Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dugging på sidevinduer

Startet av jlan, søndag 22. januar 2017, klokken 21:08

« forrige - neste »

jlan

Er det andre som har problemer med dette, og som eventuelt har funnet en bra setting på klimaanlegget?

Det virker på meg som om for mye luft blir resirkulert i Auto. Jeg har hatt en viss suksess med vifte på 10, resirkulering av og AC på, men det er jo ikke akkurat den settingen jeg ønsker å kjøre med i lengden.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

CarlGT


Hei

AC vil fjerne fukt i luften, så bruk den om du sliter med dugging. Jeg sliter med det samme med full bil..
X P90D Ludi
6 seters
Få 8000 i rabatt på din neste Tesla
http://ts.la/carl7103

jlan

Joda, men det skal kraftig kost til før det monner synes jeg. Dessuten, når det står Auto så bør man jo kunne forvente at bilen (eller programøren)  innhenter litt informasjon fra diverse sensorer og foretar en innstilling av klimaanlegget som er i nærheten av den riktige. Slik sett forstår jeg heller ikke hvorfor jeg må trykke opptil flere ganger på to defrost knapper etter at jeg ankommer bilen, når jeg via app. 10 minutt før har ytret ønske om at den skal bli kjøreklar. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kilroy

Jeg kjører med auto på alt, har ikke problemer med dugg. Når det er ekstremt fuktig vær så trykker jeg på defroster knappen, så blir det borte etter en liten stund. Er de slik vær så lar jeg den stå på defroster, minuset da er at det virker som om det er litt kaldere luft (sikkert riktig), så hvis det er kaldt setter jeg også gradene litt varmere.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

prophan

Har merket at det fort kan dugge, men trodde kanskje det hadde noe med påslått extended range mode, som visstnok gjør noe med klimaanlegget for å spare strøm. Har du eksperimentert om det utgjør forskjell, Jlan?

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

cstromme

Samme problemet med oss, ofte dugg på vinduene. Har ikke range mode på. Hadde ikke det samme problemet på vår gamle X.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Øyvind.h

Merket dugg under prøvekjøring jeg også. Tesla nevnte at dette var kommet med sw-endring. Blir sikkert fikset.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

#7
Sitat fra: prophan på mandag 23. januar 2017, klokken 09:42
Har merket at det fort kan dugge, men trodde kanskje det hadde noe med påslått extended range mode, som visstnok gjør noe med klimaanlegget for å spare strøm. Har du eksperimentert om det utgjør forskjell, Jlan?
Jeg bruker ikke range mode så mye, men jeg ser at den påvirker Auto viftehastighet.  Hva annet kan den gjøre når AC er av? Endre resirkulering?

Ihvertfall bør resirkulering være av når AC er av, hvis en skal få ut fuktighet. Det jeg ser er at når viften settes på fullt med resirkulering av, så går resirkulering på.

Å kjøre med AC på og dermed først kjøle luften for så å varme den opp igjen antar jeg trekker mye strøm.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

AC må ikke slås av. AC tørker luften. Tror ikke dette påvirker strømforbruket nevneverdig da kald uteluft ikke kan ha rare kjøleeffekten av AC :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

#9
Her har jeg kanskje gjort en feil. Hvis det er minusgrader ute, så må vel resirkulering være på når AC er på, for at AC skal få jobbe med varm og fuktig luft, og dermed trekke ut fuktighet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

prophan

Fikk bilen tilbake igår etter lang tids opphold i service. Merket med en gang duggen, mener at det er mye mer nå. Muligens sofware updaten har endret på noe her.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

jlan

Kan det tenkes at når batteriet blir varmt og varmer opp gulvet, så fordamper fuktighet i mattene og gir økt luftfuktighet. Jeg får gummimatter nå, det blir interessant å se om det hjelper.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

prophan

Jeg har gummimatter i min. Tror det har noe med endret innstillinger i software. Jeg har alltid auto på klimaanlegget. Idag på vei til jobb dugget det kraftig i sidevinduer og øverste del av frontruten, med kun meg i bilen. Tok et par minutter på maks defrost for å få bort dugget, men "auto" bør jo kunne fungere uten at bilen dugger voldsomt.
Eneste jeg tror kan forårsake økt dugging er resirkulert luft.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

jlan

Sitat fra: prophan på tirsdag 24. januar 2017, klokken 13:33
Eneste jeg tror kan forårsake økt dugging er resirkulert luft.
Etter å ha kjørt endel i duggeforhold og testet forskjellige settinger så er jeg enig med deg. Det gir god effekt å trykke på "resirkulering av" knappen. (Obs. resirkulering går på igjen hvis viften settes på 11).

Jeg ser ikke noe særlig effekt av A/C ON , heller ikke når den kjøres med resirkulering på. Jeg tror egentlig ikke luft-tørke funksjonen er implementert (kjøle+varme).

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Torkils

Dersom det er mye dugg vil jeg anbefale å sjekke at taket/innerliner ikke er fuktig. Jeg hadde en vannlekkasje som Tesla brukte 3 uker på å finne og rette.
Ikke spesielt mye dugg etter det. Jeg forsto det som at problemet hadde noe med platebiten mellom FWD'ene å gjøre.
2014 E UP!
TMX 75 bestilt juli 2016, levert september 2016.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA