Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe S100D nå eller vente på f.eks Q6 E-Tron?

Startet av Andre72, fredag 03. februar 2017, klokken 23:59

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Andre72 på lørdag 04. februar 2017, klokken 23:25
Uansett så gleder jeg meg til prøvekjøring på mandag. Vi skal ha bilen fra mandag til tirsdag og satser på å få en skikkelig gjennomgang. Går inn med positive og åpne øyne og håper å ikke bli for skuffet. Spennende!
Det er lurt å ha demobil et døgn eller mer.
Jeg har siste månedene hatt to forskjellige mod S i et par døgn. Det gir mye info.
Begge jeg hadde var splitter nye facelifter, mens den ene ga et meget godt inntrykk og fristet veldig til kjøp var den andre en meget dårlig opplevelse som ikke fristet. Det har mye å si hva slags bil du får låne. Om det er mandagsbil eller ikke.
Må påpeke at begge bilene ga feilmeldinger på dekktrykk og vindusviskerne er virkelig dårlige dette er virkelig ikke premium.
Da var det en helt annen opplevelse med en BMW 320 D stv som vi hadde som leiebil en hel uke i fjor. Absolutt alt fungerte strøkent.

Jeg vil allikevel ikke gå tilbake til fosilbil, så er enig med de som har påpekt effekten av "no return" når en først blir elbilist.

nie

Synes det er vrient å komme med noen bastante råd om dette temaet men her er iallfall mine erfaringer:
Har en S85D fra desember 2015. Bilen er en fornøyelse å kjøre og den beste bilen jeg har hatt. Å kunne "fylle tanken" hjemme i egen garasje er fantastisk og SC-nettverket likedan, der det finnes. Foreløpig mangler det fullstendig på en av mine mest kjørte langstrekninger men vi får tro det kommer.

Av problemer med bilen har jeg opplevd følgende:
-bilen ble levert med feil farge på venstre fremdør. Lakkert og utbedret. Godt fornøyd med responstid fra Tesla.
-etter 583km sa bakre drive unit takk for seg. Fikset på en uke og godt for med responstid fra Tesla.
-Løst dørtrekk på førersiden ble bestilt nytt som garantisak 2.juni 2016. Venter fortsatt på at delen skal ankomme og bli montert.
-To uker før jul sa hovedbatteriet takk for seg. Jeg venter nå på 8.uke på lånebatteri og kjører rundt i lånebil. Informasjonen fra Tesla er fraværende med mindre jeg aktivt kontakter dem og spør.

Basert på mine erfaringer, mener jeg at du bør gå en runde med deg selv i forhold til hva du forventer når det gjelder ettermarked. Tesla har etterhvert mange flinke folk på servicesentrene som jobber hardt for at vi kunder skal få god service. Det virker likevel som organisasjonen har store problemer med å fremskaffe nødvendige deler for å få reparert bilene. Dermed hoper bilene seg opp på servicesentrene og kundene må kjøre leiebil unødig lenge.

Dette har jeg aldri opplevd med noen andre bil-produsenter og fenomenet har sendt meg dyyyyypt inn i tenkeboksen for å avklare om det finnes en felles fremtid for meg og min Tesla.

Hvis du ikke er så opptatt av et fungerende ettermarked så er det bare å kjøre på og bestille 100D, det er en fantastisk bil.

kjølholdt

Vel jeg kom ikke fra premium segmentet, snarere tvert imot toyota previa (fra helvete) . Men datt inn på elbilforum ved en tilfeldighet, nå en model s og 1000 innlegg senere (jeg må få meg et liv) kan jeg kjapt oppsummere mine erfaringer.
Har en nov 2013 modell 85 kwh med alt utstyr. Hva har blitt fikset. Ny DU, kjører nå med lånebatteri i bilen min da det originale tok kvelden for 1 år siden. Ps ikke hold pusten mens du venter på et refurbished eller nytt batteri. På den annen side kjørt 20 tusen på lånebatteriet men behandler det som om det skulle vært mitt eget. Ny siderute, byttet dørhåndtak 1 gang,nordic edition bremser, byttet kontaktor(heter vel det?). Festet dashbord bedre da det skranglet. Men tror ikke det er noe mer. Videre har de utført alle service bullentiner som har vært. (dette har ikke kostet meg en krone;-) videre tok de bensinregninga mi forrige påske . Hadde planlagt langtur for å besøke familie
Bor i Bergen service sentret fungerer upåklagelig, men forholder meg kun til den jeg alltid har hatt som kontakt.
Lang ventetid på service ja, men jeg bestiller 6mnd i forveien. Brenner det på dass får du hjelp med engang.
Kan nok forstå hva dere mener med bmw kvalitet, men drivlinja og SC nettverket gjør at jeg aldri går tilbake til bensin bil
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

S4e

Jeg er en stor beundrer av Tesla i forhold til innovasjon og konsept. Men er skremt i forhold til kvalitet...  Mange tilsvarende historier som dere beskriver i Tesla forum. Ikke fristende å stadig levere inn bilen, selv om service så langt tydeligvis har vært på et veldig høyt nivå.

Vi får inderlig håpe at de løser kvalitetsutfordringene for de kan jo ikke holde på slik med TM3?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Øyvind.h

#34
Sitat fra: S4e på mandag 06. februar 2017, klokken 19:50
Jeg er en stor beundrer av Tesla i forhold til innovasjon og konsept. Men er skremt i forhold til kvalitet... 
Basert på hva? Innlegg her på forumet?

Greit å se litt til mer omfattende undersøkelser av kvalitet enn å basere seg på foruminnlegg. Faktum er at kvaliteten på nyere modeller er løftet og anses nå som middels.

Brukere som ikke har problemer har liten grunn til å poste nettopp det - problemfritt bilhold. De bryr seg ikke og nyter bare bilen.
Faren min har kjørt S70D halvannet år. Ikke en eneste feil bortsett fra en løs plastklips.
Min bil er straks ett år /20.000km. Knekkelyd fra rattstammen ble rettet med en metallskive eller noe sånt. Og sett bort ifra det service-apparatet har klønet til og det som var selvforskyldt er det ikke mye annet å melde om.
På 20.000km servicen skal jeg be om at kromlistene på dørene justeres. Ellers ingen ting å klage på.

Kvalitet er ikke noe jeg ville brukt som argument mot å kjøpe ny Tesla nå.



Ang Model S, før Model X kom og trakk Teslas snitt ned:
http://www.cnbc.com/2016/10/24/why-consumer-reports-raised-the-tesla-model-s-reliability-rating.html
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

S4e

Godt å høre. Håper de nå har lært og ikke får nye tilbakefall.

Som sagt heier jeg på Tesla og hvilken endring de skal ha hovedæren å skape innen bilbransjen!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Andre72

Da har jeg vært ute og prøvekjørt en Tesla for første gang!

Bilen jeg fikk var en S90D med nextgen, premium, 19" piggfrie, hifi pakke, luftfjæring og autopilot 2. Den var i praksis helt ny.

Jeg har kjørt ca 2-3 timer. Har vært på motorvei, i byen, på småveier med fartsdumper, grusvei og litt diverse vanlig Norsk småsvingete veg. Har hatt med hele familien på 5 og også kjørt en stund alene.

Jeg er rimelig bilinteressert og har eid 7 BMWer opp igjennom årene. Dagens bil er en 2012 BMW 525D xDrive (F11) med en stor utstyrspakke (ca 300k i utstyr).

Oppsummeringen min etter de første timene i Teslaen er som følger:

Positivt:
- Motoren er fantastisk bra! Svært lett å dosere kreftene og supereffektiv å kjøre. Det "uendelige" kraftoverskuddet gjør kjøringen avslappet og fin.
- Ratt og pedaler har en passe avstemming mellom sport og komfort og passer meg som BMW eier svært godt.
- Støyisoleringen er god. Ikke fantasisk, men godt over godkjent!
- Veldig god plass i trunk og pluss i margen for litt ekstra plass under panseret.

Negativt:
- Bilbeltene er ikke gode. Innfestingen ved setebunnen henger ikke skikkelig stabilt fast og gjør feste av beltet vanskelig da den har en lei tendens til å skli unna når man prøver å trykke ned beltefestet. Selve festemekanismen på beltet er også veldig snodig. Når man sitter med beltet på så er det ekstremt vanskelig å trekke ut ekstra beltet foran magen dersom man f.eks skal nedi lomma og hente mobilen. Tungvinne greier.

- Fjæringskomforten er langt unna BMWen min. Teslaen er satt opp med en rimelig fast og stump fjæring. Jeg forsøkte å bruke alle 4 posisjonene på luftfjæringen men det endret for det meste bare høyden. Ingen store forskjeller i fjæringsoppsett. På BMWen (og mange andre) har man 3 innstillinger - Sport, Komfort og Komfort+. Disse innstillingene justerer både fjæringskomfort, rattmotstand og pedalrespons. Dette savnet jeg med en gang i Teslaen.

- Jeg opplevde bilen som noe "vinglete" på vegen. BMWen min ligger mere "klistret" til vegen og er ekstremt stabil i fartsretningen. Jeg følte jeg måtte gjøre små korrigeringer på Teslaen hele tiden. Det kan selvsagt ha noe med dekk å gjøre, men det var det samme uansett om vegen var sportete eller ikke. Det kan hende det er BMWens adaptive servo som gjør susen. Styringen blir nemlig variabelt tyngre etterhvert som farten øker.

- Den aktive cruisecontrollen er ikke god. I oppoverbakker opplevde jeg til stadighet at den ikke klarte å holde helt jevnt gasspådrag men endret et par kilometer opp og ned. Irriterende og lite komfortabelt.

- På motorvegen opplevde jeg flere ganger at cruisecontrollen bremset rimelig kraftig opp dersom det lå en bil foran meg som kjørte av på en avkjøring. Jeg har radarstyrt cruise på BMWen også og her skjer absolutt aldri slike ting. Bilene bak meg blinket med lysene på meg fordi jeg tilsynelatende bremset som en tulling..

- Jeg fant ingen "resume" funksjon på cruisecontrollen? Mulig den finnes..? Dersom jeg f.eks måtte bremse slik at den slapp farten fikk jeg kun til å skru den på igjen slik at den gikk tilbake til fartsgrensen. Jeg måtte hele tiden stille inn f.eks 5km over fartsgrensen dersom det var slik jeg ønsket å ligge. Jeg er vant til å ha en "resume" funksjon og synes det er veldig praktisk.

- LED lysene er ikke gode. De tegner en svært ujevn lyskjegle og tegner tydelige "striper" i lyskjeglen som lyser mye sterkere enn gjennomsnittet. Jeg hang meg opp i dette og endte med at øynene fokuserte for mye på stripene i lyskjeglen. Ikke komfortabelt. Bilen skulle også ha 3-posisjoners justering sideveis av LED lysene men dette klarte jeg ikke å se at skjedde når jeg kjørte på mørke svingete veger. Jeg har adaptive lys på BMWen også og her svinger lysene helt tydelig etter rattutslag og lyser inn i svingene. Nedtur at ikke Teslaen gjorde det samme.

- DAB radioen viser ikke grafikk som sendes over DAB systemet. Jeg får opp dette i BMWen og synes det var veldig merkelig at ikke Tesla klarte å vise dette på den store skjermen. I BMWen får man på enkelte kanaler opp coveret til låten som spilles. Andre viser nyheter mens andre viser en kanallogo. Ikke superviktige saker, men det var litt kjedelig at det bare var en stor grå firkant som viste kanalen man lyttet på.

- Teslaen hadde hifi-pakke men lydkvaliteten ligger flere hakk under BMWen min. Jeg har noe som heter BMW Premium Sound i bilen. Tror dette kosta ca 20k når bilen var ny. Det er altså ikke den største hifi-pakka til BMW som typisk koster 40-50k. Jeg er godt over snittet kompetent på lyd og har bl.a jobbet i 10 år med å selge tung hifi. Teslaen har ikke dårlig lyd, men det var ikke på nivå med det jeg er vant til - hverken i topp, bunn eller mellomtone.

- Avlesningen av fartsgrense som vises i displayet bommer svært ofte og viser feil fartsgrense. Jeg har denne funksjonen i BMWen også og her er den langt mer nøyaktig. Kun svært sjelden viser den feil så jeg har lært meg å stole på at den fartsgrensen som vises på skjermen er korrekt. Jeg kunne ikke stole på det i Teslaen.

- Setene foran (nextgen) er langt unna det jeg er vant til i BMWen. Jeg har komfortsetene i min bil. Sitteputen er altfor kort under lårene som gjør det slitsomt å sitte lenge i bilen. Ingen justeringsmuligheter. Nakkestøtten ligger langt bak og kan ikke justeres fremover. I BMWen kan nakkestøtten justeres fremover slik at man kan hvile hodet komfortabelt. Den har også justerbare sidestøtter på nakkestøtten slik at hodet ligger svært godt. Teslaen opplevdes som svært spartansk i forhold.

- Ungene klaget over at setene bak var veldig rette i ryggen og de så ikke lyst på langturer. Mulig man kunne tatt med noen puter for å avhjelpe litt.


Det ble mange negative punkter, men det er min ærlige oppfatning. Jeg synes det ble vanskelig å legge over 1 mill på bordet for en ny 100D. Jeg føler ikke dette er en bil som kan forsvare en slik pris. Hadde den kostet 500-600k så hadde det stilt seg annerledes. Akkurat nå er både jeg og fruen svært usikre på hva vi gjør.

Skal forøvrig hilse fra min 10 år gamle sønn og si at han synes Teslaen var dritkul! Spesielt den store skjermen og når pappa trykket på gassen! :-)








turfsurf

Komforten i baksetet tror jeg ikke du skal bekymre deg veldig for, har kjørt mange lange turer med 3 barn bak i Model S (1-13 år). Bilbelte kritikken skjønner jeg ikke noe av. Når det gjelder CC så har den resume, og software til ACC er nyutviklet for AP2, så den blir nok bedre. Resten av kritikken er rimelig. Bare å veie opp fordelen med drivlinjen mot ulempene. Har selv hatt diverse Audi og BMW, og fordelene med Tesla overvant lett ulempene. Og en ting, jeg har aldri vært så uthvilt på langtur som med Model S. Spent på X som kommer til sommeren...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#38
Høres ut som AP2 programvaren ikke er helt stabil? Kjenner meg definitivt ikke igjen i beskrivelsen av adaptiv cruise som i min bil er jevn. Men har hørt autopiloten i AP2 fortsatt er litt nervøs. Når den blir stabil som AP1 vil du nok sette stor pris på den. Spesielt i kø er det fantasirik å la bilen kjøre selv.

Beltet har jeg aldri hatt problemer med. Funker fint, men vet folk kan sette i feil spenne i baksetet.

Vinglete må skyldes Nokian R2. Kjøp CVC6. Mye bedre. Styringen skal ikke være vinglete eller upresis. Men bilen er ikke like stiv som eks 3-serie med m-understell. Det er en familiebil :)

Lysene vil jeg tro er bedre på bmw'en ja.

Fartsgrense-avlesning er dønn presis i min bil. Og ikke minst -speedometeret er helt presist (Model S og Q5 var de eneste bilene i test med presise speedometer).

Setene er personavhengig. Jeg sitter veldig godt, men har sikkert en kropp som passer bra (186/90kg ca).

Alt i alt virker det som du har gjort en grei test. Noe tror jeg ikke er riktig/fikses med sortware. Andre dekk vil nok også være viktig. Og noe tror jeg du lever fint med etter en tids eierskap. Å gå tilbake til fossil etter tre år med Model s er helt utenkelig, selv om både lys og seter er bedre i fossilbilen. Enn så lenge finnes ingen tyske elektriske konkurrenter :( Tyskerne er gode på tilleggsutstyr. Hadde de bare laget noe moderne på drivlinje-fronten.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Andre72 på mandag 06. februar 2017, klokken 22:06
Da har jeg vært ute og prøvekjørt en Tesla for første gang!

Bilen jeg fikk var en S90D med nextgen, premium, 19" piggfrie, hifi pakke, luftfjæring og autopilot 2. Den var i praksis helt ny.

- Jeg fant ingen "resume" funksjon på cruisecontrollen? Mulig den finnes..? Dersom jeg f.eks måtte bremse slik at den slapp farten fikk jeg kun til å skru den på igjen slik at den gikk tilbake til fartsgrensen. Jeg måtte hele tiden stille inn f.eks 5km over fartsgrensen dersom det var slik jeg ønsket å ligge. Jeg er vant til å ha en "resume" funksjon og synes det er veldig praktisk.


- DAB radioen viser ikke grafikk som sendes over DAB systemet. Jeg får opp dette i BMWen og synes det var veldig merkelig at ikke Tesla klarte å vise dette på den store skjermen. I BMWen får man på enkelte kanaler opp coveret til låten som spilles. Andre viser nyheter mens andre viser en kanallogo. Ikke superviktige saker, men det var litt kjedelig at det bare var en stor grå firkant som viste kanalen man lyttet på.


Resume: Du kan stille på skjermen hvordan ACC skal forholde seg til fartsgrensen, f.eks 5 km over.
ACC er dårlig nå i HW2 bilene. Viker mye mer stabil i HW1 bilene i følge min erfaring. Regn med store forbedringer her i oppdateringer som kommer mange ganger i året.
DAB: Enig at det er dumt at grafikk ikke vises. Den var der i versjon 8.0 av softwaren. Regner med at den kommer tilbake med en oppdatering.

By the way:
Har din BMW OTA oppgradering? Hvis ikke er det et uslåelig argument. I tillegg er det jo helt annen driftsøkonomi med Tesla om du har lademuligheter hjemme.
Fossilbiler kommer nok til å falle som en sten i verdi ganske så snart. Men enig at Tesla er 300 k for dyr nå. Hadde den kostet 700k i stedet for 1 mille ville nok mange flere ha kjøpt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

Hadde du prøvekjørt for 2 mnd siden så ville ikke AP2-biler hatt adaptiv cruise i det hele tatt. Virker som det kommer en betydlig oppgradering ca hver andre/tredje uke nå, så jeg ville ikke bekymret meg over de autopilot-relaterte tingene. Dette er nok stort sett fikset opp før man mottar bilen, og så vil det fortsette å bli bedre og bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Andre72

Takk for gode svar fra dere som har kommentert etter min første tur.

Noen kommentarer til deres svar:
- Jeg er enig i at ACC sannsynligvis vil bli bedre og at det nok ligger i en dårlig software. Autosteer funksjonen nektet å skru seg på i det hele tatt..

- Det er mange år siden 3-serie med M-pakke var steinhard i fjæringen. Dagens 3-serie har samme adaptive understell som min 5-serie uavhengig om den har M-pakke eller ikke.

- Nei, BMWen min har ikke OTA. Jeg må gå på www.bmw.com/update og laste ned ny software til en USB stick for så å sette inn USB sticken i bilen og oppdatere slik.



Har også hatt en ny tur med Teslaen nå på morgenen. Nye erfaringer.. ;-)

- Bilen har merkbart dårligere svingradius enn hva jeg er vant med. Hjemme i gården har jeg et fast spor jeg følger der jeg legger fronten kliss inntil søppelkassene og så dreier fullt høyre. Da kommer jeg rett inn i parkeringsplassen min og slipper å rygge. Det var helt umulig å få til dette med Teslaen da den rett og slett ikke hadde kraftig nok svingradius. No big deal selvfølgelig, men enda en liten ting som ikke var noe opptur.

- Når jeg fikk bilen i går så var den allerede varm og god så jeg fikk ikke reflektert over varmeapparat og setevarme. I dag var det -4 når jeg kom ut i bilen. Setevarmen var fryktelig treg og varmeapparatet likedan. Jeg kunne ikke tro at det skulle være så dårlig så jeg begynte å lese. Fant ut at bilen stod i "Range Mode" som nedjusterer varmeapparat/setevarme. Skrudde av range mode og setevarme og varmeapparat kom opp på et bra nivå. Men det snodige er at dersom man vil ha skikkelig varmeapparat/setevarme så må man samtidig kutte ut bilens evne til å fordele effekt mellom motorene. Merkelig og tilsynelatende helt unødvendig sammenheng.


Det kom forøvrig varsel om ny softwareoppdatering nå på morgenen. Bilen hadde versjon 8.0 i går. Jeg startet oppdateringen og den står å går nå. Aner ikke hva som kommer. Men tenkte jeg skulle sjekke ut dette før jeg leverer bilen tilbake til Tesla.



Øyvind.h

#42
Sitat fra: Andre72 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:15
- Det er mange år siden 3-serie med M-pakke var steinhard i fjæringen. Dagens 3-serie har samme adaptive understell som min 5-serie uavhengig om den har M-pakke eller ikke.

Det var jeg ikke klar over. En kamerat hadde 3-serie med M-understell. Det var en lidelse å sitte på, men selvfølgelig perfekt for sjåføren. Med adaptivt derimot kan man få i pose og sekk :)
Adaptivt understell tror jeg nok vil komme til Model S også på sikt da det er vanlig i den klassen, men det er ett av flere utstyrsvalg Tesla burde hatt men som de ikke har prioritert pt. Kanskje trivielt for meg som tilbake i 2013 såvidt fikk med lansering av parkeringssensor :)



Sitat fra: Andre72 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:15
- Når jeg fikk bilen i går så var den allerede varm og god så jeg fikk ikke reflektert over varmeapparat og setevarme. I dag var det -4 når jeg kom ut i bilen. Setevarmen var fryktelig treg og varmeapparatet likedan. Jeg kunne ikke tro at det skulle være så dårlig så jeg begynte å lese. Fant ut at bilen stod i "Range Mode" som nedjusterer varmeapparat/setevarme. Skrudde av range mode og setevarme og varmeapparat kom opp på et bra nivå. Men det snodige er at dersom man vil ha skikkelig varmeapparat/setevarme så må man samtidig kutte ut bilens evne til å fordele effekt mellom motorene. Merkelig og tilsynelatende helt unødvendig sammenheng.
En av fordelene med Model S er at du alltid kommer til varm og isfri bil. 5 sekunders trykking i appen på telefonen din og bilen er varm og klar før du kommer ut. Selv bare noen minutter forvarming løfter kupetemperaturen vesentlig, fordi varmeeffekten fra varmeapparatet er momentan. Ca 5,5kW til kupe og 5,5kW til batteriet. I en lånebil får du dessverre ikke oppleve dette da du ikke får app-tilgang (som for øvrig varsler deg om eventuelle innbrudd, avbrutt lading, programvareoppdateringer +++).
Det finnes for øvrig også programmer som kan håndtere regelmessig oppvarming om du reiser på faste tidspunkt, og jeg så en som hadde laget noe for Outlook nå så du bare legger inn avtale i Outlook som får bilen til å forvarme seg. Mye artig man kan gjøre :)

Når det gjelder range mode - den funksjonen har jeg kun testet unntaksvis. I praksis er den alltid deaktivert. Jeg ville skrudd den av og glemt hele greia. Bilen doserer selv mellom front- og bakmotor etter behov. Forbruksendringen er så lav på en 90D at aktivering bare gir marginal gevinst på langtur. På korte turer gir den nok gevinst, men da ofrer man litt komfort. Long story short - skru av og la den stå av. Om ikke du er veldig detaljfokusert på forbruk, at batteriet skal holde seg kaldt +++.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Andre72

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:27
En av fordelene med Model S er at du alltid kommer til varm og isfri bil. 5 sekunders trykking i appen på telefonen din og bilen er varm og klar før du kommer ut. Selv bare noen minutter forvarming løfter kupetemperaturen vesentlig, fordi varmeeffekten fra varmeapparatet er momentan.
Ja, dette er en knall komfortfunksjon! Har tilsvarende i BMWen også der jeg kan skru av/på varme med fjernkontrollen. BMWen har dog noen "mangler" på denne funksjonen; jeg kan ikke programmere tidspunkt den skal starte selv. Må huske å starte den manuelt når jeg spiser frokost. Den kan heller ikke sette på varme i setene, kun varmeapparatet. Selvsagt fordi den bruker diesel og ikke batteri til oppvarmingen.


Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:27
Når det gjelder range mode - den funksjonen har jeg kun testet unntaksvis. I praksis er den alltid deaktivert. Jeg ville skrudd den av og glemt hele greia. Bilen doserer selv mellom front- og bakmotor etter behov. Forbruksendringen er så lav på en 90D at aktivering bare gir marginal gevinst på langtur. På korte turer gir den nok gevinst, men da ofrer man litt komfort. Long story short - skru av og la den stå av. Om ikke du er veldig detaljfokusert på forbruk, at batteriet skal holde seg kaldt +++.
Ok, så lenge man ikke taper mye rekkevidde på dette så er jeg enig i at "Range Mode" bare må glemmes. Eventuelt renames til "Freeze Mode" ;-)

Andre72

Da har jeg levert tilbake Teslaen. Det var en blandet opplevelse å komme tilbake i BMWen. Motor og drivverk oppleves som fryktelig gammeldags og nærmest "ubrukelig" etter å ha blitt litt vant til å kjøre elbil. Jeg har 8-trinns girkassa og motoren er såpass at bilen går 0-100 på 7 komma noe. Men det er allikevel helt forferdelig å kjøre i forhold til en elbil.

Jeg kan også rapportere om at støynivået ikke opplevdes som noe bedre i BMWen. Teslaen er helt på høyde her.

Jeg la inn den software oppgraderingen som kom i dag tidlig. Det stod at den skulle forbedre autopilot m.m. men den fungerte fortsatt ikke. Softwaren hadde fortsatt versjon 8.0 etter oppgraderingen. Husker ikke resten av de små tallene etter 8.0 versjonen..

Nå blir det å gå i tenkeboksen. Teslaen har både imponert og skuffet. Enkelte av problemene med Teslaen blir helt sikkert bedre med nyere software. Men de fundamentale tingene som fjæringsoppsett, lys, seter o.l. blir jo aldri forandret. Hmm....



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA