Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva betyr "Oppdatert elektrisk anlegg" hjemme?

Startet av derwaechter, fredag 03. februar 2017, klokken 19:09

« forrige - neste »

derwaechter

Tusen takk for mange gode svar. Jeg blir jo spesialist for norske el anlegg snart :-)

Problemet er at parkeringsplassen er langt fra vår eierseksjon og direkte ved parkeringsplassen kan jeg ikke uten videre sette opp en ladeboks eller stolpe. Det blir altså å benytte en skøyteledning fra vår husvegg til parkeringen. Jeg se at såpass lange ladekabler er vanskelig å få og blir sikkert veldig dyrt.

Jeg lurer på om en enkel, men allikevel sikkert, løsning hadde vært å få en elektriker til å legge en egen kurs med egen sikring til vanlig stikkkontakt på husveggen og bruker skøyteledning derfra. . Da er jeg sikkert på at det ikke er noen dårlige forbindelser på vei og bilen henger ikke på samme kurs som vannkoker og gulvvarme. Man kunne også velge tykkere ledning og sterkere sikring til denne dedikerte kursen.

At ladingen ville fortsatt være langsomt gjør ingenting. Er det andre motargumenter jeg ikke kom på?

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

Griffel

#16
Skjøteledning er og blir en nødløsning, ikke beregnet på permanent bruk, men noe en kan bruke helst med tilsyn mens en venter på elektrikker. Skjøteledningen vil ligge her uten tilsyn i lengere perioder, i et område hvor kanskje barn leker. Den har ikke barnesikring og kan lett missbrukes og skades. 

Se vedlegg:
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

derwaechter

Det stemmer. Men det gjelder jo like mye for utendørs stikkontakt, gjør det ikke det?

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

derwaechter

Altså hvis jeg far nedkravt en kabel der det nå ligger en skjøtekabel langs gjerde (på innsiden) og så installere en stikke kontakt så vil den "ligge her uten tilsyn i lengere perioder, i et område hvor kanskje barn leker. Den har ikke barnesikring og kan lett missbrukes og skades."

Ikke helt så lett men ikke noe fundamentalt forskjell. Eller er selve ledningen i en utendørs skjøtekabel så mye dårligere at det ikke tåler bruk?
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

TB

Problemet med skjøtekabel er at den er løs, og blir lett skada. Fast kabel vil alltid være festa til ein vegg, eller ligg beskytta i røyr. Dermed er det berre kontakten som er "eksponert" - den denne skal være montert høgt nok til at barn ikkje rekk opp, eller være avlåst. (T.d. mange motorvarmere er låst med R118 nøkkel pga stolpen ikkje er høg nok.)

No er det forskjell på skjøtekabel, og ved å beskytte kabelen ekstra, unngå trafikk direkte over kabelen o.l. vil den nok kunne fungere i praksis - men blir aldri ein fullgod erstatning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zyp

Sitat fra: derwaechter på fredag 10. februar 2017, klokken 23:53
Altså hvis jeg far nedkravt en kabel der det nå ligger en skjøtekabel langs gjerde (på innsiden) og så installere en stikke kontakt så vil den "ligge her uten tilsyn i lengere perioder, i et område hvor kanskje barn leker. Den har ikke barnesikring og kan lett missbrukes og skades."

Ikke helt så lett men ikke noe fundamentalt forskjell. Eller er selve ledningen i en utendørs skjøtekabel så mye dårligere at det ikke tåler bruk?

Jo, det er fundamentale forskjeller.

Kabelen til en skjøteledning har normalt kun en separat isolert jordleder. Både PR (standard kabel for montasje på vegg) og PFSP (mer robust enn PR, godkjent for nedgraving) har en jordet metallkappe rundt de strømførende lederne, slik at hvis kabelen blir så skadet at det går hull på isolasjonen til de strømførende lederne så vil de komme i kontakt med jordkappa og løse ut jordfeilbryteren.

I tillegg er kabler for fast installasjon generelt mer robuste enn kabler for skjøteledninger rett og slett fordi de ikke trenger å være fleksible.

Griffel

Min erfaring med skjøtekabler er at de før eller senere får en feil. Gjerne ved at en leder brekker av eller nesten brekker av ved støpsel eller skjøtekontakt.

Er det en effekt-leder og den brekker helt er det et ubetydelig problem som en oppdager ved at en ikke får ladet, og kablen repareres. Brekker den nesten av resulterer det i en brann, forhåpentlig kun i kabel. Brytes jordledningen av merker en ikke dette før en får støt, for eksempel på grunn av fuktighet på skjøtekontakt når en tar i kablen. En reddes da som oftest av en jordfeilbryter. Sist jeg hørte om et dødsfall på grunn av skjøteledning med ødelagt jordforbinneldse må snart være 10 år siden. For fast opplagte kabler er slike feil mye mer uvanlig.

En korrekt montert utestikkontakt skal være montert utilgjenglig for barn, eller ha barneværn.
(Nå finnes det vel også skjøtekabler med barneværn.)(
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

derwaechter

Landet til slutt på at det må til en ny utekontakt, egen kurs, 10a og egen jordfeilbryter.

Koster etter de anbudene jeg fikk rundt 6000 NOK. I vår tilfelle fant jeg nå ut at det heller ikke er nok plass i dagens sikringsskap til dette så her må det også fikses ting (som riktig nok gjør hele anlegget bedre og sikrere) sånn at jeg til slutt kan ende opp med kostnad på opp til 10000 NOK. Ganske så irriterende. Dette spiser jo opp nesten et års besparelse i diesel...

 
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

jkirkebo

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 14. februar 2017, klokken 08:56
Landet til slutt på at det må til en ny utekontakt, egen kurs, 10a og egen jordfeilbryter.

Koster etter de anbudene jeg fikk rundt 6000 NOK. I vår tilfelle fant jeg nå ut at det heller ikke er nok plass i dagens sikringsskap til dette så her må det også fikses ting (som riktig nok gjør hele anlegget bedre og sikrere) sånn at jeg til slutt kan ende opp med kostnad på opp til 10000 NOK. Ganske så irriterende. Dette spiser jo opp nesten et års besparelse i diesel...

Hmm, om det ikke er plass i skapet er det kanskje greiere å vurdere en investering i ladestasjon med integrert type B jordfeilbryter?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 14. februar 2017, klokken 08:56
Landet til slutt på at det må til en ny utekontakt, egen kurs, 10a og egen jordfeilbryter.

Koster etter de anbudene jeg fikk rundt 6000 NOK. I vår tilfelle fant jeg nå ut at det heller ikke er nok plass i dagens sikringsskap til dette så her må det også fikses ting (som riktig nok gjør hele anlegget bedre og sikrere) sånn at jeg til slutt kan ende opp med kostnad på opp til 10000 NOK. Ganske så irriterende. Dette spiser jo opp nesten et års besparelse i diesel...



Men det økte verdien på din bolig med tilsvarende. Om kort tid, kanskje allerede nå, vil boliger med lademuligheter bli fortrukket ved kjøp og salg  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Dexter

tror jeg har absolutt 0 å si for kjøper. er relativt rimelig å sette opp ladepunkt.

Counterpointer

Sitat fra: Dexter på tirsdag 14. februar 2017, klokken 19:04
tror jeg har absolutt 0 å si for kjøper. er relativt rimelig å sette opp ladepunkt.
Klasse B vern er ikke billig, ville vært positivt for meg.

Dexter

Positivt ja, men er nok laaaaangt nede på lista.

Er jo en dråpe i havet kostnadsmessig.

Ingeniøren

Sitat fra: Dexter på tirsdag 14. februar 2017, klokken 19:04
tror jeg har absolutt 0 å si for kjøper. er relativt rimelig å sette opp ladepunkt.

Hørtes ikke slik ut, men klart hvis damene skal bestemme så er det vel ikke på lista overhode.  ;D

Jeg ser dog på det som en investering, nesten som å pusse opp....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA