Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny bruker; vurderer å bytte ut familiens Leaf

Startet av Initium, lørdag 28. januar 2017, klokken 07:16

« forrige - neste »

Initium

Hei, jeg er ny her på siden !
Som svoren petrolhead, var jeg lunken når min kone på eget initativ handlet seg en Leaf, for nærmere 4 år siden.  Å bruke 2/3 av familiens bilbudsjett på en bil som i praksis kun egnet seg for å kjøre til / fra jobb, synes jeg var tullete. Vi kjører ofte langt, og med tilhengere, last og alt mulig annet rart, og jeg ønsket å gå for bil som var mer ... versatile...

Nok om det; Leafen har nå kjørt 62000km, og er som sagt i ferd med å passere 4 år. Vi har dermed begynt snakke om å bytte den ut. Hovedbruken er fortsatt fra Nittedal til Oslo, altså jobbpendling, men jeg har familie i Ringsaker og kona har i Vestby, Lommedalen og Rakkestad, så noe mer rekkevidde hadde vært kjekt. I tillegg er jeg ærlig nok til å si at Leaf  har verdens tristeste design. Når den kommer inn i sitt siste garantiår, er det kanskje på tide å tenke  på oppgradering ?
Jeg har ikke tålmodighet til å bruke hurtiglader om jeg skal litt lengre. Altså må jeg ha med meg den strømmen jeg skal bruke på turen, iallefall i hovedsak.
Tesla er ikke aktuelt, den er for stor, dyr og M3 lar jo vente på seg en god tid til. Jeg synes I3 er en tøff liten tass, og kanskje den best egnede for vår del, som kjekk liten bybil. Kia Seul syns jeg også er morsom, men den har vel fortsatt ganske kort rekkevidde ?

Golf er helt uaktuelt & UP også. Opel er heller ikke bilen for meg, jeg syns det er litt morsomt når elbiler ser ut som en liten, futuristisk romferge, og ikke som alle andre biler...

Hva kan vi forvente få for en 2013 mod Leaf med 62000+ på meteret ? Vi tipper på 115-125000, er det realistisk ?
Vår er forresten 1stegenerasjon, kjøpt på kampanje...

Luske_Ludvig

1 gen ligger nok i det prisleie dersom: service, 2 gode sett med dekk, ikke kolisjonsskadet, ikke hundelukt og gode bremser og teknisk ok. + alle streker batteri og medium utstyrt. Er det en Tekna kan du plusse på 10-15 tusen

Elbil fundamentalist

Virker som du allerede har bestemt deg for en i3  8)  Bra kjøp det. Var Norges mest solgte bil i nov '16. Sikkert med god grunn. Den har en del gode argumenter. Kjøreglad bakhjuldrift med 170hk større batteri etc.
Finner ingen andre gode alternativer bortsett fra den mye omtalte ioniq'en i de andre trådene. Du kan jo lese der.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ebe

Mercedes er jo et alternativ om ikke hurtiglading er et alternativ, men den har kanskje ikke rekkevidde nok?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Initium

takk for svar alle:

jeg er litt usikker hvor mye rekkevidde dagens biler FAKTISK har ift vår Gen I leaf, men ser for meg at vi øker fra rundt 10-11 når det er vinter, opp til minst 15, og kanskje litt mer når det er varmere i været.

B-klassen syns jeg ikke er så veldig fin heller.....

I3 er favoritt, men den er fortsatt ganske dyr, og siden vi hater å se på utstyrsliste, må vi nok gå for en pent brukt, eller demo. Da er den sånn den førte eieren bestemte at den skal være, på godt og vondt....
Fully-charged versjonen blir for dyr for oss er jeg redd.., nesten 60 000 på toppen av en Charged blir for voldsomt for oss...

Samtidig ser vi jo at vi får en ny Leaf for omtrent 240, men  jeg klarer ikke helt å føle noe for den bilen...

Hvordan vil kjørelengden være på en ny 30KWt Leaf vs en 94Ah I3 ?

Rottert

Ioniq da? Den har hvertfall jeg gått for om jeg skulle ha skiftet ut leafen i dag.
2014 Nissan Leaf Tekna

hexachordia

I ditt tilfelle ville jeg venter ett år og kjøpt ny Leaf eller Ioniq med større batteri som leveres i 2018.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)


Luftventil

Sitat fra: Initium på lørdag 28. januar 2017, klokken 07:16
Hei, jeg er ny her på siden !
Som svoren petrolhead, var jeg lunken når min kone på eget initativ handlet seg en Leaf, for nærmere 4 år siden.  Å bruke 2/3 av familiens bilbudsjett på en bil som i praksis kun egnet seg for å kjøre til / fra jobb, synes jeg var tullete. Vi kjører ofte langt, og med tilhengere, last og alt mulig annet rart, og jeg ønsket å gå for bil som var mer ... versatile...

Nok om det; Leafen har nå kjørt 62000km, og er som sagt i ferd med å passere 4 år. Vi har dermed begynt snakke om å bytte den ut. Hovedbruken er fortsatt fra Nittedal til Oslo, altså jobbpendling, men jeg har familie i Ringsaker og kona har i Vestby, Lommedalen og Rakkestad, så noe mer rekkevidde hadde vært kjekt. I tillegg er jeg ærlig nok til å si at Leaf  har verdens tristeste design. Når den kommer inn i sitt siste garantiår, er det kanskje på tide å tenke  på oppgradering ?
Jeg har ikke tålmodighet til å bruke hurtiglader om jeg skal litt lengre. Altså må jeg ha med meg den strømmen jeg skal bruke på turen, iallefall i hovedsak.
Tesla er ikke aktuelt, den er for stor, dyr og M3 lar jo vente på seg en god tid til. Jeg synes I3 er en tøff liten tass, og kanskje den best egnede for vår del, som kjekk liten bybil. Kia Seul syns jeg også er morsom, men den har vel fortsatt ganske kort rekkevidde ?

Golf er helt uaktuelt & UP også. Opel er heller ikke bilen for meg, jeg syns det er litt morsomt når elbiler ser ut som en liten, futuristisk romferge, og ikke som alle andre biler...

Hva kan vi forvente få for en 2013 mod Leaf med 62000+ på meteret ? Vi tipper på 115-125000, er det realistisk ?
Vår er forresten 1stegenerasjon, kjøpt på kampanje...

Som bilinteressert ville jeg absolutt anbefalt deg å kjøpe en i3. Den er den eneste elbilen som er skikkelig morsom å kjøre, og både styrefølelse, balanse og lekenhet er et hakk over de andre bilene i klassen. Den er litt upraktisk, men om dere klarer dere med 4 seter er i3 et svært godt kjøp.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Initium

kan noen si noe lurt om standarder for lading ?

Føler jeg blir mer dum enn lur av å forsøke sette meg inn i ladeverdenn. Virker som om det er 100standarder å forholde seg til, spesielt ang hurtiglading....

Er det f.eks forskjell på I3 charged og fully charged hva muligheter for hurtiglading angår ? Tipper kun 94Ah utgaven er aktuell for oss

Ser også at Ioniq drar på prisen om man vil ha varmepumpe-pakke, med 25000 ekstra. Da blir den ganske dyr egentlig...

Lars C. Krogenæs

Det er vel ikke noe nytt på lading, i forhold til det du er vant med på Leaf.

Alle hurtigladere har ledninger for både CCS og ChaDeMo. Med større batteri kan du hurtiglade lenger på full guffe, før strømstyrken reduseres.

Flere biler kan saktelade litt raskere enn du trolig gjør med din Leaf, men det har ikke skjedd noen revolusjon.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Initium

OK, så 50KW AC, og 70KW DC og alt det surret der, kan jeg bare se bort fra ?

Må si BMW frister litt veldig...

tutti

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 01. februar 2017, klokken 12:34
Alle hurtigladere har ledninger for både CCS og ChaDeMo.
Nei. Det finnes fortsatt mange hurtigladere med kun en av delene.

mariusba

Ser etter min første elbil selv og har en prøvekjøring av i3 til helgen, har fra før prøvd VW, Leaf og Ionic.
Det med app er noe som for meg vil spille en rolle, er meget glad i duppeditter og opplysninger - her taper Ionic.

Jeg er enig med deg når det kommer til at i3 frister - mest grunnet kvaliteten på bilen, at BMW tenker nytt når det kommer til design og bruk av plass, samt at den har en bra rekkevidde med fine muligheter for lading.. MEN prisen er det som avskrekker litt i forhold til feks Hyundai (når det kommer til en ny bil).

Det andre som også er litt skremmende å tenke på, er feks å bestille seg en ny Hyundai - få denne - så vite at du kunne ventet i noen mnd for å få en med vesentlig bedre kapasitet :( Så utrolig usikker når det gjelder hva jeg skal lande på, men i3 gir meg en veldig god feeling når det kommer til å sette seg inn i den, det gjorde IKKE Hyundai'en :)

moby666


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA