Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling av bil på nett, angrefrist?

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 27. januar 2017, klokken 21:08

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

I følge angrefristloven, er det 14 dagers angrefrist på varer bestilt via nettet. Hvordan arter dette seg i forhold til å bestille Opel Ampera, Tesla osv via nettet?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

arnkl

Tesla har 14 dager frå bestilling til den vert låst. Avbestiller ein innan dei 14 dagene så får ein tilbake depositumet.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sylwester

Ja, det er 14 dagers angrefirst fra du mottar og tester produktet hvis kjøpet har hendt via nettbutikk, telefonsalg eller utenfor butikk som f.eks. gate eller messe. Dette gjelder selv om man skriver kontrakt etterpå.

Det er derimot et unntak som vil gjelde de fleste biler:

SitatVarer som skal lages spesielt for forbrukeren
Når varen lages spesielt for forbrukeren kan det avtales at produksjonen begynner før utløpet av angrefristen. Dette må avtales før kjøpet og etter at alle andre vesentlige opplysninger er gitt av selgeren, herunder også opplysninger om angreretten. Benytter du angreretten i slike tilfeller, skal kjøperen dekke kostnader til faktisk utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse kan ikke avtales ved telefonsalg.

De fleste biler få man velge og vrake litt så da skal det stå om angrerett og muligens at produksjonsstart starter etter at denne er gått ut.
Jeg vil uansett si at det er forskjell på en BMW som kan ha over 100.000 kombinasjoner og en Opel som har 25, men det må prøves for retten for å være sikker på dette siden 25 muligheter er jo litt tilpassing.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Chris Neumann Ruud

For Teslas del kan du jo nekte å ta i mot bilen, og dermed slippe å betale hele full pris (gå fra kontrakten), men depositumet som du har lagt inn blir da tapt. Det er ganske normalt for tilrettelagte bestillinger.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

sylwester

Hvis de ikke hadde klart å selge bilen til noen andre uten tap så ville de nok ikke vært så "snille".
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Kverna

Som en veldig grov, men generell bemerkning, bør man være 100% sikker når man trykker bestill på noe som helst. Mer og mer av bilsalget kommer til å foregå over nett fremover, og jeg har en følelse at folk har mindre sperre for å trykke bestill enn å signere kontrakter i en fysisk butikk.
2015 BMW i3 rex

svingen

Er jo litt spesielt nå med opel med 1 års vente tid og andre biler kan komme innom mellomtiden jeg tørr hverfall ikke vente 1 år og kanskje kommet bedre biler i mellomtiden. Sikkert mange som tenker det samme.men er jo ikke akkurat et problem får opel som har 1 års ventetid. Her burde man kunne gjort som tessla og gå bort fra avtalen så lenge ikke produksjonen har starta.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

Jeg var i to uker eier av en Tesla Model 3. Siden jeg ikke var fornøyd med bilen ble den returnert på 14 dagers angrerett (står mer om dette i annen tråd). Bilen ble bestilt og alt det praktiske var ordnet via telefon og Internett før bilen ble hentet. Tesla leverer også med 14 dagers angre skjema. Hva tenker folk om at man på enkelte bilkjøp kan benytte seg av angrerett loven? Er det flere bilmerker eller forhandlere som faller under denne loven, og hva er din erfaring med å bruke angreretten? Tror dere det vil komme endringer i forhold til bilkjøp, eller er det positivt for bilindustrien å måtte forholde seg til denne loven i Norge? Vanligvis har man ikke angrerett ved bilkjøp, men siden Tesla helst vil at folk skal benytte seg av Internett i stedet for fysiske butikker faller de inn under angrerett loven.

I en dom fra høyesterett i 2010 blir imidlertid en kunde dømt til å betale 530 tusen kroner til en bilforhandler fordi han gikk fra en avtale han hadde gjort via nett og telefon. Bilforhandlere måtte finne en ny kjøper og tapte 400.000 kroner i forhold til avtalt salgspris. Kjøper påberopte seg angrerett for å gå fra avtalen. Dette var riktig nok et bruktbil kjøp og kjøperen hentet så vidt jeg vet aldri ut bilen. Vanligvis mottar man varen før man kan angre på den. Går dette kanskje under avbestillingsrett i stedet (kjøpsloven)? Slik jeg tolker det må man motta vare før man kan angre. I forhold til tjenester er det noe annet. Man kan ikke angre 14 dager etter at malerene har malt rommet ditt. Ut i fra dommen betyr det at man nødvendigvis ikke alltid har angrerett hvis man kjøper en ny eller brukt bil via finn fra en forhandler. Hvis man må innom forhandleren for å besiktige, prøve og/eller ordne med papirer for å kjøpe bilen kan også det være elementer for å avgjøre om angreretten er gyldig eller ikke.

SitatAvtalen er utvilsomt inngått ved bruk av fjernkommunikasjon, men jeg er ikke enig med
lagmannsretten i at markedsføringen var egnet til å fremkalle bestillinger på denne måten.
E-postlenken kan etter mitt syn ikke ses som noe annet enn én av flere fremgangsmåter
for kontakt med selger på linje med å oppgi telefonnummer og adresse. Lenken hadde
ikke noe opplegg for betaling for bilen, noe som etter min mening viser at den ikke er
"egnet" til å fremkalle kjøp ved fjernkommunikasjon. Avtalen gjaldt dessuten en bruktbil,
noe som vanligvis neppe blir kjøpt uten etter besiktigelse. Selv om kjøper i dette spesielle
tilfellet hadde tilstrekkelig med opplysninger til å kjøpe bilen uten å ha sett den, må
markedsføringen av bilen anses å ha hatt til hensikt å gjøre mulige interessenter
oppmerksom på bilen, og ikke tatt sikte på inngåelse av avtale om kjøp uten etter
nærmere besiktigelse. Heller ikke den omstendighet at kjøper og selger i dette tilfellet
hadde utvekslet opplysninger om prisen på bilen før e-posten ble sendt, kan føre til at
markedsføringen kan anses egnet til å fremkalle avtaler om kjøp av bruktbil ved
fjernkommunikasjon.

Min konklusjon er således at det ikke foreligger et fjernsalg i angrerettlovens forstand, og
Sandven AS har da i utgangspunktet krav på å få erstattet sitt tap. Westrum har imidlertid
anført at erstatningen må lempes idet Sandven AS ikke i tilstrekkelig grad har søkt å begrense tapet, jf. forbrukerkjøpsloven § 5
Her kan dere lese hele dommen: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2010/saknr2010-1003.pdf&ved=2ahUKEwi9kfTFwKTjAhW186YKHS0CCtwQFjADegQIBRAB&usg=AOvVaw3KqKNV3U4khMuHc0xc_eff

For de som ikke kjenner angrerett loven står det mer om den her. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Sitat fra: Mippen på mandag 08. juli 2019, klokken 11:50
Hva tenker folk om at man på enkelte bilkjøp kan benytte seg av angrerett loven? Er det flere bilmerker eller forhandlere som faller under denne loven, og hva er din erfaring med å bruke angreretten? Tror dere det vil komme endringer i forhold til bilkjøp, eller er det positivt for bilindustrien å måtte forholde seg til denne loven i Norge?
Bakgrunnen for angrerett loven er vel at man skal ha mulighet til å returnere en vare som man har kjøpt og betalt uten mulighet til å se på eller annen måte sjekke ut, i tillegg til at kjøpet er veldig lett å gjennomføre impulsivt.

IMO er det vel på kanten at bilkjøp er der, de fleste tenker seg om før de handler bil til n 100k kr, og t.o.m Tesla har showroom hvor man kan se på bilene deres. Handler man ny bil på impuls så har man vel andre problemer...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mippen

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. juli 2019, klokken 13:01
Sitat fra: Mippen på mandag 08. juli 2019, klokken 11:50
Hva tenker folk om at man på enkelte bilkjøp kan benytte seg av angrerett loven? Er det flere bilmerker eller forhandlere som faller under denne loven, og hva er din erfaring med å bruke angreretten? Tror dere det vil komme endringer i forhold til bilkjøp, eller er det positivt for bilindustrien å måtte forholde seg til denne loven i Norge?
Bakgrunnen for angrerett loven er vel at man skal ha mulighet til å returnere en vare som man har kjøpt og betalt uten mulighet til å se på eller annen måte sjekke ut, i tillegg til at kjøpet er veldig lett å gjennomføre impulsivt.

IMO er det vel på kanten at bilkjøp er der, de fleste tenker seg om før de handler bil til n 100k kr, og t.o.m Tesla har showroom hvor man kan se på bilene deres. Handler man ny bil på impuls så har man vel andre problemer...


Tesla ha showroom ja, og man kan kjøpe bilen hos Tesla. Tesla liker imidlertid at folk bestiller bilen online på nettsiden deres og ordner alt digitalt hjemme fra. På den måten sparer de penger med å slippe å ansette selgere til ordinære utsalg. Penger spart = penger tjent. Imidlertid har vi i Norge særnorske regler hvor man har 14 dagers angrerett på det mest som er kjøpt via fjernkjøp. Det gir kundene 14 dager på å prøve tingen før man må angre på kjøpet. For oss forbrukere er det en trygghet, men det er vel neppe alle forhandlere som er like happy for dette. Imidlertid er det få forhandlere som har rene nett tjenester for kjøp og salg. Jeg kjenner bare til Tesla og Bilia for eksempel.
Fremtiden er elektrisk.

Rosstopher

Man kan mene det man vil om lovgivers intensjon når angrerettloven ble skrevet, men slik det er i dag har man i hvert fall angrerett ved fjernsalg. Hvis kjøp av bil på nett blir mer populært fremover forventer jeg at det kommer unntak for bilsalg i loven.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Mippen på mandag 08. juli 2019, klokken 13:31
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. juli 2019, klokken 13:01
IMO er det vel på kanten at bilkjøp er der, de fleste tenker seg om før de handler bil til n 100k kr, og t.o.m Tesla har showroom hvor man kan se på bilene deres. Handler man ny bil på impuls så har man vel andre problemer...
Tesla ha showroom ja, og man kan kjøpe bilen hos Tesla. Tesla liker imidlertid at folk bestiller bilen online på nettsiden deres og ordner alt digitalt hjemme fra. På den måten sparer de penger med å slippe å ansette selgere til ordinære utsalg. Penger spart = penger tjent. Imidlertid har vi i Norge særnorske regler hvor man har 14 dagers angrerett på det mest som er kjøpt via fjernkjøp. Det gir kundene 14 dager på å prøve tingen før man må angre på kjøpet.
Hvorfor gjentar du at vi har angrerett i Norge, det vet vel alle, og det er allerede nevn i tråden. At de sparer penger på mellomledd kan jo komme både de og kjøper til gode.

Det jeg sier er at angreretten kanskje ikke burde gjelde for slike handler, siden det sjelden er impulspreget eller mangler muligheter for å se bilen på forhånd.

Altså utenfor intensjonene til loven, noe man egentlig ikke vet før det evt kommer en høyesterettsdom på det.

For Tesla bør det vel spille mindre rolle siden de uansett tilbyr en "try-before-you-by" policy internasjonalt, om ikke like god som angreretten.

Det burde uansett være en begrenset rett, med kanskje 1 kjøp i året pr forhandler. Jeg mener det er misbruk av angreretten å levere en bil tilbake for så å bestille en ny med en gang fordi det var mangler på bilen. Det er reklamasjon, ikke anger. Større feil håndteres av tilbakekjøp / omlevering. Er man ikke villig til å reklamere på ett så komplekst produkt som en bil, så bør man kanskje ikke kjøpe. Av de omtrent 30 bil og MCer jeg har hatt, så har det vært reklamasjon av en eller annen art på de fleste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. juli 2019, klokken 13:50
Man kan mene det man vil om lovgivers intensjon når angrerettloven ble skrevet, men slik det er i dag har man i hvert fall angrerett ved fjernsalg. Hvis kjøp av bil på nett blir mer populært fremover forventer jeg at det kommer unntak for bilsalg i loven.

Håper ikke på unntak. En streng lov setter krav til produktet som selges ,og jo dyrere produktet er jo bedre er det for kunden og faktisk også miljøet.  Produsenten tvinges gjennom loven å sikre samsvar mellom hva som annonseres og hva som leveres.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på mandag 08. juli 2019, klokken 15:02
Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. juli 2019, klokken 13:50
Man kan mene det man vil om lovgivers intensjon når angrerettloven ble skrevet, men slik det er i dag har man i hvert fall angrerett ved fjernsalg. Hvis kjøp av bil på nett blir mer populært fremover forventer jeg at det kommer unntak for bilsalg i loven.

Håper ikke på unntak. En streng lov setter krav til produktet som selges ,og jo dyrere produktet er jo bedre er det for kunden og faktisk også miljøet.  Produsenten tvinges gjennom loven å sikre samsvar mellom hva som annonseres og hva som leveres.

Feil og mangler ved produktet man kjøper ivaretas i utgangspunktet av reklamasjonsretten i Forbrukerkjøpsloven. Angrerettloven er ment for hvis man ikke ville ha produktet likevel. Så kan man selvfølgelig støte på selgere som ikke har noen interesse av å rette opp i feil og mangler, og bli tvunget til å bruke angreretten, slik som Mippen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trekkoppbil

#14
Angrefristloven kan være relevant for enkelte krangefanter, men vanligvis trur jeg angrefrist handler mer om ett markedsføringstriks der man lar kundene få prøve varen på hjemlån. Det er ikke det juridiske som er viktig her.

Innen byggevarer er det vanlig at kunden kan levere tilbake det han ikke trenger.

De store kjedene for forbruksvarer innen elektronikk, jernvare, møbler mm, har gjerne 30 dagers angrefrist, på tross av at man gjerne ikke er berørt av angrefristloven.
Da behøver ikke kunden ta vanskelige valg i butikken, og han kan ta med seg varer som han kanskje vil ha, og han kan bestemme seg seinere. For gaver kan dette være en lettvint og effekt metode. For butikken er det en enkel måte å sortere mellom lykkelige og misfornøyde kunder, så man slipper å ha de misfornøyde kundene, og man leverer enkelt til de fornøyde.

For Tesla er vel dette en salgsstrategi som kommer fra USA.  Man sparer masse kostnader på å unngå butikker som har biler på varelageret sitt, og jeg trur kostnadene ved at enkelte kunder leverer tilbake er ganske små i forhold.

Jeg trur ikke man skal ha dårlig samvittighet for å levere varer tilbake: Det virker som at selgerene ønsker at du skal prøve varene hjemme, og at du skal stå fritt til å levere tilbake, så du har gjort dem en tjeneste ved å prøve.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA