Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte 12V-batteri til annen type?

Startet av nortrahof, tirsdag 31. januar 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

#31
Sitat fra: Lynet på mandag 01. juni 2020, klokken 00:21
Å koble fra batteriet mens DCDC er aktiv er mildt sagt et sjansespill! Det er batteriet som holder spenningen stabil, stor mulighet for at man får en kraftig spenningstopp i det øyeblikket batteriet kobles fra.
Det går normalt helt fint. Likestrømskonverteren er nok en mye mer sofistikert innretning enn dynamoen man finner på fossiler.  Selv har jeg uten å vite om det kjørt med 12v batteri dårlig tilkoblet, dvs kontakt/ikke kontakt tilfeldig i dagesvis før jeg fant feilen.

Nå er det ikke slik at dette gjøres med overlegg, men det kan faktisk være vanskelig å slå bilen av uten at den slår seg på igjen. Bevegelse i dør, sensor i sete, forbruk av 12v, diverse dilldall som software gjør som man ikke har kontroll over gjør at du ikke har noen garanti for at bilen forblir av lenge nok til at du rekker å koble fra batteriet. Derfor gjør man en power off etter at ene polen er frakoblet. Da er man sikker på at den virkelig forblir av.

elektrolux

Reagerer også på å koble fra et batteri under lading. (via generator / DC-DC). Er det ikke enklere å koble på 12V via startkabler og så bytte batteriet. Da vil bilen hele tiden se et 12V batteri og spenningen holdes i sjakk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JLie

Sitat fra: snd på mandag 01. juni 2020, klokken 08:36
Bare å følge denne videoen slavisk.

https://www.youtube.com/watch?v=WstmgOcnztA

Som snd skriver, er det bare å følge denne videoen slavisk. Han kobler av hovedbatteriet først via "sikkerhetsloopen" som er enkel å finne øverst til venstre i frunken. Deretter kobler man av 12v-batteriet med minuspolen først. Han som gjør operasjonen i videoen er tidligere Tesla-mekaniker, så går ut fra at han gjør det etter de anbefalte prosedyrene.
Tesla Model S 90d - 2016

Muffinman

Naturligvis beste løsning på alle mulige måter. Men det viktigste poenget er at man må sikre at bilen er av før man fikler for mye med kablene, slik at de ikke er spenningsførende. Har man tatt minuspolen, og slår av bilen fra skjermen (om den ikke allerede er av) er man sikker på at den ikke skrur seg på igjen.

tfjelde

Hvis du skal følger servise manualen så beskriver den at du først tar av minuspolen og så bryter "first responder loop" altså kobler ut DC-DC invertere.

https://satheesh.net/tesla/s/guid-2a7f3072-00a1-4346-b9fc-9487d863ed31.html

Klykken

#36
Noen norske steder som selger AGM-batterier? Eller andre typer som vil passe bruken, klima og bilen?

Finner ikke disse noen steder. Må jeg virkelig nok en gang på service for å få dette i orden?

EDIT:
https://www.bilbatteri24.no/products/sb357-sonnak-superline

Dette skal etter sigende passe med et "pol-adapter". Tanker?
Ref denne listen: https://www.bilbatteri24.no/products/finn-ditt-elbilbatteri-her3
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

#37
Sitat fra: Klykken på tirsdag 02. juni 2020, klokken 23:22
Noen norske steder som selger AGM-batterier? Eller andre typer som vil passe bruken, klima og bilen?

Finner ikke disse noen steder. Må jeg virkelig nok en gang på service for å få dette i orden?

EDIT:
https://www.bilbatteri24.no/products/sb357-sonnak-superline

Dette skal etter sigende passe med et "pol-adapter". Tanker?
Ref denne listen: https://www.bilbatteri24.no/products/finn-ditt-elbilbatteri-her3
Prøvde å forespørre tesla for å høre om de kan selge og sende et batteri i posten, men e-post til SC ber meg bruke kontaktskjema på nettsiden. Og den sender til ChargingTeam-eur@tesla.com. bare tull... Opprettet en servicetime der jeg spurte om de kunne sende batteri i posten, så får vi se. "Noen" leser iallefall den.

Edit:
Fikk faktisk svar på e-posten jeg sendte  :o

SitatGod kveld, John J

Vi kan selvfølgelig sende 12v batteri pr post til deg.

Batteriet vil komme seg på 1705,- NOK inkl moms. Vi har batteri på lager.

Frakt er vanskelig å beregne nå, grovt regnet kommer det seg på en plass mellom 500-1000 kr NOK. 

Gi beskjed dersom du ønsker at vi sender eller ikke, hører fra deg

Excuse me, men det var jo hinsides kostbart for et batteri. Eller hva mener dere?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

sjokomelk

Et Optima AGM-batteri til bil koster jo 2500-3000 kroner, så jeg syns ikke 1700 var så ille for et med "snodig størrelse" som passer rett inn i Tesla.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Klykken

#39
Ikke?
Med frakta blir prisen høyere enn om jeg hadde dratt dit og fått det skiftet.. :p Dog, mister en arbeidsdag så i så måte er det verdt det selvsagt.

Edit:
Beklager mange edits her. Fikk ordnet med mobile service på avdelingskontoret hos oss, så da blir det greit.

Tar ikke sjansen på off-brand batteri. Men skal ta en prat med teknikeren vedr dette til neste gang.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

... og der har meldingen forsvunnet. Bilen valgte selv å installere en update og meldinga var borte plutselig. 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

Hva skjer?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Oppdaterte av seg selv? Holdt tilbake eller?

Klykken

Ja, var feilmelding på oppdatering pga lav spenning på 12V. Så det stod "scheduled update" elns i appen satt til 1900 tidligere i dag.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jejl

Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. januar 2017, klokken 18:01
Er på mitt 4. batteri (P85 sept13)
Mener å ha lest at 12V batteriet bare har ca halvparten av kapasiteten til det som er vanlig å bruke i en personbil.
Tipper Tesla skifter til en annen type snart, hvis de allerede ikke har gjort det. Det må jo koste litt for Tesla å skifte batteri en gang i året.
Tipper de har byttet til en ny type, for jeg er fremdeles på det 4. batteriet. Ca et år levetid på de 3 første, snart 4 år på det siste.

Klykken

Sitat fra: Klykken på lørdag 06. juni 2020, klokken 21:46
Ja, var feilmelding på oppdatering pga lav spenning på 12V. Så det stod "scheduled update" elns i appen satt til 1900 tidligere i dag.
Tesla SC i Trondheim mener det er Tesla sentralt som tvang gjennom oppdateringen pga feil i software som forårsaket feil på 12V. De tok en sjekk over nett på bilen og kunne ikke se at noe var galt (lenger).

Får se hvor lenge det varer - skal skaffe meg et lite multimeter i mellomtiden og sjekke spenningen på 12V.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA