Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alvorlig (dyr) feil på C-Zero?

Startet av HeltElektrisk, mandag 30. januar 2017, klokken 07:21

« forrige - neste »

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

elektrolux

Burde tydeligvis vært et servicepunkt. Kanskje med 2 års intervall.

Har alltid sprayfett tilgjengelig, og har svært lav barriære mot å bruke den på bevegelige deler. Kanskje fra den gang jeg hadde MC med kjettingdrift. Da kjøpte jeg straks 1 ekstra kjetting + et fettbad med størknet kjedefett. Hver helg rullet jeg av kjede på sykkelen med det nysmørte og brukte uken på å rense og fettkoke det som jeg tok av.

Etter 2 år, og kjøp av kardangdreven MC var kjeder og drev like fine. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Stjerneglis

Dette skal jeg jammen sjekke neste gang jeg skal under bilen med lanolinoljeboksen... Så far so good / bank i bordet!
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

PionerThink

Hadde bilen inne for diverse garantiopprettinger i går hos Motorforum Kristiansand. Et av punktene var skifte av en av de nevnte gearindikatorene :o Etter å ha startet og stoppet bilen et par små håndfull ganger i går, samt satt den på lading, så ser det ut som de nå fungerer slik de skal igjen ;D
Tror allikevel jeg vil ha meg en tur under bilen så snart forholdene tillater det for å bedrive litt preventiv smøring, og forhåpentligvis vil forhindre saltinntrenging på bevegelige deler :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

65lars

Hmmm...
Lurer på om jeg fremdeles er "on topic" her.

Men ringte en fyr i dag, om understellsbehandling, på Zeroen, de spesialiserer seg på en slags "motorsagolje fra Holland" og han sa at understellet på denne bilen er stort sett plastikk - så bare glem en full understellsbehandling.

Og videre, "ring meg" gjør en avtale, så skal vi heise opp bilen din, vise deg hordan den ser ut under, og hva som evt. trenger smøring.  Kostnadsfritt for meg.
Full understellsvask = kr. 500,- .

Så vil selvfølgelig gjøre dette!
:-)
Trilling, bestilt KIA

Mr.Zero

Bildet viser deler av understellet på trillingen. En stor plastplate som beskytter batteriet er tatt av på bilen på bildet. Den ser du lett om du kikker under bilen din. At bilen har "plastunderstell" er jo bare vås. Alt av hjulopphengsdeler på trillingen ruster raskere enn fy... Karosseriet i "kriker og kroker" under blir også brunt etter hvert, så absolutt på sin plass med en behandling!
Har litt trua på lanolin. Lukter sau i noen uker, men kryper inn over alt og beskytter. Sagkjedeolje er det noen som bruker, og tidligere ble det også brukt gammel motorolje mm. Noe klin. Det meste er forresten noe klin, men det beskytter! :) Dinitrol og Mercasol foretrekkes av mange fremfor Tectyl. Disse behandlingene koster fort 5.000,-.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

Bomma litt på bildet; her ser man en trilling med utmontert batteri.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

65lars

#38
Takk skal du ha, Mr. Z.
"At bilen har "plastunderstell" er jo bare vås. Alt av hjulopphengsdeler på trillingen ruster raskere enn fy... Karosseriet i "kriker og kroker" under blir også brunt etter hvert, så absolutt på sin plass med en behandling!"

Fyren jeg snakket med, Noman, virket veldig hyggelig, snakket med ham for 6-7 måneder siden også, og tror jeg skal ta ham opp på tilbudet om å få bilen heiset opp, så jeg ser ordentlig hva som er under.  Kostnadsfritt.  :angel:
(De gjør en 500 kr. understellsvask også, som bruker bl.a. varm trykkluft...?)

De er lokalisert ikke langt herfra, på et sted som engang het noe slikt som STAR bildeler, en bil-gravplass, hvor man kunne grave og søke lykken, etter forgjengs og/eller nærmest fortapte bildeler... :)
http://dekkgiganten.no/understellsbehandling/

Lagt til 24 timer senere:  ;D
"Har litt trua på lanolin. Lukter sau i noen uker, men kryper inn over alt og beskytter. "

Hmm.  Dersom jeg får bilen heist opp, et par timers tid, kan jeg bruke en spray-flaske, fylle med lin-olje eller lanolin, og spraye selv, etter at jeg skrur av dekslene - pusser, vasker og blåser litt)?  Hva med olivenolje?  Elsker oliven.  :)
Trilling, bestilt KIA

Mr.Zero

http://www.bilkontroll.no/antirustbehandling

Her kan du lese deg opp på rust og dertil behandlig. De selger også denne saueguffa hvis du ønsker å leke storbonde en tørr dag til sommeren... :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

psyfoon

Jeg fikk utført full understellsbehandling hos et Tectylsenter da bilen var så godt som ny. Kostet rundt 5000kr, trodde det skulle være billigere pga bilens størrelse. Men det er såpass mye jobb og demontere alle plastdeksel, maskere elektriske kabler/komponenter o.l at prisen er samme.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

65lars

Puster dypt...
Vel.
Takk skal dere ha, nå lærer jeg mer om understellsbehandling enn jeg noensinne ønsket å vite. :)  Bør jeg bruke "fluid film" - dvs. lanolin?  Det anbefales jo sterkt mange steder.
Inkludert her: http://www.osloantirust.no/faq/

Tror jeg venter til en mild vår-dag, dvs. en lang mild vår-helg!  :)  --- skifter til sommerhjul, bygger opp noen- eller får fatt i noen jekker, og eller leier en hall hvor jeg får heist opp bilen, og gjør mye av dette selv.  Inkludert bremse-sjekk og vedlikehold/service av samme, skru av plastikk-deksler, pusse og rense og spraye med lanolin...
Det er så lenge siden jeg var på bondegården til min oldemor (jeg var 5, hun var 80), at jeg ikke engang husker hva sau lukter som... :blank:
Trilling, bestilt KIA

Lorteper

Da ser det ut som min kjære Ion har fått samme hoste. Først treg girvelger, så kom gult utropstegn med blinkende gir-indikator. Under bilen med masse fett var tingen?

TB

Samme her,  går tregt å bytte gir. PRND visning  vart blank her ein dag og, stod i P, men ingenting viste i instrument panelet.

Må prøve og smøre med fett / olje.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ernie

Se også min løsning på denne feilen:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36249.0.html

Jeg har justert fremme ved girvelgeren og smurt koblingen under bilen.

Har ikke opplevd problemer igjen.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA