Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

10 mil ekstra til høsten

Startet av Stikkkontakt, mandag 23. januar 2017, klokken 19:49

« forrige - neste »

JorgenM

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. januar 2017, klokken 17:17
I praksis bruker min i3 nå på vinter på mixed kjøring/temp/snø/varme ca 1.8 kw/mil, altså gir den ca 10 mil. Betyr vel at i3 i gen 3 gir ca 20 mil under samme forhold.
Større batteri betyr mindre andel til oppvarming, så i kaldt vær vil nok rekkevidden mer enn dobles :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Olemann

Noen som vet hvor man kWh den nye gen3 som visstnok kommer til høsten får?
(Fått med meg at det er 120Ah, men uten å vite om det er samme spenning som gen1 så er man jo like langt...)

Ferry

Nå tipper jeg vel strengt tatt, men jeg vil tro det fremdeles er snakk om 12x8 celler, altså 96 celler i serie ladet til omtrent samme spenning som før. 4,1 V/celle? Det burde bli dobbelt så høy kapasitet som 1.-generasjon, men kanskje velger de å ha større buffer(?)

Ingeniøren

Sitat fra: KapteinLefso på tirsdag 24. januar 2017, klokken 19:06
Jeg har skiftet til LED, men har aldri sagt at jeg skal ligge ut bevis for hvor mye bedre det ble. Da hadde jeg måttet bytte pærer på nytt for å få tatt bilde. Det gidder jeg ikke.

Eventuelt kan du vipse meg noen penger, så skal jeg gjøre den jobben for deg :)

Om ikke så kan velge å tro på meg når jeg sier at lyset ble vesentlig bedre. Lyset utvilsomt lengre, matcher fargen til nærlys og lyser bedre ut mot sidene. Med bedre fokus ville de nok lyst enda lengre. Jeg kan også ligge ut link til pærene jeg har om ønskelig.

Trengs ikke - har ingen planer om å "oppgradere" da jeg bruker kun nærlys der jeg kjører. Har vel bare så vidt testet fjernlysene og de holder for meg. Jeg tror deg, men jeg har bare hørt så mange som har vært høyt opp før montering, lovet bildere og det som bedre er, og så har det blitt stille. Da tenker jeg mitt.... ;D

Hadde ikke vært noe problem for BMW å legge inn en opsjon for LED fjernlys, men de har trolig testet det og funnet ut at utbytte ikke står i forhold til kost..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

SveinJ

Om det ikke er for mye arbeid for deg, uten at vi i forumet må Vipse deg noe, kunne det jo vært OK om du hadde informert oss hvilke pærer du har byttet til...
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

KapteinLefso

Joda, nå var da det med vipsingen helst ment som en spøk. Og for å poengtere at jeg at det ikke forelå noen særlige krav til bevisførsel når jeg kun kommer med mine synspunkter.

Vil også nevne at slike bilder ikke nødvendigvis sier så mye. Selv om man har manuelle innstillinger på kamera, så er det en særdeles forskjellig fordeling av lys på forskjellige frekvenser fra disse pærene, og jeg er ikke overbevist om at kamera og øye oppfatter dette likt.

Her er pærene jeg bruker:
http://www.ebay.com/itm/60W-7200lm-H11-LED-White-6000K-Car-Headlight-Waterproof-Light-Kit-R4-12V-24V-/291813883202?hash=item43f1767d42:g:KvkAAOSwXeJXf8g9&vxp=mtr

Kan godt være det finnes bedre, disse så ut til å ha grei byggekvalitet, lysutbytte og de har passiv kjøling.

Erfaringene mine med disse er gode så langt. Det var god plass til kjølingen, de passet rett i holderen, og de gir ikke noen feilmeldinger.

Skal gjøre et forsøk på å komme med en nøktern tilbakemelding på hvordan de fungerer i praksis.

Lysfargen oppfattes av meg som helt lik den fra nærlysene. Jeg har ett inntrykk av at dette gjør at asfalten i seg selv ikke lyses så kraftig opp, men til gjengjeld lyses skilt og vegmerking ekstremt kraftig opp, så voldsomt at det noen ganger kan være litt blendende.

Spredningen er voldsom, så voldsom at de fungerer som erstatning for svingbare kurvelys. Jeg synes dette er veldig greit der jeg kjører, en del kryss og skarpe svinger på mørkelagt vei.

De lyser i alle fall opp veien lengre enn originalpærene. Ikke vanvittig mye lengre, men langt nok til at jeg ikke lengre vil kalle fjernlysene defekt, men heller akseptable. Hadde man kunnet stille fokus slik at spredningen ikke var så voldsom, så ville nok lengden kommet seg betraktelig.

Jeg måtte stille opp lyktene en del for å få et bra resultat.

2017 BMW i3

SveinJ

3600 Lumen på 12v er jo ikke så innmari mye da. Kjøpte meg noen GE-pærer i går, skulle være 120% bedre enn vanlig halogen. Så får vi se.
Sjøl opplever jeg ikke fjernlysene så "hakkande gale" på veien jeg kjører, men at det finnes bedre er jeg sikker på.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Olemann

Foreslår at de som har blingsa litt og skrevet om LED fjernlys her sletter sine innlegg og flytter dem til den utmerkede tråden som heter nettopp "LED fjernlys".

Her i denne tråden snakker vi om 10 mil ekstra kjørelengde, og det er litt drøyt å påstå at man får det ved å bytte til LED lys, men funker det så skal jeg montere det umiddelbart!  :)

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Sitat fra: Olemann på torsdag 26. januar 2017, klokken 15:32
10 mil ekstra kjørelengde, og det er litt drøyt å påstå at man får det ved å bytte til LED lys
HVA? Og jeg som hadde bestilt meg LED-lys nå :o


;D  ;D
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

TorAtle

En batterioppgradering til er sikkert ok, men da får det være nok :) Bilen er tross alt i vekt og størrelse beregnet for kjøring i by. 500+ km rekkevidde får være forbeholdt i5.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Stikkkontakt

Sitat fra: TorAtle på fredag 27. januar 2017, klokken 01:46
En batterioppgradering til er sikkert ok, men da får det være nok :) Bilen er tross alt i vekt og størrelse beregnet for kjøring i by. 500+ km rekkevidde får være forbeholdt i5.

Tror jeg kan leve med en X3 med 500 km også.

JorgenM

i3 facelift kommer visstnok i produksjon i november i år...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

odahle

Sitat fra: JorgenM på søndag 05. februar 2017, klokken 21:54
i3 facelift kommer visstnok i produksjon i november i år...
Det kommer heldigvis alltid noe nytt! Men det er vel da uansett opp mot 1 år til den faktisk er på veien i Norge.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

JorgenM

Artikkel om i3S:
http://www.bmwblog.com/2017/02/07/future-bmw-i3-s-aims-sporty-electric-vehicle/

Bredere dekk, senket, ny front, nye lykter, oppdatert iinfotainmentsystem, økt rekkevidde.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA