Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging av Reva til Li-FePO4

Startet av Bly, fredag 17. desember 2010, klokken 13:33

« forrige - neste »

Bly

Vi er nå klar for å bygge om den første Reva fra Bly til Lithium. Rekkevidde på ca 90-100km er greit å få til. Bilen blir også noe raskere. Første bil får et godt tilbud. Vi vil bruke første ombygging til å beregne tidsforbruk etc, for å kunne sette en riktig pris på disse bilene. Vi trenger da en bil så fort som mulig, så hvis du er interressert så ta kontakt med oss i Alternativ Energi AS
tlf: 37049446,  s.teiste@online.no   
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Hans Håvard Kvisle

Norstart viser til informasjon som er lagt ut på elbil.no om Statens vegvesens tolkning av forskrifter som gjelder ombygging av kjøretøy:
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/254-ombygde-elbiler

Vi forventer at seriøse aktører forholder seg til dette. I det minste bør eierne av kjøretøyene for sin egen del gjøre det.

Jeg antar at moderator av elbilforum vil sørge for at tilbydere av produkter og tjenester annonserer dette i seksjonen der slikt hører hjemme - og ikke sprer det rundt som snikreklame.
St.Hanshaugen

Bly

Vi forholder oss til gjeldende regler, og har selv vært i kontakt med Statens vegvesen Der har vi fått klar beskjed om at det ikke er nødvendig med ny visning av bilene slik som vi bygger dem om.
Regner med at Norstart allerede har gitt et tilbakesvar på brevet fra Statens Vegvesen på deres antakelser om følgende:. Tekniske data som allerede er oppført i vognkortet trenger ikke å bli forandret ved en ombygging.  Ombygging til Li-FePO4 gir heller ikke økt fare for eksplosjon, og går dermed ikke ut over trafikksikkerheten. Forutsetningen for å vise en slik ombygging er dermed ikke til stede. Det er dermed ikke krav til å vise en slik ombygging.  Dette gjelder selv om vekta blir noe lavere. Vi setter også sikkerheten i høysetet, og har blant annet tatt inn ca 15 biler med tidligere BMS systemer som ikke har holdt mål. Disse er nå bygd om til et sikkert og gjenomprøvd system. Nå regner vi med at Norstart kan fortsette å jobbe for framgang, og økt bruk av El-biler ved å jobbe videre med denne saken. Ser fram til å høre mer når neste brev fra Statens Vegvesen kommer. Beklager at vi la ut denne linken i feil mappe. Vi har bare fått kjennskap til at det er mange Reva eiere som ønsker å bygge om til Li, og dette var en spesiell melding til Reva eiere. Derfor ble den lagt ut på Reva siden.  Det er mye å vinne på rekkevidde ved å bygge om fra Bly til Li.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Bly

Ved ombygging av Reva til Li, vil vi bruke bilens originale lader. Batterispenning blir også den samme.  Det er mulig at chipèn i laderen må byttes. Vi har vært i kontakt med importøren, de har stadig forespørsler om å få bygd om biler til Li. De har dessverre ikke hatt et system for dette, og har derfor alltid sagt at dette ikke gikk. Vi har en trygg løsning som går rett inn i disse bilene. Importøren av Reva venter en tilbakemelding fra oss når første bil er testet. Vi ser for oss at Reva skal bli en god del rimeligere å få bygd om enn PSA bilene. Så snart vi får inn en bil, og får startet ombyggingen så skal vi holde Dere oppdatert på dette.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Bly

Vi har stoppet all ombygging av biler til Li inntil videre, i påvente av en avklaring i forhold til reglene om godkjenning. Beklager dette, men nå må "paragrafekspertene" få litt tid til å jobbe seg ferdig, og bli enig om hvordan dette skal gjøres først.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Taddy_P

Hei

Har denne saken stoppet fullstendig opp?
Jeg er nemlig veldig interresert i å ombygge min Reva i til Reva L-Ion

På forhånd takk

Mvh. meg

Kito76

Hei,

Er også interresert i om det nå er godkjent og eventuelt pris å "konvertere" Revai til Li-on batteri.

Bly

Hei.
Vi bytter fortsatt over til Li-FePO4. Biltilsynet ser på disse batteribyttene som det det er. Nemlig et batteribytte, og det er ikke krav til godkjenning. Det er da en forutsetning at originale sikkerhetssystemer, batterikasser, kabler, og sikringer brukes. I tillegg så monterer vi et sikkert overvåkingssystem på batteripakken.
Batteribytte til 12kWh LI-FePO4 på Reva kommer nå på kr 68000,- inkl mva. Rekkevidden blir da på +100km.
Det er nå mer enn 50 biler på Norske veier med vårt LI-FePO4 batterisystem.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

elektrolux

Sitat fra: Bly på fredag 18. november 2011, klokken 08:44
Hei.
Vi bytter fortsatt over til Li-FePO4. Biltilsynet ser på disse batteribyttene som det det er. Nemlig et batteribytte, og det er ikke krav til godkjenning.

Dette er fantastiske nyheter.

Har nettopp kjøpt en ombygget bil jeg fryktet aldri kunne komme tilbake på veien. Nå blir det kun tekniske utfordringer, som er betydelig enklere å hanskes med enn byrokratiske. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Bly på fredag 18. november 2011, klokken 08:44
Vi bytter fortsatt over til Li-FePO4. Biltilsynet ser på disse batteribyttene som det det er. Nemlig et batteribytte, og det er ikke krav til godkjenning. Det er da en forutsetning at originale sikkerhetssystemer, batterikasser, kabler, og sikringer brukes.

Det må vel da også gjelde PSA, eller . . . ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

På Thundergjengens ombygginger forblir batterikasser, sikringer, lader, og øvrige sikkerhetssytemer uendret.

Kassene både på PSA og Think Classic er omtrent plug and play, og eneste forskjell på ladingen er at laderen overstyres av Litiumcellenes BMS.

Forøvrig kan det opplyses at Thundergjengen er husleverandør av batterisystemer til bl.a Cityel, og har vært involvert i andre generasjons Strømer Audi A2, og Vectrixen som kjørte jorden rundt.

Pris for ombyggingskit for PSA og Think classic ligger på ca 75000 NOK inkl norske avgifter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

edyrli

Bly,
Gjør dere noe for å kompensere for lavere vekt? Nye dempere/fjærer? Eller setter dere i nok lithium til å komme opp i vekta til bly?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

elektrolux

ThunderSaxo mister nesten 100 kg vekt, men det trenges ingen endringer på fjører etc av den grunn. Det er tross alt snakk om kun 10% på en bil som nok var noe tung i utgangspunktet.

Den føles mer riktig med Lithium enn med Nikkel.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

Hvordna gikk det med den ombyggingen her? var det noen reva som ble bygd om? og hvordan blir erfaringen? og pris?
vurdere og kjøpe brukt reva som pendler bli men ser att man fort må bytte ut batteriet på dem her :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA