Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rails og takstativ, skiboks?

Startet av kammiz, mandag 23. januar 2017, klokken 12:56

« forrige - neste »

eivhelle

Jeg er ikke sikker på hvor ideelt det er å montere takboksen med veldig lav glippe mellom. Det vil uansett passere luft under boksen. Jeg hadde litt dårlig erfaring med en Thule takboks som hadde rundt 4-5 cm glippe til taket da jeg hadde Audi A6. Jeg fikk da en utrolig irriterende pipetone når farten var rundt 80 km/t.

På e-golfen har jeg Thule Wingbars som gir ca. 7 cm glippe opp til lavest punkt på takboksen. Og her er det omtrent lydløst.

Det er også viktig å ikke montere takboksen for langt bak siden bakluka skal kunne åpnes uten å krasje med takboksen. På en bil med kort tak vil man derfor måtte montere boksen langt fremme med litt overheng over frontruta.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

knut3448

Først er boksen for høy og så er den for lav (: Det bør være så mye klaring at lufta som kommer over panseret slipper mest mulig uhindret igjennom ja.

Jeg tror ikke boken kan dras noe særlig lenger frem pga plassering av festehullene i railsen. Men jeg gjetter jo bare.

knut3448

2 bokser til, ser litt penere ut med en lang boks. Selv Thule Motion XT XL på 215cm kan se OK ut, men de Motion XT boksene er jo høye.

Ipadjove

Takk for bilder :) Har du sett på selve festene og fått de på rett plass, forholdsmessig? Innbiller meg at de 2 stedene med hull i railsene er lenger bak? Men håper de bildene er riktige :)

knut3448

Sitat fra: Ipadjove på fredag 10. februar 2017, klokken 20:16
Takk for bilder :) Har du sett på selve festene og fått de på rett plass, forholdsmessig? Innbiller meg at de 2 stedene med hull i railsene er lenger bak? Men håper de bildene er riktige :)
Dette skulle jo være enkelt, bare for å få et inntrykk av størrelsesforhold og hvordan bilen blir med takboks... Men du har jo rett, plassering av innfesting for rails burde være med. Jeg har funnet plasseringen basert på tallene fra det første innlegget i denne tråden. Jeg lager ikke alle bildene på nytt, men om dere vil se en bestemt boks så si i fra.

Vedlagt er de jeg er mest interessert i:
-Thule Dynamic 800M, jeg har flyttet boksen 2cm bakover i forhold til forrige bilde slik at festene treffer.
-Thule Motion XT XL, boksen er flyttet 10cm bakover ift forrige bilde
-Thule Motion XT Sport, boksen er flyttet 2cm bakover ift forrige bilde

Ipadjove


kammiz

man må nok kjøpe boks med custom plassering av kanaler til rails på denne bilen.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut3448

Sitat fra: kammiz på lørdag 11. februar 2017, klokken 12:46
man må nok kjøpe boks med custom plassering av kanaler til rails på denne bilen.
Jeg så du skrev noe om det i det første innlegget, men det ser da ut til at man kan få boksen til å passe utfra bildene!? Med forbehold om at illustrasjonen er riktig. Har det vært rapporter fra USA som bekrefter at det ikke går?

kammiz

Det kan jo godt hende man finner bokser som passer, men jeg vil ikke ha åpne kanaler og da er jeg redd jeg må ha Custom plassering.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut3448

#39
Avstanden mellom midten av fremre og bakre feste  er 70cm.  Feks Thule Dynamic 800 krever mellom 55 og 93cm avstand. Så det burde fungere med disse boksene, om de ikke kommer i konflikt med bakluka.

Mer "fancy" bokser hvor stengene går igjennom må man kanskje ha custom ja. Jeg tror jeg greier meg med en Thule. Eller Packline nx195.

kammiz

Happy days, Thule Har takstativ klart!

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond.m

Ja med den prisen er det grunn til å juble hos salgssjefen i Thule  ;)

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Tom E.

Mener jeg betalte 2.000,- for disse hos min Opel forhandler for 2 år siden. Og det var med montering.

Og før noen kommenterer mine manglende monteringsevner så vil jeg nevne at jeg leverte inn bilen, kom tilbake en time senere og da drev 3 bilmekanikere på rundt bilen min og klødde seg i hodet over disse rare takbøylene. De fikk det til, men jeg fikk klar følelse av at det ble en komplisert prosess ut av dette.

Så enten er disse takbøylene kompliserte å montere eller så har vi kanskje ikke verdens dyktigste mekanikere her hos oss på sørlandet?

Trond.m

Sitat fra: TM på søndag 02. april 2017, klokken 10:02
Ja med den prisen er det grunn til å juble hos salgssjefen i Thule  ;)
Syntes det stod 3168, men det var bare et produktnummer. 2699 er kanskje så vidt innenfor. Kan jo kjøpe det når det er kampanje hos Mekonomen eller andre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA