Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørelengde

Startet av Ecinnaj, torsdag 26. januar 2017, klokken 20:23

« forrige - neste »

Ecinnaj

Tenker å kjøpe de nye e-golfen.
Kjørelengden varer godt til pendling til og fra jobb.

Men jeg pleier å kjøre noen langturer, Trondheim - hitra = 17 mil ca.
Og Trondheim - charlottenberg = 49 mil.

Bør jeg satse på golfen eller se vidre på opel ampera? Men opel svarer ikke ang når det kan bokkes prøvekjøring.

Hvordan er det å lade bilen i gamle hus?
Kan sikringene gå i gamle hus eller skal alle tåle det? :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


JorgenM

Angående sikringer så kan man justere ladestyrke i bilene. I vår Tesla kan jeg velge alle trinn mellom 6 og 13 Ampere og i BMW'n kan jeg velge 6, 8 eller 12 Ampere hvis jeg husker riktig. Antar e-Golf har samme funksjon (eventuelt får du kjøpe en lader der dette kan reguleres).
Sprenger du sikringer så justerer du ned, måtte selv gjøre det på hytta første gang, trolig fordi stikket delte kurs med endel annet utstyr inne i hytta :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ecinnaj


nr1rayner

#3
Sikring i gammelt hus er vel så sin sak, men husk at det den gangen gjerne ble lagt opp for flere forbrukere på en kurs.
Lading skaper litt hodebry pga høy last over lang tid, på ett stikk.

Du tenker vel da på 36kwh-Golf?
De kjører vel greit Trondheim-Hitra med 30kwh Leaf, så burde vel gå bare flott med Golf.

Usikker på Golfen, tror man kan justere i bilen der.
På Leaf er det kladden som bestemmer, så da må man kjøpe ny kabel. Er å få kabler som har 6 og 10A.
Men lading med 6A bør man ha gooood tid..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ecinnaj



Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 31. januar 2017, klokken 23:21
Sikring i gammelt hus er vel så sin sak, men husk at det den gangen gjerne ble lagt opp for flere forbrukere på en kurs.
Lading skaper litt hodebry pga høy last over lang tid, på ett stikk.

Du tenker vel da på 36kwh-Golf?
De kjører vel greit Trondheim-Hitra med 30kwh Leaf, så burde vel gå bare flott med Golf.

Usikker på Golfen, tror man kan justere i bilen der.
På Leaf er det kladden som bestemmer, så da må man kjøpe ny kabel. Er å få kabler som har 6 og 10A.
Men lading med 6A bør man ha gooood tid..

Ok tusen takk for svar :)
Ja er den nye golfen jeg tenker på.
For flere forbrukere? Hva betyr det?
Dette er en kår bolig.

Jeg kan lade mellom 16.30 og 07.15 hjemme og 08-15 på jobb så det går nokk bra.
Er det hurtiglader på hitra?


sengekos


nr1rayner

En kurs går gjerne til flere stikk.
Flere forbrukere = flere ting som trekker strøm på 1 kurs.
F.eks. at en kurs betjener 3-4 forskjellige lamper, 1 panelovn og noen ledige stikk  ;)
Den totale lasten fordeles altså over hele kursen, mens med elbil-lading er punktbelastningen høy.

Ikke hurtiglader på Hitra nei.
Det kommer kanskje i Snillfjord.
Nærmeste blir Orkanger. Ellers er det visst lading på museet på Fillan. Så noen stolper på Sistranda, men usikker på om det er offentlig eller ikke..

Sjekk www.ladestasjoner.no så finner du de aller aller fleste plasser å finne strøm  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA