Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitt LED bar prosjekt

Startet av Elgar, søndag 22. januar 2017, klokken 15:46

« forrige - neste »

Elgar

Tenkte å dele mitt prosjekt med å montere LED bar på min Leaf siden det har vært litt interesse for det her på forumet.

Jeg har skaffet meg en Rigid SR-20, gule clip-on glass, og Lumen skiltbrakett fra Ekstralys.no, samt en eske strømtyv fra Biltema. Hadde fra før et sortiment med galvaniserte skruer og muttere, og en eske med skiver fra Biltema.

Først demonterte jeg skilt og brakett foran. Så la jeg skiltet på Lumen-braketten for å finne ut hvor jeg ville bore hull i skilt og brakett slik at det ser bra ut, så boret jeg hullene merket med røde ringer her:



Deretter tok jeg kun den nye braketten og holdt den der den gamle braketten satt, bøyde den litt slik at den fulgte karosseriet bedre, og merket rett på karosseriet med tusj der jeg hadde boret hull i braketten.

Boret så hull der med et bor en del tynnere enn karosseriskruene jeg skulle feste den nye braketten med. Så monterte jeg SR-20 fast på braketten med de medfølgende festene, samt galvaniserte skruer, muttere og skiver fra biltema og monterte på bilen:

Fra ledningssettet som fulgte med SR-20 skal den røde og den sorte kabelen på sine respektive poler på batteriet, rød-til-rød og sort-til-sort. Releet festet jeg der den røde ringen øverst på bildet er:



På ledningsnettet er det også lagt opp til en bryter fra releet. Den har jeg koblet helt bort. Sort ledning der er kun til lyset inne i bryteren, rød er positiv fra batteriet, og blå er den som skal ha styrestrøm fra fjernlysene. på min USA Leaf fra 2014 er det H9 pære til fjernlysene. Denne har brun og grønn kabel, hvor den brune er den tilførende styrestrømmen som slår inn når man setter på fjernlysene, og det er denne man skal koble sammen med den blå kabelen til bryteren:





Bruk et multimeter for å finne ut hvilken av ledningene du skal hente styrestrøm fra. For å finne ut det, slår du på fjernlysene mens bilen er på, setter sort pinne fra multimeteret på sort pol på bilens batteri, og rød bortpå ledningen du ønsker å måle spenning på. Får du en verdi på multimeteret som er 11-15 volt, så har du rett ledning av de to som går til fjernlyspæra. Her ser du instillingen på mitt multimeter, samt den verdien jeg fikk ved måling av kabelen jeg har hentet strøm fra:



Kabelen fra releet til selve LED-baren førte jeg ned foran radiatoren. For å komme til løsnet jeg plastdekselet over radiatoren og tok det til siden:



Dekselet sitter med plastplugger som løsnes med en flat skrutrekker:



Så førte jeg kabelen fra releet ned mellom radiatoren og grillen under skiltet ved å kile den ned der det er ei skumgummilist:



Så satte jeg dekselet på plass igjen. Plastpluggene må ha den flate toppen vippet opp før den føres ned i hullet, så presser du den flate toppen ned (det skal gå veldig lett, uten å bruke særlig kraft).

Jeg måtte kutte vekk litt av grillen for å få plass til pluggen:



Nå gjenstår det kun å stripse kabelen slik at den nesten går i ett med skiltkanten og ned til grillen, samt å rydde vekk resterende kabler i motorrom, og isolere ledninsstumpene bedre.

Slik ble den seende ut med kjørelys (LED bar ikke aktivert):



Med fjernlysene på (LED bar aktivert) fra posisjon høyere en der hyperspot går slik at sprederene synes best:



Med fjernlysene på (LED bar aktivert) fra lavere posisjon der hyperspotlysbildet går:



Her med gule glass montert på LED bar:



Med gule glass og LED bar lyser:



Skal prøve å få tatt noen bilder, eventuelt video og legge ut her også.

Elgar

#1
Tok en kjapp tur nettopp. Bildene gir ikke helt riktig inntrykk av hvor stor forskjellen er (automatiske ISO innstillinger på tlf som jeg ikke følte for å rote med på traffikert vei), men uansett - her er de:


Helgetur

Hei, dette var nyttig:-) Eg har kjøpt SR2-10, og skal montera den. Eg vil gjerne behalda brytaren. Har du ein god ide om korleis eg kan føra ledningen til brytaren inn i kupeen?

skysurfer

Fin guide. Stemmer det at du ikke har montert noen sikringer? Vil på det sterkeste anbefale sikring så nærme batteriet som mulig.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Elgar

Helgetur: Hei. Synes jeg så en mulighet opp dør/vindus- stolpen som minste motstands vei (kjappest). Skal se om jeg får tid å sjekke i kveld.

Meiniac: Du har et gyldig poeng der. På dette settet fra Rigid er det lagt inn en 15A sikring mellom positiv pol på batteri og resten av ledningssettet fra fabrikk, så jeg tenkte ikke på å nevne det. Skal se om jeg tar et bilde av det og legger inn der med anbefaling for de som bruker andre/egne sett siden det ser ut for at folk tenker å bruke dette som en guide som du sier.

KingOfLeaf

Hei, får ikke opp noen bilder. er det noen som på innstilles i forumet for å få opp bilder?

Bobbulf

Sitat fra: KingOfLeaf på onsdag 14. oktober 2020, klokken 13:26
Hei, får ikke opp noen bilder. er det noen som på innstilles i forumet for å få opp bilder?
synes å huske det var en forumoppdatering for lenge siden som gjorde at bilder forsvant
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Dala

Monterade en 100W OSRAM LED ramp häromdagen på min Leaf, gjorde en howto video på samma gång: https://youtu.be/SBs5qJFJudI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA