Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billigst mulig bil for en kortere periode

Startet av kammiz, tirsdag 31. januar 2017, klokken 13:55

« forrige - neste »

kammiz

Jeg tenker på å selge den fossile 3 år gamle bilen i familien og kjøpe en billigst mulig bil inntil vi får billigere biler enn Model S med god rekkevidde i markedet. Tenker da kun på til og fra jobb, et par mil om dagen.

Billigst mulig fossilt eller billigst mulig elektrisk? Får jo disse de eldste Peugeot og Citroën som gjør det jeg trenger. Altså ikke trilling. Noen som har erfaring med disse eller tanker om hva som kan være smartest å gjøre? Bor rett utenfor Oslo.

Beklager å være litt off topic her ifht å nevne fossilt som alternativ, men kunnskapen om elbil virker til å være stor her inne og de fleste har jo igjen kunnskap om fossilt fra tidligere.

Pris 10-30 tusen.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Bolfus

Disse bilene blir av og til nevnt av folk som ønsker svært billige elbiler.  Konsensus ang saxobilene later til å være "styr unna med mindre du vil ha mekking som hobby".  De krever at du vet nøyaktig hva du kjøper,  og har tilgang til byttedeler, motivasjon og kompetanse. Den mest fornuftige inngangsbilletten slik jeg ser det er en brukt trilling (i-miev, c-zero, ion) men da må du tredoble budsjettet.

cra

Har du noen tidshorisont? En trilling trenger ikke å gå ned mer i verdi enn budsjettet ditt hvis ikke horisonten er altfor lang. :)  Og så vil du jo spare en del kostnader (bensin/bom/parkering/årsavgift) om du går for elektrisk. Bare årsavgifta alene er vel 2500-3000 kroner i året.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kammiz

Venter på ampera-e, får den i slutten av mai. Men blir dårlig av å se verdien på 4x4 diesel rase, så føler jeg bør selge asap..
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

cra

Hvis det bare er snakk om noen måneder burde du ikke klare å tape så mye på f.eks. en trilling, men det forutsetter så klart at du har penger nok til å legge ut for en fram til du selger den igjen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

...

Jeg har en ventebil nå som jeg har kjøpt mens jeg venter på AE, og kona kjører elbilen. Gen. 1 Avensis er noe av det aller tristeste som finnes, men den starter hver dag til tross for meget høy kmstand. Kosta omtrent ingenting og var akkurat EU-ok når jeg kjøpte den :D Fin som byggebil på vårparten i noen måneder også.

Forresten.. det eneste som er verre enn en trist Avensis er å fylle bensin på den.

sylwester

Sitat fra: kammiz på tirsdag 31. januar 2017, klokken 15:05
Venter på ampera-e, får den i slutten av mai. Men blir dårlig av å se verdien på 4x4 diesel rase, så føler jeg bør selge asap..

Har ikke det toget allerede gått etter at bompengene gikk opp og planen for ne neste økningene var klar?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Hvorfor ikke leie, og slippe alle usikkerhetsmomenter.

Leier selv ut elbiler på Nabobil.no og leieting.no.

Fra 125 kr / døgn med fri km, eller 5000 kr kvartalet + egen forsikring
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mippen

Du risikerer også å tape penger på en "kort rekkevidde" elbil når rimelige elbiler kommer med lang rekkevidde siden det da blir flere som skal selge sin rimelige elbil til fordel for en ny med bedre rekkevidde. Hvis du får din nye elbil i slutten av mai kan det kanskje være like billig å beholde fossilen noen md. til, med mindre du kjører svært mye og har høye diesel, bompenge eller ferge utgifter.
Fremtiden er elektrisk.

kammiz

Er mest verditapet jeg tenker på, men jeg har vel stort sett konkludert på det samme.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Luftventil

Sitat fra: kammiz på tirsdag 31. januar 2017, klokken 18:26
Er mest verditapet jeg tenker på, men jeg har vel stort sett konkludert på det samme.

Men er verditapet høyere enn kostnadene med å kjøre dieselbilen? Om du kjører en del vil du spare mye fra dag 1 på å kjøpe elbil, og da kan du tåle litt verditap. Og jeg tviler uansett på at verditapet er noe særlig stort på noen måneder. Kjøp deg en billig trilling eller Leaf, så har du en super og billig bil frem til Ampera-E kommer!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

kammiz

Den er lite i bruk, så det er mest at den bare står der og taper seg i verdi. Kjører ikke bom osv med den.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Mippen

Sitat fra: kammiz på tirsdag 31. januar 2017, klokken 18:26
Er mest verditapet jeg tenker på, men jeg har vel stort sett konkludert på det samme.

Hvis du bruker bilen lite ville jeg beholdt den da det ikke er så mye du sparer på å bytte bil siden driftsutgiftene dine er så lave, eller så ville jeg ha solgt den og klart meg uten bil til du får den andre. Hvis du kjører så lite og ikke har noen utgifter til bom eller tilsvarende er det lite du sparer på å bytte bil til en elbil for å så selge den andre bilen igjen etter kort tid. Risikerer å tape mer penger og ikke minst lage mer arbeid for deg selv. Koster penger og energi å bytte også.

Er litt i samme situasjon som deg. Jeg har riktig nok en elbil (tesla) fra før, men har vurdert å selge den nå før det kommer billigere elbiler med tilsvarende rekkevidde. Jeg venter på en Model 3. Har bestemt meg for å beholde den til rett før jeg får den nye bilen og klare meg en liten stund i stedet for å selge den nå og kjøpe en billig elbil som jeg selger igjen senere.
Fremtiden er elektrisk.

kammiz

Kloke tanker. Tror det beste er å la den stå ja.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Counterpointer

Sitat fra: kammiz på tirsdag 31. januar 2017, klokken 20:07
Den er lite i bruk, så det er mest at den bare står der og taper seg i verdi. Kjører ikke bom osv med den.
Hvorfor ikke leie ut fosilbilen hvis den er lite i bruk?
Da får du inntekter på den og kan bruke den når det trengs.

Sikkert litt styr, men antagelig mest pluss økonomisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA