Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva betyr "Oppdatert elektrisk anlegg" hjemme?

Startet av derwaechter, fredag 03. februar 2017, klokken 19:09

« forrige - neste »

derwaechter

Hei,

Jeg vurderer anskaffelse av Leaf og i Nissans brosjyre leser jeg at de anbefaler hjemmelading med vanlig stikkontakt bare med "Oppdatert elektrisk anlegg".

Men hva betyr egentlig det? Hvordan finner jeg ut om vår anlegg hjemme er oppdatert?

Takk for hjelpen!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

Counterpointer

Antageligvis at det er dedikert 10 amp kurs med klasse B sikkringsvern.

derwaechter

#2
Takk for svaret.

Dessverre er min elektrikk kunnskap ikke særlig utpreget.

Betyr dedikert kurs at det er ingenting annet på samme kurs som stikkontakten?
Hos oss er det ikke tilfelle men det er del av et kurs som dekker flere rom og stikkontakten ute. Kurset har også en egen jordfeilbryter.

Automatsikring er av type B 15. Er dette det du mener med "klasse B"?

Og hvis sikring er 15 ampere er det da et 15 amp kurs?



Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

Counterpointer

Dedikert betyr bare elbil på den kursen. Altså direkte fra sikringsskap til kontakt.

Vanlig jordfeilbryter er ikke klasse B det er en som er spesielt for elbil.

B15 vet ikke jeg helt sikkert hva er. Mulig det er 15 amp.

Kravene jeg siterte er til nytt opplegg. Bruker du en eksisterende kurs gjelder ikke det og du kan bruke det du har så lenge du ikke belaster kursen mer enn den er anbefalt for.
Jeg lader  på en 16 amp kurs selv uten jordfeilbryter.

Skal du ha "oppdatert anlegg" må du ha eletrikker til å legge opp nytt.

Det blir sikkerhet mot kostnad.

Mulig du kan bruke kursen du har men "flere rom" høres mye ut.

zyp

B15 betyr at det er en 15A automatsikring med rask utløsekarakteristikk.

I og med at 15A er en relativt ny sikringsverdi så høres dette ut som et anlegg som ikke er mer enn noen få år gammelt, og da vil jeg påstå at det kvalifiserer fint som «oppdatert elektrisk anlegg».

Lading fra vanlig stikkontakt er normalt begrenset til 10A maks, så det bør ikke være et stort problem at kursen ikke er dedikert, så lenge ikke noe av det andre på kursen også trekker mye strøm. Du kan med andre ord lade fra den med god samvittighet.

Hvis du først har tenkt å legge penger i det så kan du øke ladehastighet og bekvemmelighet ved å få montert ladeboks med ny dedikert kurs.

TB

Sitat fra: derwaechter på fredag 03. februar 2017, klokken 19:09
Jeg vurderer anskaffelse av Leaf og i Nissans brosjyre leser jeg at de anbefaler hjemmelading med vanlig stikkontakt bare med "Oppdatert elektrisk anlegg".
Men hva betyr egentlig det? Hvordan finner jeg ut om vår anlegg hjemme er oppdatert?
Det Nissan og media har skrive mykje om den seinare tid er Hansen som plugger sin nyinnkjøpte elektriske motorvogn inn i stikkontakt som er i garasjen, eller på husveggen. Denne kontakt er lagt opp som ein utvidelse av det opprinnelige elektriske anlegget i huset  for å få lys og stikk til elverktøy i garasjen.

Strøm til garasjen må dermed gå via mange koblingsbokser, og stikk kontakter i huset, før den er framme i huset. Dette har fungert fint før, forbruk har vore lite. Pga. den auka belastninga blir det varmgang i ein koblingsboks som står bak eit skap. Dermed kan det gå lang tid før det blir oppdaga - i verste fall blir det aldri oppdaga...

Teksten over er ein illustrasjon / tenkt historie.

Her er eit eksempel eg har sett i den verkelege verden, anlegget er ca 35 år:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30539.0.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

derwaechter

Tusen takk for veldig nyttige svar!

Sikringsanlegget er nok ganske ny mens det er fullt mulig at stikkontakten ute er ettermontert som TB beskrev og jeg skal undersøke tilkoblinger nøye før vi koble til elbilen. Inntil nå har vi brukt den bare til utelys og et klassisk kupe- og motorvarmer til dieselbilen.

En ladeboks med dedikert kurs hadde selvfølgelig vært fint. Men i tillegg til prisen er utfordringen at det er rundt 15 meter fra stikkontakten til parkeringsplassene og at jeg ikke kan installere ladeboksen ved bilen. Dermed blir det et ganske langt ladekabel som må ligge ute hele tiden.
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

zyp

Sitat fra: derwaechter på lørdag 04. februar 2017, klokken 13:17
En ladeboks med dedikert kurs hadde selvfølgelig vært fint. Men i tillegg til prisen er utfordringen at det er rundt 15 meter fra stikkontakten til parkeringsplassene og at jeg ikke kan installere ladeboksen ved bilen. Dermed blir det et ganske langt ladekabel som må ligge ute hele tiden.

Den beste løsningen i det tilfellet vil være å sette opp ladeboksen på en stolpe ved parkeringsplassen og legge kabel i bakken frem til den. Gjør du arbeidet med å grave grøft til kabelen selv så burde det ikke bli så mye dyrere enn ladeboks montert på husveggen.

Dexter

Sitat fra: zyp på fredag 03. februar 2017, klokken 22:44
B15 betyr at det er en 15A automatsikring med rask utløsekarakteristikk.

I og med at 15A er en relativt ny sikringsverdi så høres dette ut som et anlegg som ikke er mer enn noen få år gammelt, og da vil jeg påstå at det kvalifiserer fint som «oppdatert elektrisk anlegg».

Lading fra vanlig stikkontakt er normalt begrenset til 10A maks, så det bør ikke være et stort problem at kursen ikke er dedikert, så lenge ikke noe av det andre på kursen også trekker mye strøm. Du kan med andre ord lade fra den med god samvittighet.

Hvis du først har tenkt å legge penger i det så kan du øke ladehastighet og bekvemmelighet ved å få montert ladeboks med ny dedikert kurs.

Nå er ikke 15A en ny sikringsverdi, men ikke brukt på en stund.

zyp

Sitat fra: Dexter på lørdag 04. februar 2017, klokken 19:27
Nå er ikke 15A en ny sikringsverdi, men ikke brukt på en stund.

Jeg tenker på forskriftsendringen som ble innført for noen år siden som gjorde at 2.5mm2 ikke lengre kunne sikres med 16A og I2 = 1.45 In ved skjult forlegning. Automatsikringer på 15A oppstod jo i stor grad som et svar på denne forskriftsendringen, og det er derfor rimelig å anta at en kurs som er sikret med en automatsikring på 15A ikke er mer enn noen få år gammel.

Electrix

Sitat fra: zyp på lørdag 04. februar 2017, klokken 20:22
Sitat fra: Dexter på lørdag 04. februar 2017, klokken 19:27
Nå er ikke 15A en ny sikringsverdi, men ikke brukt på en stund.

Jeg tenker på forskriftsendringen som ble innført for noen år siden som gjorde at 2.5mm2 ikke lengre kunne sikres med 16A og I2 = 1.45 In ved skjult forlegning. Automatsikringer på 15A oppstod jo i stor grad som et svar på denne forskriftsendringen, og det er derfor rimelig å anta at en kurs som er sikret med en automatsikring på 15A ikke er mer enn noen få år gammel.
Dersom det var en jordfeilautomat (som de fleste installerer i dag) så kunne det vært i den senere endringen som du refererer til. Forskriftsendringen som gjorde at 15A automatsikringer oppstod kom i FEB-91, altså ca 25 år siden. Man tillot da 15A automater på 1,5mm2 ledninger. Sånn sett vil jeg si det er viktigere å sjekke hva slags ledninger som er brukt på kursen, er det 1,5mm2 så ville jeg vært skeptisk til en 10A ladekladd i tillegg til annet forbruk.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

zyp

Sitat fra: Electrix på tirsdag 07. februar 2017, klokken 12:53
Dersom det var en jordfeilautomat (som de fleste installerer i dag) så kunne det vært i den senere endringen som du refererer til. Forskriftsendringen som gjorde at 15A automatsikringer oppstod kom i FEB-91, altså ca 25 år siden. Man tillot da 15A automater på 1,5mm2 ledninger. Sånn sett vil jeg si det er viktigere å sjekke hva slags ledninger som er brukt på kursen, er det 1,5mm2 så ville jeg vært skeptisk til en 10A ladekladd i tillegg til annet forbruk.

Jeg tror du tenker på noe annet nå. På 1.5mm2 var det vel 13A som var tillatt, og kun ved åpen forlegning, kontra 10A for skjult.

KjellG

Trådstarter synes å bo en slags sameie? Da kan det være nødvendig med en diskusjon med styret i sameiet. Ganske varierende syn på elbillading rundt om.

Electrix

Sitat fra: zyp på tirsdag 07. februar 2017, klokken 16:13
Sitat fra: Electrix på tirsdag 07. februar 2017, klokken 12:53
Dersom det var en jordfeilautomat (som de fleste installerer i dag) så kunne det vært i den senere endringen som du refererer til. Forskriftsendringen som gjorde at 15A automatsikringer oppstod kom i FEB-91, altså ca 25 år siden. Man tillot da 15A automater på 1,5mm2 ledninger. Sånn sett vil jeg si det er viktigere å sjekke hva slags ledninger som er brukt på kursen, er det 1,5mm2 så ville jeg vært skeptisk til en 10A ladekladd i tillegg til annet forbruk.

Jeg tror du tenker på noe annet nå. På 1.5mm2 var det vel 13A som var tillatt, og kun ved åpen forlegning, kontra 10A for skjult.
Nei, jeg har selv koblet opp en del slike anlegg fra perioden 1991 og noen år fremover inntil reglene ble endret igjen. 1,5mm2 enkle ledere skjult i vegg kunne sikres med inntil 15A. Mener også å huske at 3-fase kurser med 1,5mm2 PR-kabel på vegg kunne sikres med inntil 19A, så sånn sett kunne man da satt opp en 11kW (3x16A) ladestasjon med 1,5mm2.

Egentlig er det litt skummelt at reglene har variert så mye de siste tiårene, for den virkelige strømkapasiteten for 1,5mm2 og 2,5mm2 har likevel vært den samme hele tiden...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

PST

FEB 91 med strømføringsevne på 1,5mm2 = 15A og 2,5mm2 = 20A var en katastrofe. Anlegg som er gjort ifølge denne normen bør kontrolleres nøye for å se etter tegn på varmgang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA