Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Usikker på hvilken e-Golf

Startet av Krabbe 2, søndag 22. januar 2017, klokken 13:16

« forrige - neste »

Krabbe 2

Da var A5`en dessverre komt i reparasjonsalderen og havnet på verksted rett før helgen. Typisk at de neste årene vil være noe plukk nå. Så nå har jeg lyst til å bytte den ut og kjøpe en El-bil. Pr. i dag klarer vi oss med 1 bil, men fra Q2 2018 flytter vi ( ny bolig) og da må vi ha 2 biler.

Tanken er at bil nummer 1 kjøpes i 2018 ( sikler litt på Jaguaren eller Tesla Model 3) slik at bilen som kjøpes nå blir hovedbil ca. 1 år før den får rollen som bil nummer 2 ( til å fra jobb, trening, handle etc)

90% av vår kjøring er stor sett i Bergen (sentrum) Fana-Fyllingsdalen-Os + noen turer til Voss, Florø og Tysnes. Kjører i underkant av 10 000 km i året. Slik at jeg tror det skal gå fint med utgående e-Golf med 190 km rekkevidde. Har fått et tilbud på innbytte og ta ut en e-Golf Exclusive med mye utstyr og 3 års servicepakke. Så begynner kvernen å jobbe i hodet. Er det dumt å kjøpe denne bilen nå noen mnd. før ny modell med 300 km ruller på veien? Ser jo at med likt utstyr havner den fort nærmere 350k. Da synest jeg at det blir litt mye for en bil som kommer til å bli nummer 2.

Er vel greiere og ta noen stopp å lade enn å bla opp nesten 100k mer? Hvordan tror dere verdien på en 2017 mod med 190 km rekkevidde vil utvikle seg i forhold til en 2017 mod med 300 km? e-Golf Exclusive er jo blitt satt ned mye allerede i pris. I teorien kan jo vi beholde denne som bil nummer 2 til den detter sammen ;)





2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

Troald

Vanskelig valg, men hvordan er det med lademuligheter i det nye huset? Kan begge lades samtidig? En av fordelene med lang rekkevidde er at man ikke trenger lade så ofte. Ser at du ikke kjører så mange km, men det blir en tendens til at man kjører mer når man får 2 biler, dessverre.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

SteinarSun

Kjører ca 16.000km i året, og klarer meg utmerket med nåværende modell.
Bytter min 2014 inn i en ny av utgående til uken, har ikke behov for de ekstra kilometerene den nye "300km" gir.
Leier heller bil et par ganger i året om jeg skal på langtur.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

ReneM

Vi og bor i Bergen (Fyllingsdalen) og rekkevidden har ikke vært et tema. Klarte (teoretisk) å kjøre til Kvamskogen og tilbake på 1 lading, stoppet likevel 15 minutter på trengereid for å spise litt og strekke beina.

Ja, med ny golf hadde det ikke vært noe problem lenger. Da kan man fyre varmeapparat på full guffe i tillegg. Likevel er det ikke vært 100.000 for oss. (Vi kjøpte utgående model brukt, 10 mnd gammel).

Det som jeg hadde verdsatt mer enn 100 km rekkevidde er 7,2 kW om bord lader. Fordi en liten ladestopp gjør absolutt ingenting.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Krabbe 2

Lademulighetene i det nye huset blir en ladeboks i carport ( type 2 mode 3)

Tror jeg går for et kjøp i morgen.
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

eivhelle

Som bil nr. 2 vil nok dagens e-golf duge fint. Men hvis dere uansett planlegger å kjøpe nok en bil til neste år ville jeg kanskje heller vurdert å kjøpe brukt. Skal være mulig å få en greit utstyrt bil, med ikke alt for mange km på tripptelleren, til rundt 200-210k. Da har du 60-70k ekstra å rutte med når du skal kjøpe ny bil i 2018. :)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Krabbe 2

Regner med at det helt sikkert er flere som skal oppgradere sin e-golf med den nye og at det da gjerne kommer flere 1-1,5 år gamle biler på markedet fremover.

Må ut og ta en ny tur og tenke litt  :laugh:
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

ReneM

Vi kjøpte vår 10 mnd gamle E-golf med 12000 km på telleren for 260.000. Det var da før exclusive tilbudet kom. Bilen er likt utstyrt exclusive og hadde i tillegg dynaudio, park assist, serviceavtale og vinterdekk (vet ikke om siste 2 er inkludert i exclusive).

Regner med at verdifall bør innenfor. Uansett, dersom vi kjøper en bil til blir golf sannsynlighvis nr 2. For 250.000 er det vanvittig mye bil for pengene. Hvis du vil sparre enda mer kan du kjøpe en 2 år gammel eksemplar, med en god del utstyr ligger de vel rundt 220-230.000
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Krabbe 2

Skal jeg kjøpe brukt så vil jeg ha en som har gått under 15 000km tenker jeg.

Serviceavtale er med i exclusive pakken. Med vinterdekk så har jeg et tilbud på 286 000,-  ( hva er verdien på 3 års serviceavtale?) Slipper å tenke på kostnader da på den biten.
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

SteinarSun

Service koster ca 3000,- er du kjapp, kan du kanskje få med deg 2 servicer i tilbudet
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Krabbe 2

Har sett litt på denne som er hos Møller i Bergen. Men legger jeg 6-7000 mer på bordet kan jeg hente ut en ny 2017 modell med 3 års serviceavtale. Da er vel det en bedre deal å gå for en ny?

//https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87872823
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

ReneM

Ja. Bilen er til å med fra 07.2015. Da hadde jeg også valgt nytt.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

eivhelle

#12
Sitat fra: Krabbe 2 på søndag 22. januar 2017, klokken 20:52
Har sett litt på denne som er hos Møller i Bergen. Men legger jeg 6-7000 mer på bordet kan jeg hente ut en ny 2017 modell med 3 års serviceavtale. Da er vel det en bedre deal å gå for en ny?

//https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87872823
Den her var rådyr. Til sammeligning er min nåværende bil 6 måneder eldre og har det meste av utstyr unntatt varmepumpe. Den har snart kjørt 21000 og Møller tilbyr 170k i innbytte når den nye kommer i anslagsvis mai.

Ved privatsalg regner jeg med å få en pris mer i retning 200k i juni. Hadde jeg solgt i dag ville jeg forventet rundt 215k.

Jeg tror også det er forsvinnende liten forskjell om bilen har gått 7000 eller 20000 km. Jeg ser null forskjell i kapasiteten på batteriet og forventer heller ikke å se det på veldig lenge. Man har benyttet battericeller som er optimalisert for hard bruk (ladehybrider) i stedet for de mer energitette battericellene en del andre fabrikkanter bruker. Det betyr at man under norske temperaturforhold kan forvente at batteriet holder veldig lenge og taper seg minimalt.

Det du først og fremst oppnår med å kjøpe en helt ny bil, er at du får gleden av å oppleve de første parkeringsripene selv  :-[, i stedet for å få en bil som allerede har noen små skjønnhetsfeil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Krabbe 2

Ja, Møller skal vel tjene 30-35k på biler de tar inn som innbytte. Enig at prisen på den jeg la ut er i dyreste laget. Er nok derfor den har lagt en stund også.

Har aldri tenkt så mye som nå på biler jeg har kjøpt tidligere ::)
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

eivhelle

En annen ting som er viktig når man vurderer kjøp via forhandler opp i mot å kjøpe privat, er at for så nye biler som vi snakker om her er du uansett like godt dekket med garanti. Dvs. så lenge bilen er kjøpt ny i Norge. Å kjøpe bruktbil gjennom forhandler gir derfor ingen ekstra merverdi.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA