Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

one pedal drive

Startet av sølv-pilen, mandag 23. januar 2017, klokken 20:49

« forrige - neste »

sølv-pilen

Er vanskelig å unngå å høre skryt om denne regeneringsunksjonen som de i amerika kaller "one pedal drive" og om hvor fantastisk denne er. Selv har jeg brukt denne funskjonen i Leaf i lang tid og må si meg ennig at denne funksjonen er en fantastisk god ting å ha. Om jeg har forstått det rett i forhold til hvordan denne virker på opelen så er den tilnærmet lik BWM som har en veldig kraftig regenerativ brems og stopper bilen fort, er jo tilogmed en egen "pedal" for dette. I mine øyne er dette mer en uting en fordel. Man får mye mer regenert når bilen regenerer litt og lenge en mye i en svært kort stund. Har opel (chevrolet) funnet på noe fantaskt nytt eller har de bare innkomperert en god funksjon og ødelagt funksjonaliteten for å gi en gimmik ala BMW?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Ipadjove

Uting? Bruk D da og ikke bruk knappen bak på rattet :)
Gler meg til å se hvor kraftig regen en kan få i bratte bakker og det å regenerere frem mot kryss/svinger istedenfor å la energien gå over i varme/slitasje på bremser.

Zuexi

Slik jeg har forst�tt det s� er Opel sin regenerering to-delt. I vanlig D-modus regenerer den litt, men ikke s� kraftig som i L-modus. (som jeg har inntrykk av er mer lik i3 sitt opplegg)
I D-modus kan man i tillegg bruke knappene p� baksiden av rattet hvis man vil f.eks vil generere kraftigere inn mot et kryss til man oppn�r full stopp.

Tanken er vel � f� det "beste" fra to verdener, selv om enkelte helt sikkert kunne tenkte seg "seile-modus" i tillegg.

sølv-pilen

Ja..kraftig regenerering er en uting. Fra 4 150 av mine brukte kWh i fjor, var 1 150 kWh av disse regenerert. Dersom bilen regenererer kraftig ned kan den ikke hente ut så mye som den gjør når den styrer farten med litt regnerering over tid (comon Chevrolet, dette er ikke noen ny oppfinnelse fra dere)
Den ekstra regen knappen vil forhåpenligvis være kjekk å ha der man alikvell skal stoppe helt opp - men oppfatelsen av at en kraftig regenerering er bra er skammelig feil da det motsatte gir langt mer tilbake til bilen på en langtur eller over en lengre periode.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Jejl

Du trenger ikke regenerere i det hele tatt, selv om bilen har kraftig regenerering. Det har med kjørestilen å gjøre.

trykkertor

De snakker litt om de forskjellige modus for regenerering i denne videoen her.
Spol frem til 14:20.
https://youtu.be/4Ir4y2JwbEw?t=14m17s
https://youtu.be/4Ir4y2JwbEw?t=14m17s

Anbefaler å se hele videoen, da jeg lærte en hel del om Bolt i den, sett fra en eier sitt perspektiv.

sølv-pilen

Takk. Ja det klippet er beskrivende.. men det bringer meg tilbake til... hva er det fantastiske nye Chevrolet nå da har funnet på? Håper for bilen sin del at det er mye langt mer spennende nytt en hva "one pedal driving" eller regenerativ kjøring som vi kjenner det på norsk gir inntrykk av, for all del - flott at den har det.. en selvfølge egentlig, men det burde jo adaptiv cruise controll også være.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Kianus

De har vel ikke funnet på noe annet hva som allerede er på markedet, men husk at den gjengse amerikaner aldri har kjørt elektrisk før, så dette er jo i så måte en stor oppgradering for de.
Vi her i Norge er jo bortskjemt med elektriske biler de siste årene, så intet nytt for oss.

elektrolux

Så videoen for en stund siden, og det ser ut som Ampera har valgt justerbar regenerering, men glemt å legge til trinn null.

Dermed vil det alltid føles som om du kjører med håndbremsen litt på.

Laget i sin tid en survey på hva folk ønsket på sin neste elbil. Dermed henvendte jeg meg til de litt mer erfarne elbilistene, og av godt over 100 svar var det ingen som ønsket svak regenerering.

De aller fleste ønsket valgmulighet som inkluderte autoseiling uten regenerering slik VW, Mercedes, Think Classic, Volvo og Hyundai har.

For meg faller dessverre Ampera ( og BMW i3, og Tesla 3 ) som alle er relativt kompakte, praktiske og interessante biler ut grunnet mangel på denne funksjonen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

trykkertor

Men er det utelukket at pedalen har en "sweet spot" hvor den hverken bruker eller regenererer energi?
At jeg kan autoseile hvis jeg treffer dette punktet med foten?

Olemann

Kraftig regen. er et must og veldig bra å ha.  Mange glemmer at det er kun en mulighet, ingen nødvendighet.

Krever trening og tilvenning, men med en pedal kan man da styre alt fra å øke fart, seile og regen.  Uten mas med å endre girspak, dytte hendler etc.
Det regenereres aldri uten at man selv aktivt velger det, nemlig ved å slippe "gassen".


Gekko

Det er bare å "låne" en vanlig ampera så kan dere teste D og L. Er i forsiktig kan i kjøre helt uten å rør bremsen til/fra jobb :-) Erfaringen min er at i klarer å regenerere ca 1/4 til 1/3 av energien nedover som i bruker opp. Dette er testet en del da i kjører ned og opp en tunnel under fjorden hver tur til jobb. L kan nok i mange tilfeller bremse litt for mye men da er det bare å ha et lett trykk på pedalen. :-)
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

AppleKnocker

Slik jeg forstår det, kan man velge mellom svak eller kraftig regen i Ampera-e. Det er jo supert.
Selv hadde jeg satt den på kraftig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elektrolux

Kraftig regen er genialt i forbindelse med aktiv kjøring. Ellers er det deilig å kunne velge 0 regen, og ikke måtte godta svak regen som laveste mulighet.

Husk at graden av regen reguleres trinnløst mot maks, så selv i B eller maks regen modus kan en seile, men da kun om en finner det såkalte sweet spot. Med Autoseiling er Sweet spot når en slipper fartspedalen. Meget enkelt. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hansi

Her må jeg si meg enig med electrolux. Jeg hadde håpet de hadde tilbudt variabel regenerering fra null regenerering til "one pedal drive". Håper at det kommer via OTA update hvis mange nok viser interesse for det :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA