Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Shell installerer ladestasjoner på sine bensinstasjoner

Startet av ..., onsdag 01. februar 2017, klokken 12:31

« forrige - neste »

...

...

Lars C. Krogenæs

#1
Shell i UK og NL har lite med Shell i Norge å gjøre.

Shell i Norge eies delvis av finske St1 og delvis av Rema-Reitan.

St1 har sagt opp avtalen om å la Reitan drifte stasjoner som Shell 7-eleven i Sverige, og Reitan har svart med å si opp avtalen med St1 i Norge. Reitan sine Shell stasjoner skal da over på merkenavnet YX. Dermed er det helt andre forutsetninger for Shell å investere i hurtigladere i Norge i øyeblikket.

Man på den annen side:

St1 har en avtale med Fortum Charge & Drive om å drifte hurtigladere på sine Shell stasjoner. Så vidt jeg vet har ikke Reitan noen slik avtale, de tror vel heller at de skal øke bollesalget ved å tilby hydrogen. Grønn kontakt har avtale med Circle K.

Jeg tror nok vi i Norge ligger noen lysår foran alle andre, når det gjelder etableringen av hurtigladere på bensinstasjoner.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Men foreløpig er jo de fleste hurtigladerne IKKE del av en bensinstasjon, og i mange tilfeller heller ikke i nærheten av. Så hvordan dette har gått alle som driver bensinstasjon hus forbi er ganske utrolig. Bensin og diesel vet alle at fortjenesten er liten på - og at boller, brus og pølser gir stor fortjeneste. Hvor stort er ikke potensialet for kiosksalg når elbilene skal lades i 30 minutter... perfekt til en burger. Elendig markedsvurdering!

Homecast

Tilgang på strøm er utfordring

Ganske kostbart på mortensrud hvor det måtte graves opp 500 meter offentlig fortau og vei for å komme til trafo med kapasitet fra Hafslund.

Det må lønne seg for at de skal gidde å investere
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

nr1rayner

Statoil prøvde, men gav visst opp.
Med prismodellen og betalingsløsningen de har kjører jeg glatt forbi deres stasjoner, så ikke rart..

Burde være naturlig for bensinstasjoner å tilby fuel for elbiler også!
Alle vet vel at bensinstasjoner tjener mest på pølsesalget sitt, og det faller jo ikke akkurat med å tilby lading.
Ikke uten grunn at man har kaffeavtaler fra div. kjeder til en egentlig latterlig lav pris  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Husk at bensinstasjoner fremdeles også selger bensin, og det krever en viss distanse mellom en hurtiglader og bensinpumper/tanker....
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

zyp

Jeg har inntrykk av at nye bensinstasjoner i stor grad bygges tilrettelagt for hurtiglading. YX Kjerlingland, Circle K Kjerlingland, YX Brokelandsheia og Circle K Rygge er alle relativt nyåpnede bensinstasjoner som har hurtigladere. Hurtigladeren på YX Kjerlingland er til og med montert under tak.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 01. februar 2017, klokken 15:48
St1 har en avtale med Fortum Charge & Drive om å drifte hurtigladere på sine Shell stasjoner. Så vidt jeg vet har ikke Reitan noen slik avtale, ...

Nå har ikke jeg peiling på hvem som eier hva av St1 og Reitan ut over hva du akkurat har sagt, men i og med at Fortum nå har ladere hos ganske mange stasjoner med både merkevarene YX og Shell så ville ikke jeg ha vært for sikker på at ikke de begge har avtaler med Fortum.

turfsurf

Fortum har og ladere på Rema, så jeg vil tro at de har ett samarbeid med Reitan.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arnkl

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 01. februar 2017, klokken 22:07
Statoil prøvde, men gav visst opp.
Med prismodellen og betalingsløsningen de har kjører jeg glatt forbi deres stasjoner, så ikke rart..

Sirkel K har slutta å sette opp hurtigladarar i eigen regi, men samarbeidar no med Grønn Kontakt. Så dei nye hurtigladarane på Sirkel K har prismodell og betalingsløysinga til GK. Men desverre har ikkje GK overtatt drifta av dei eksisternade ladarane.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

nr1rayner

Sitat fra: arnkl på torsdag 02. februar 2017, klokken 07:47
Sirkel K har slutta å sette opp hurtigladarar i eigen regi, men samarbeidar no med Grønn Kontakt. Så dei nye hurtigladarane på Sirkel K har prismodell og betalingsløysinga til GK. Men desverre har ikkje GK overtatt drifta av dei eksisternade ladarane.

+1
Da må jeg følge med, for da blir det plutselig aktuelt å lade på Statoil/Cirkle K likevel  ;)
Har 1 i området som egentlig er meget godt strategisk plassert (Klett rett sør for Trondheim, TeslaBjørn har vært innom der mange mange ganger, superladere rett ved).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

goggo

Ser ut som Grønn Kontakt har store planer for nye installasjoner dette året. Dette er sakset fra deres stillingsannonse for ny IT guru

"Et landsomfattende IoT-nettverk med >100 lokasjoner, som vokser med 2-3 nye lokasjoner i uken"
https://gronnkontakt.no/2017/01/er-du-var-nye-it-guru/

Skulle ikke forundre meg om vi får se veldig mange installasjoner på Circle K stasjoner framover :)


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

THE

Håper GK finner det aktuelt å installere hurtigladere på en del Circle K stasjoner i Finnmark også, selv om de ikke vurderte det som aktuelt å legge inn tilbud på Enova-tildelingen. Hadde vært fint med hurtigladere nordover også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA