Dessverre er det ikke uvanlig i dag at man ser et problem og bytter en sinnsykt dyr del, som da medfører store kostnader, lang ståtid og likevel vedvarer problemet.
Mange mekanikere må visst gå et kurs "back to basics", hvis det finnes

På bensinbiler kan man f.eks. si at katalysator er gåen pga høye utslipp og anbefale bytte av den, men så trenger bilen bare nytt luftfilter og tennplugger..
Her nevnes vaier for overføring, sitter den fast, eller går tregt, er det åpenbart at sensoren ikke kan gjøre jobben sin. Min erfaring på håndbrekkvaier er at disse varer +/-10 år før de knekker eller ruster fast.
Sitter vaieren ugunstig til (utsatt for salt, skitt og i tillegg har en kraftig bøy) er det ikke umulig at vi begynner å se problemer med denne på de tidligste bilene.
Men, mekanikeren ser en feil på sensoren og skylder glatt på den, enkelt og greit en slett diagnose!
Mulig man tar lett på diagnosen fordi det fort koster penger? Timer kan rulle ganske fort, og dermed medføre høye kostnader hvis man skal gjøre en skikkelig jobb..