Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alle parkeringsplasser i Oslo Sentrum fjernes fra 1 juni (Ring 1)

Startet av bmw2002, fredag 27. januar 2017, klokken 15:50

« forrige - neste »

sylwester

Utstyret, ihvertfall de nye ladestolpene, kan sikkert plasseres andre steder utenfor ring 1.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

espenri

Er det ikke snakk om mellom 500 og 1000 parkeringsplasser? La oss si 50% av disse velger å kjøre dieselpurka si, eller elbilen sin til et kjøpesenter utenfor byen istedet, spiller det egentlig noen stor rolle?

Og kjører folk faktisk inn til Oslo sentrum for å ordne noe de like gjerne kunne ordnet på nærsenteret? Eller reiser de til Oslo sentrum fordi det kan gi dem en bedre helhetsopplevelse når de uansett skal ordne noe?

Dette tiltaket er for å tilrettelegge sentrum bedre for gående og syklende.

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:05
Det er merkelig at de skal innføre forbud først, og så alternativer "en eller annen gang senere", istedet for å ha en helhetlig linje hvor man kommer med gode alternativer før eller senest samtidig med restriksjonene.

Hva skjer nå da, med alle gateladeplassene i Oslo sentrum? Bortkastede penger? Det er ikke akkurat som det er tomt på ladeplassene utenfor sentrumskjernen heller, så jeg antar at dette vil forplante seg utover og gjøre det enda vanskeligere å få plass på f.eks Havreveien på Manglerud ...

Mener du heeeelt seriøst at det blir mer press på ladeplassene på Manglerud (!) av at det tas ned 40 punkter i sentrum, hvorav 50% aldri virker og resten okkuperes av teslaer som ikke gidder lete etter bedre egnet parkering?

Det er plenty av innlegg i denne tråden som viser at det er mange her inne som ikke bryr seg om det totale bildet. Tråden gjennomsyres av hets og sutring istedetfor å diskutere hva dette konkret har av betydning.

Jeg har selv nytt godt av gratis gateparkering, men nå vil jeg, som nok mange fossilkjørere allerede gjør, velge kollektivt oftere de gangene jeg skal til sentrum. Det er bra for hele byen. Jeg gleder meg til å gå rundt i en bykjerne, forhåpentligvis nesten fri for støyende biler og et mye tryggere sted å ta med barna. Og tenk på hvor mye bedre det blir for trikken og bussen når det ikke er et drøss med egoistiske bilister som "bare" skal rekke over veibanen på gult lys, selv om det er full kø på andre siden av krysset og de blir stående og blokkere kollektivtrafikken.

Det er ikke verdens (eller elbilens) undergang at noen må bytte tannlege til noen som holder til i nærmiljøet...
Det er ikke verdens (eller elbilens) undergang at en bedrift som er avhengig av eget bruk av bil flytter ut av sentrum...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Counterpointer

Sitat fra: espenri på mandag 06. februar 2017, klokken 07:39
Er det ikke snakk om mellom 500 og 1000 parkeringsplasser? La oss si 50% av disse velger å kjøre dieselpurka si, eller elbilen sin til et kjøpesenter utenfor byen istedet, spiller det egentlig noen stor rolle?

Og kjører folk faktisk inn til Oslo sentrum for å ordne noe de like gjerne kunne ordnet på nærsenteret? Eller reiser de til Oslo sentrum fordi det kan gi dem en bedre helhetsopplevelse når de uansett skal ordne noe?

Dette tiltaket er for å tilrettelegge sentrum bedre for gående og syklende.

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:05
Det er merkelig at de skal innføre forbud først, og så alternativer "en eller annen gang senere", istedet for å ha en helhetlig linje hvor man kommer med gode alternativer før eller senest samtidig med restriksjonene.

Hva skjer nå da, med alle gateladeplassene i Oslo sentrum? Bortkastede penger? Det er ikke akkurat som det er tomt på ladeplassene utenfor sentrumskjernen heller, så jeg antar at dette vil forplante seg utover og gjøre det enda vanskeligere å få plass på f.eks Havreveien på Manglerud ...

Mener du heeeelt seriøst at det blir mer press på ladeplassene på Manglerud (!) av at det tas ned 40 punkter i sentrum, hvorav 50% aldri virker og resten okkuperes av teslaer som ikke gidder lete etter bedre egnet parkering?

Det er plenty av innlegg i denne tråden som viser at det er mange her inne som ikke bryr seg om det totale bildet. Tråden gjennomsyres av hets og sutring istedetfor å diskutere hva dette konkret har av betydning.

Jeg har selv nytt godt av gratis gateparkering, men nå vil jeg, som nok mange fossilkjørere allerede gjør, velge kollektivt oftere de gangene jeg skal til sentrum. Det er bra for hele byen. Jeg gleder meg til å gå rundt i en bykjerne, forhåpentligvis nesten fri for støyende biler og et mye tryggere sted å ta med barna. Og tenk på hvor mye bedre det blir for trikken og bussen når det ikke er et drøss med egoistiske bilister som "bare" skal rekke over veibanen på gult lys, selv om det er full kø på andre siden av krysset og de blir stående og blokkere kollektivtrafikken.

Det er ikke verdens (eller elbilens) undergang at noen må bytte tannlege til noen som holder til i nærmiljøet...
Det er ikke verdens (eller elbilens) undergang at en bedrift som er avhengig av eget bruk av bil flytter ut av sentrum...
Temmelig utopisk å tro at du får det fredelig og fint med barna dine. Alle busser, varetransporter og taxier kommer fremdeles til å være der samt alle som må kjøre noen inn og skyndte seg ut igjen fordi de ikke kan parkere.........

espenri

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. februar 2017, klokken 07:54
Temmelig utopisk å tro at du får det fredelig og fint med barna dine. Alle busser, varetransporter og taxier kommer fremdeles til å være der samt alle som må kjøre noen inn og skyndte seg ut igjen fordi de ikke kan parkere.........

Og det var den ene bisetningen du ville kommentere? Jeg skrev "mye tryggere", jeg kan være enig og moderere meg til "tryggere". Alt er svart / hvitt, men mest svart...

Mener du at det blir mindre trygt å ferdes i bykjernen dersom man reduserer biltrafikken? I så tilfelle er jeg interessert i å høre argumentene.

Jeg kan begynne med mine kommentarer til de du har plukket ut, som er riktige unntak (de fleste hvertfall):

Busser: Kjører i faste traseer, ikke på kryss og tvers i alle gater. I Oslo sentrum er dette i stor grad begrenset til et fåtall gjennomfartsgater som samler flere av busslinjene.

Varetransport: Det er i dag begrenset tidsperiode for vareleveranse områder regulert for gågater, det vil man kunne videreutvikle, f.eks. man / ons / fre 0930-1100 og 13-1430, da slipper man varetransport i de periodene hvor det er rushtrafikk og kollektiv / mennesker forflytter seg i stort antall. Man slipper også varetransport i helgene.

Taxier: Vil nok være mer eller mindre som nå, tror ikke det blir nevneverdig mer taxibruk av disse 500-1000 parkeringsplassene som blir borte. De som tar taxi i dag fortsetter med det, men det går kjappere fordi det er mindre kø, de som i dag benytter seg av bil går til kollektivt eller sine nærsentre istedet.

Privatbiler på vei til parkering: Det vil være tillatt å kjøre til underjordiske parkeringshus, jeg kan ikke tenke meg at et bilfritt sentrum betyr at man kan kjøre på kryss og tvers mellom disse parkeringshusene. Parkeringshus har i dag veldig god kapasitet, jeg husker ikke tallene i hodet, men disse 500-1000 ekstra bilene har man plass til, selv hvis ingen av dem går over på kollektivt.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

sylwester

Sitat fra: espenri på mandag 06. februar 2017, klokken 07:39
...
Og kjører folk faktisk inn til Oslo sentrum for å ordne noe de like gjerne kunne ordnet på nærsenteret? Eller reiser de til Oslo sentrum fordi det kan gi dem en bedre helhetsopplevelse når de uansett skal ordne noe?
..

La oss prøve:

Sist jeg var i byen dro vi til Fighter Sport ANS i Bernt Ankers gate for å kjøpe nye karatehansker og belte til dattera mi.
Før det var jeg på Festmagasinet Standard i Storgata 18 for å kjøpe klovneutstyr til en bursdag. (Dette var før klovnehysteriet)

Vet du om noen sentre jeg kunne gått til?





Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

espenri

Sitat fra: sylwester på mandag 06. februar 2017, klokken 16:20
Sitat fra: espenri på mandag 06. februar 2017, klokken 07:39
...
Og kjører folk faktisk inn til Oslo sentrum for å ordne noe de like gjerne kunne ordnet på nærsenteret? Eller reiser de til Oslo sentrum fordi det kan gi dem en bedre helhetsopplevelse når de uansett skal ordne noe?
..

La oss prøve:

Sist jeg var i byen dro vi til Fighter Sport ANS i Bernt Ankers gate for å kjøpe nye karatehansker og belte til dattera mi.
Før det var jeg på Festmagasinet Standard i Storgata 18 for å kjøpe klovneutstyr til en bursdag. (Dette var før klovnehysteriet)

Vet du om noen sentre jeg kunne gått til?

Perfekt, du har jo en kjempegod grunn til å ta deg til Oslo sentrum for å handle disse tingene. Hvis jeg ikke husker feil nevnte du Oppsal tidligere, altså kunne du tatt deg til sentrum ved hjelp av t-banen (pst: det er dette fremkomstmiddelet de fleste som ferdes inn til Oslo sentrum bruker). Den bruker 16 minutter fra Oppsal til Stortinget og går 10 ganger i timen, reelt hadde du da hatt kanskje 30 minutters reisevei, antakeligvis ikke mer enn med bilen, inkludert å finne parkeringsplass. Det kunne du sikkert ofret for å gjøre sentrum til et litt hyggeligere sted for alle? Eller kanskje du trengte bil for å få med deg et par hansker og et klovnekostyme hjem? Eventuelt kunne du tatt deg til nærmeste p-hus med bilen din. Du måtte betalt en sum for å stå der, og det hadde nok ruinert deg, siden du tross alt kjører bil til sentrum sånn ca 4 ganger i året (klovnehysteriet var i oktober 2016...)
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

sylwester

Ja, du har nok rett i at jeg kunne tatt banen så lenge det ikke er mer enn hansker og belte. Det skal sies at jeg er i byen med T-bane litt oftere enn med bil, selv om det ofte tar 40 minutter, siden jeg liker øl til maten :-)

@Rio
Du har helt rett, den er veien ved siden av grensa.
Jeg tror en del vil finne på å parkere i f.eks. Bernt Ankers gate å gå inn.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Softblue

"flere spontane møter mellom mennesker av ulik alder, samfunnslag og kultur," (sitat Hans Edvardsen, prosjektdirektør for Bilfritt byliv).

Trodde det var det nedre del av Kongensgate var kjent for allerede, og nå vil de utvide virksomheten?  :o
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA