguar har sagt at det blir langt høyere.

Ifølge Top Gear blir det 150kw:
although the I-Pace will be future-proofed with the ability to accept charge up to 150kW
Problemet er at akkurat nå er det bare to hurtigladere som gir mer enn 50 kW i hele Norge........ (ser da helt bort fra Tesla SC)

Dermed må en belage seg på 50 kW en god stund fremover på veldig mange strekninger.

Dette kjenner jeg godt til fordi min bil kan lade med 100 kW, men det har jeg aldri fått gjort de siste to årene jeg har hatt den.


Andre72

Har vel egentlig bestemt meg for å sitte på gjerdet en stund til. Regner med at det i løpet av 1-års tid vil komme mye mer klarhet i hva som kommer av elbiler fra de store produsentene.

Hovedprodblemet er at jeg ikke føler en Tesla er verdt 1 mill. Og det er egentlig ganske langt unna også. Jeg var på lanseringen av den helt nye BMW 5-serien tidligere i uka. Bilen er egentlig uaktuell for meg fordi jeg er rimelig trygg på at min neste bil blir hel-elektrisk. Men det ble også veldig tydelig hvor stor avstanden fra en Tesla og opp til en moderne BMW faktisk er. Den nye 5eren oser av kvalitet på alle steder. Og ikke minst så har BMW tilgjengelig så mye gjennomført utstyr at man kan få all den luksusfølelse man ønsker. Bare på lydanlegget i bilen har man mange alternativer der det største er et B&W Diamond til ca 50k. På setene kan du sitte å konfigurere og spesifisere akkurat hvordan du vil ha dem. Kjøling, massasje, justerbar støtte på diverse steder osv osv.

Det koker vel egentlig ned til at jeg ønsker meg en god del luksus dersom jeg først skal legge 1 mill på bordet for en bil. Og jeg sliter veldig med å finne luksus i en Tesla (bortsett fra motor/drivverk).

Jeg håper og tror at både Audi, Jaguar og alle de andre vil komme med elektriske utgaver av store familiebiler. Inntil da blir jeg nok BMW eier - og en veldig happy en sådan også! ;-)

kjølholdt

Jepp da må du gå for audi ,bmw  osv som helelektrisk om et par år. Bare ha i bakhodet fra et tidligere innlegg i denne tråden: "Men kjenn på kvaliteten på interiøret da unger, vet det er et par timer til med lading før vi kan kjøre men setene er jo supre"
Et aspekt som jeg i løpet av 3 år har lært meg å sette pris på er SC nettverket. Dette er premium følelse, bmw og mercedes gir egentlig f......... i ladeopplevelsen din så lenge de får solgt bilen til deg. Dette er selvfølgelig subjektivt fra min side , men jeg ville aldri lagt 1 mill på bordet for en el bil som ikke tilbyr et SC nettverk!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Knut Røe

Man vet jo aldri hva som kommer i fremtiden eller hva som blir dominerende da.
Det du sier blir det vel samme som fossilfolk sa før Tesla kom på markedet.
Mest sannsynlig blir det nok en kombinasjon av mange forskjellige standarder, dessverre.
Husk også at for mange er SC nettverket helt uinteressant da de lader stort sett hjemme og klarer seg med det.
Klart mange lader når det er gratis, sier seg jo selv. Ble vel slutt på det nylig, bare de gamle bilene som fortsetter med det, sier seg vel selv når man ser hvordan folk okkuperer plassene i lang tid. Er som alltid, noen som utnytter systemet, og alle som får svi.

TorAtle

Jeg har opplevd å stå på Gol med en Tesla P85D og fått mindre enn 50kW lading, så det er ikke alltid at Tesla får full pupp heller. Combo/Chademo ladenettverket har over dobbelt så mange hurtigladere som Tesla har, og nye settes i drift omtrent hver uke. Feks er det 13 steder man kan hurtiglade mellom Oslo og Hemsedal. Så slipper man å spise på Jafs hver gang :) 100/150kW-ladere vil bli rullet ut når bilene med store batterier kommer på markedet. Situasjonen er altså ikke så mørk som noen vil ha det til.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA