Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MAS å lade overalt, kabler og skitt og fandens oldemor!

Startet av geear, fredag 27. januar 2017, klokken 11:51

« forrige - neste »

geear

Lenge før jeg fikk elbil så jeg alle stresse så sykt med å lade rundt forbi, og tenkte at det så egentlig ganske slitsomt ut. En del av meg tenkte kanskje at det ikke var så slitsomt, eller at det på et eller annet vis ble oppveid av gratis strøm, for er bare noe billig eller gratis så gjør mennesket det utroligste. Og jeg skjønner at de som MÅ lade for å komme frem og tilbake gjør det. Men etter å prøvd dette en stund selv nå må jeg si at elbil er fint det altså, men lading der kabelen ikke henger klar er et mas! Lange skitne tjukke elendige kabler med store klumper på, både to og tre steder, som skal klemmes inn i et bagasjerom. Og bagasjerommet er gjerne også fylt med dyre barnevogner, handleposer med varer som skal på kjøkkenbenken eller i kjølespaket eller whatnot, og ikke tro at den kabelen ikke svinger innom det meste på sin vei inn eller ut, og legger igjen et fint avtrykk av dieseleksos, veistøv og naboen sitt hebatitt B-spytt som kabelen har klart å sope med seg fra asfalten. Er man heldig den ene dagen klarer man kanskje til og med unngå å få det på BÅDE skjortearmen og buksa også, og har man virkelig truffet jackpoten så unngår man både skjortearmen, buksa OG til og med å subbe kabelen langs lakken på den skitne bakfangeren også, og føle ripene langt inn i magen. Da er det iallfall ikke vits å handle lodd i vinlotteriet på jobben den dagen! MEN SÅ DA, når man først har gjort alt det helvetet, så joda, så må man ut en tur fra jobb, før bilen er ferdig ladet, OG SÅ MÅ MAN GJØRE ALT EN GANG TIL!! Og å henge igjen en slik kabel kan man selvfølgelig glemme, for det er helt sikkert en annen jævel som har lyst på en slik gullforgylt kabel til femtusenkroner! Og alt for å spare fire kroner! Jeg finner heller panteflasker i grøfta langs en europavei, og lader ikke hjemmefra, hvor kabelen henger klar, med mindre alternativet er å hoppe og dytte driten for egen maskin.

Så til det litt konstruktive hjørnet. Jeg har en flat ting det står Dell på. Faktisk til og med flere av de. Og en sånn ting på pulten som jeg klemmer den ned i, og så får den 19 volt rett i rompa. Bilindustrien må vel også ha noen slike dingser? Kan det være så forbanna vanskelig å lage til en standardløsning hvor man kan rygge bilen rett inn i en eller annen docking, få noen volt rett i eksosrøret og kjøre blid og fornøyd videre? Er vel faen ikke mer avansert enn en vaskehall! For ikke å glemme at de har fine fjærbelastede kabeltromler på Biltema til et par hundrelapper. Er helt sikker på at det hadde gått an å finne plass til noe sånt i de fleste elbiler til en integrert fjærbelastet trommel!

Og til alle som ikke har VW sine gule kabler som skitten viser ekstremt godt på, så kan jeg informere om at svarte kabler blir like skitne de og!

Adrian Stachnik

Det er faktisk noe EU-direktiv på gang tror jeg.
Den kommende standarden er CCS-combo for hurtiglading, og type 2 for normallading.

En annen ting. Jeg deler noen av tankene dine der. Det KAN bli masete å lade, og kline seg inn mellom skitne biler, og dulle og dalle med kabler i et bagasjerom som er trangt nok fra før. Men dette var faktisk verst det første halve året vi hadde elbil. Etter dette var vi blitt såpass kjent med bilen at mye av rekkeviddeangsten forsvant, og vi vet at det ikke er behov for å lade hele tiden. Men det er klart at dersom vi skal stå parkert en plass 3timer, ja da tar vi oss bryet med å plugge inn. For da rekker det faktisk å gi noen km ekstra. Men husker i starten, helt hysteriske. Måtte plugge inn overalt, selv om vi bare skulle stå parkert i 20min.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Ebe

Har aldri med meg kabelen i bilen. Den henger fint hjemme klar til å plugge rett i når jeg parkerer.  :)Bergensområdet er så full av hurtigladestasjoner at jeg baserer meg på dem, om jeg skulle trenge lengre rekkevidde.

Hadde jeg vært avhengig av å lade hver dag på jobb, hadde jeg nok kjøpt en egen egnet kabel til dette.

God helg!  :angel:
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

eivhelle

Induktiv lading er vel svaret her. Og om 5 år tipper jeg det er en standard som er bygget inn de bilene som kommer da. Inntil videre får vi klare oss med kabel.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

S4e

Nye biler med laaang rekkevidde og ladeboks med fast kabel hjemme er veien å gå!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

inverter

Enig med trådstarter her. Har fast ladekabel hengende i garasjen.

På langtur lader jeg stort sett bare på superlader og den har fast kabel. Alt for mye styr med både mode 2 og 3 lading.

Luske_Ludvig

Het var det mye følelser og fikk meg en liten latter.

Jeg plugger bilen i på jobben og bilen er 100 % igjen etter 5 timer etter 5 mil tur hjemmom. Ingen sure bensinpumper og jeg smiler fra øre til øre.

Men dockingstasjon er på plass i 2025 ...forhåpentligvis. ..

AppleKnocker

Spol tilbake til tiden da vi måtte på bensinstasjonen.

For det første er den verken hjemme hos deg, eller der du jobber. Bensinfylling innebærer en omvei. Det har hendt at det er kø der, men ikke vanligvis. Det man derimot kan banne på, er at håndtaket på dieselpumpa er full av klissete, illeluktende og giftig dieselolje. Så er det lokket til drivstoffpåfylling. Det må som regel skrus av, og enkelte amatørmessige bilprodusenter har glemt at det må sitte fast og heller ikke sørget for at det kan festes på en fornuftig måte mens man fyller på f...skapet. Whups; der datt det. Under bilen. Så hvis man ikke fikk søle og dritt fra bilen på jakka når man sjonglerte med pumpa, er det en ny mulighet når man må krabbe på en blanding av diesel-bensin-kjemikalie-søle for å lete frem det j.... skrulokket. Ca 1 av 1000 drivstoffpumper har en fungerende mekanisme som gjør at man kan trykke, ta et steg unna og så sier pumpa "klikk" når tanken er full. I de andre tilfellene er man henvist til å stå i giftdampen og holde håndtaket inne gjennom hele påfyllingen. Bensinstasjonen frekventeres av alle, også de som er hjernedøde nok til å røyke inne på området. I mangel av slike vattnisser, kan man reflektere over at elektrisitet er bra. Bare ikke den statiske typen som man kan se forekomme på youtube (static electricity gas station). Så skal man betale. En fylling koster like mye som 115 statoilpølser, så da kan man like gjerne ta en av de også. Og en cola. Og en avis. Til å tørke seg på henda. Om man foretrekker inntørkede smultringer med tran smak, eller kald pizza er det også mulig. Som enda et siste gufs fra fortiden, selger de CD plater. Men det er ihvertfall godt å vite at bensinstasjonene er et ypperlig sted for "spontane møter mellom mennesker av ulik alder, samfunnslag og kultur". Det siste er en frase jeg har lært meg i dag. Det er nemlig ambisjonene bymiljøarkitekthipsterne har for grøftekantene i Oslo sentrum når bilene kastes ut 1.juni.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tiger`n

Ahh, disse 1.verdens problemene vi har her oppe i Nord. Vi har fryktelig mye å stri med ser jeg når dette er det som opptar og engasjerer folk i det daglige.

nofuelno

Høres ut som en bra annonsetekst for spiraliserte ladekabler dette  ;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

turfsurf

Jepp, har den semi-spiraliserte type 2 kabelen til i3en liggende i egen veske (som fulgte med) i frunken. Ikke blir den møkkete, ikke blir jeg det, og ikke blir bilen det heller. Tar ca 10 sek å ta ut og plugge i. Hjemme er det ladeboks med egen kabel, og hurtigladere har jo egen kabel og. Nå som vi stort sett blir kvitt schuko på offentlige ladeplasser, så er dette ikke stress i det hele tatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: eivhelle på fredag 27. januar 2017, klokken 14:05
Induktiv lading er vel svaret her. Og om 5 år tipper jeg det er en standard som er bygget inn de bilene som kommer da. Inntil videre får vi klare oss med kabel.
At induktiv lading er standard på nye biler om fem år håper jeg du har rett i, men kjenner jeg tviler litt. Blant annet fordi det virker som det er så utrolig vanskelig å bli enige om standarder, selv på kabelbaserte løsninger. Og er teknologien kommet langt nok til å få en fornuftig ladehastighet? Tenker du for saktelading eller hurtiglading? Eller alt?

geear

Sitat fra: Luske_Ludvig på fredag 27. januar 2017, klokken 21:34
Het var det mye følelser og fikk meg en liten latter.

Jeg plugger bilen i på jobben og bilen er 100 % igjen etter 5 timer etter 5 mil tur hjemmom. Ingen sure bensinpumper og jeg smiler fra øre til øre.

Men dockingstasjon er på plass i 2025 ...forhåpentligvis. ..
Fem mil er ganske langt da, få her jeg bor som kjører så langt for å komme til og fra jobb, allikevel styrer en hel haug på med lading og greier nede i garasjen her på jobb. Jeg gidder ikke med mindre jeg MÅ for rekkevidden sin del. Men å gjøre det for å spare 3-4-5-6 kroner på strømmen hjemme, det gidder jeg ikke. ;)

Faktisk så ser jeg på en måte nesten mer mening i hybridbilene som står til lading her nede, for der er, på grunn av rekkevidde, alternativet ofte ikke noen 3-4 kroner hjemme, men et par liter diesel eller bensin.

tutti

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 27. januar 2017, klokken 22:36
Spol tilbake til tiden da vi måtte på bensinstasjonen.

For det første er den verken hjemme hos deg, eller der du jobber. Bensinfylling innebærer en omvei. Det har hendt at det er kø der, men ikke vanligvis. Det man derimot kan banne på, er at håndtaket på dieselpumpa er full av klissete, illeluktende og giftig dieselolje. Så er det lokket til drivstoffpåfylling. Det må som regel skrus av, og enkelte amatørmessige bilprodusenter har glemt at det må sitte fast og heller ikke sørget for at det kan festes på en fornuftig måte mens man fyller på f...skapet. Whups; der datt det. Under bilen. Så hvis man ikke fikk søle og dritt fra bilen på jakka når man sjonglerte med pumpa, er det en ny mulighet når man må krabbe på en blanding av diesel-bensin-kjemikalie-søle for å lete frem det j.... skrulokket. Ca 1 av 1000 drivstoffpumper har en fungerende mekanisme som gjør at man kan trykke, ta et steg unna og så sier pumpa "klikk" når tanken er full. I de andre tilfellene er man henvist til å stå i giftdampen og holde håndtaket inne gjennom hele påfyllingen. Bensinstasjonen frekventeres av alle, også de som er hjernedøde nok til å røyke inne på området. I mangel av slike vattnisser, kan man reflektere over at elektrisitet er bra. Bare ikke den statiske typen som man kan se forekomme på youtube (static electricity gas station). Så skal man betale. En fylling koster like mye som 115 statoilpølser, så da kan man like gjerne ta en av de også. Og en cola. Og en avis. Til å tørke seg på henda. Om man foretrekker inntørkede smultringer med tran smak, eller kald pizza er det også mulig. Som enda et siste gufs fra fortiden, selger de CD plater. Men det er ihvertfall godt å vite at bensinstasjonene er et ypperlig sted for "spontane møter mellom mennesker av ulik alder, samfunnslag og kultur". Det siste er en frase jeg har lært meg i dag. Det er nemlig ambisjonene bymiljøarkitekthipsterne har for grøftekantene i Oslo sentrum når bilene kastes ut 1.juni.
+ at sist jeg måtte bruke dieselbilen på jobben så fungerte ikke kortleseren. Da måtte bilen flyttes til en annen pumpe. Midt i denne prosessen kommer en stressa kjerring løpende ut av butikken, ser ikke til sidene og hopper foran bilen min så pølsa faller ut av hånda hennes. Alt dette slipper man som regel utenfor DC ladere da alt går i en mer rolig fart.

geear

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 27. januar 2017, klokken 22:36
Spol tilbake til tiden da vi måtte på bensinstasjonen.

For det første er den verken hjemme hos deg, eller der du jobber. Bensinfylling innebærer en omvei. Det har hendt at det er kø der, men ikke vanligvis. Det man derimot kan banne på, er at håndtaket på dieselpumpa er full av klissete, illeluktende og giftig dieselolje. Så er det lokket til drivstoffpåfylling. Det må som regel skrus av, og enkelte amatørmessige bilprodusenter har glemt at det må sitte fast og heller ikke sørget for at det kan festes på en fornuftig måte mens man fyller på f...skapet. Whups; der datt det. Under bilen. Så hvis man ikke fikk søle og dritt fra bilen på jakka når man sjonglerte med pumpa, er det en ny mulighet når man må krabbe på en blanding av diesel-bensin-kjemikalie-søle for å lete frem det j.... skrulokket. Ca 1 av 1000 drivstoffpumper har en fungerende mekanisme som gjør at man kan trykke, ta et steg unna og så sier pumpa "klikk" når tanken er full. I de andre tilfellene er man henvist til å stå i giftdampen og holde håndtaket inne gjennom hele påfyllingen. Bensinstasjonen frekventeres av alle, også de som er hjernedøde nok til å røyke inne på området. I mangel av slike vattnisser, kan man reflektere over at elektrisitet er bra. Bare ikke den statiske typen som man kan se forekomme på youtube (static electricity gas station). Så skal man betale. En fylling koster like mye som 115 statoilpølser, så da kan man like gjerne ta en av de også. Og en cola. Og en avis. Til å tørke seg på henda. Om man foretrekker inntørkede smultringer med tran smak, eller kald pizza er det også mulig. Som enda et siste gufs fra fortiden, selger de CD plater. Men det er ihvertfall godt å vite at bensinstasjonene er et ypperlig sted for "spontane møter mellom mennesker av ulik alder, samfunnslag og kultur". Det siste er en frase jeg har lært meg i dag. Det er nemlig ambisjonene bymiljøarkitekthipsterne har for grøftekantene i Oslo sentrum når bilene kastes ut 1.juni.
Fine! Men kjenner allikevel at den er lenger unna virkeligheten (for meg) enn innlegget jeg startet tråden med. :-)

Bare låsemekanismen på dieselpumpene er nesten grunn nok til å velge diesel over bensin, og jeg har veldig sjelden opplevd pumper hvor den ikke virker. Fylling foregår særdeles sjelden, og det er jammen ikke ofte jeg må kjøre omvei for å finne bensinstasjon. Planlegger som regel greit og tar det når jeg passerer en stasjon på en søndag og tanken er under halv. Fyller nesten aldri på betjente stasjoner, så pølser blir det ikke noe av (husker ikke sist bensinstasjonmat) og nåværende bil har en fin plass å parkere tanklokket (men det hadde ikke XC90en jeg hadde før, svensker er som kjent ikke så smarte). Har ellers opplevd eksplosjoner på bensinstasjoner like sjelden som brann under elbillading på Schuko-stikk. MEN - at dieselsøl er noe drit skal jeg være enig i. Spesielt ille at bare bittelitt søl på pumpehåndtaket er nok til at hendene stinker resten av dagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA