Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte 12V-batteri til annen type?

Startet av nortrahof, tirsdag 31. januar 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

F_P

Batteriet koster ca. 1100,- om jeg ikke husker helt feil. På D-biler, facelift og X er det en forholdsvis smal sak å bytte selv. På RWD vet jeg faktisk ikke helt hvordan man går frem for der er det trangt, og man har valgt å legge deler av forgreningsopplegget til 12V på toppen av batteriet.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

bjornb

Noen har lagt ut instruksjoner for bytte her:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/diy-12v-replacement.72140/#post-1591666

Har lagt ved vedlegget her også i tilfelle noen ikke har TMC bruker.
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

nortrahof

Det ser ut til at man må ha det originale diagnoseverktøyet for å skifte batteri i TMS? - I hvert fall om man følger instruksjonen det er linket til i foregående innlegg?
- Fryktet at batterialarmen "latchet" selv når batteriet skiftes og alt burde være OK. Det ser ut til å være tilfelle?
- Kunne man resette batterialarmen enkelt og uten spesialverktøy/SW, så hadde det vært greit.
Nå kan det se ut som om TM har "monopol" på å skifte så enkle deler som et 12V-batteri?!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

Det er mange bilmerker som har resett i softwaren ved skifte av batteri. Audi, VW og BMW som eksempel.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nortrahof

Sitat fra: Lynet på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:08
Det er mange bilmerker som har resett i softwaren ved skifte av batteri. Audi, VW og BMW som eksempel.
Der er det mulig å resette feilkoden med en "vanlig" OBDII-koder. - Kan man det på TMS??
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

Nei. OBD-porten er bare til pynt (tuller ikke.)

Thor2014

I henhold til PDF dokumentet finnes det allerede to typer batterier til bilen.

Klykken

Gammel tråd, men kunne ikke finne noe spesifikt svar. Kan man bytte 12v batteri selv uten noe mikkmakk med software etc? Vår S85D klager på dårlig lavspenning og at 12V må byttes. Skulle tro det var rett frem, men virker ikke slik.

Får man tak i batteri uten å gå via tesla (25mil for min del)? Var der for 5 dager siden for CCS-oppgradering og kan ikke valfarte den veien annenhver uke......
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Hvor man kjøper batteri vet jeg ikke uten å ta en titt på batteriet først, da skulle det nok vært mulig å finne ut.

Du har vel en 85D, dvs ikke en tidlig RWD-bil? Da er det kjempelett å bytte batteriet.

1. Åpne frunk
2. Fjern deksler rundt frunk
3. Løsne 2 bolter i bakkant og 2 mutre i forkant på frunk. Sitter under pakning/trekk. Dim ser du.
4. Plugg ut interiørlyset til frunken
5. Løft ut frunken

Da da ser du batteriet, og det er lett tilgjengelig. Koble fra minuspolen først og kjør power off på bilen. Deretter tar du plusspolen.

Installasjon omtrentlig motsatt :)

Klykken

#24
Ah, okei. Så hvor batteriet var sist jeg rota rundt nedi frunk. Googla litt, men var mye forskjellig prosedyrer, snakk ol software osv. Selve byttet virker rimelig greit på D-bilene ja. Men da må det være samme (type) batteri for å unngå knot med SW. Sant?


Edit:
Hadde tatt en filmsnutt nedi frunk uten balja nedi der. Dårlig kvalitet, dessverre. Mulig å se hvilket det er utifra det her?


BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Polestar

Sitat fra: Klykken på fredag 29. mai 2020, klokken 21:24Får man tak i batteri uten å gå via tesla (25mil for min del)? Var der for 5 dager siden for CCS-oppgradering og kan ikke valfarte den veien annenhver uke......
Litt på siden, men hva med Tesla Mobile Service? Jeg fikk installert CCS-støtte hjemme hos meg, og et batteri bør jo være en enkel oppgave å få feilsøkt og byttet.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JLie

Sitat fra: Muffinman på fredag 29. mai 2020, klokken 21:42

Koble fra minuspolen først og kjør power off på bilen. Deretter tar du plusspolen.

Installasjon omtrentlig motsatt :)

Er det noen spesiell grunn til å vente med power off til etter at man har tatt av minuspolen?
Tesla Model S 90d - 2016

Muffinman

Ja. Bilen holder seg våken med 12v fra DCDC selv om du kobler fra batteriet. Men den kan ikke slå seg på om batteriet er frakoblet. Slik sikrer du at kablene ikke er strømførende før du fortsetter.

Lynet

Å koble fra batteriet mens DCDC er aktiv er mildt sagt et sjansespill! Det er batteriet som holder spenningen stabil, stor mulighet for at man får en kraftig spenningstopp i det øyeblikket batteriet kobles fra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA