Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopilot v1 vs Distronic+

Startet av turfsurf, lørdag 05. november 2016, klokken 08:46

« forrige - neste »

turfsurf

Har hatt "gleden" av å ratte rundt i en MB C350e leiebil i noen dager nå, og oppdaget ganske kjapt at den hadde selvstyring og ACC. Dvs funksjonalitet temmelig lik Autopilot V1. Nå har jeg kjørt ca 60 mil med denne, og har kjørt ca 2000 mil med Model S med AP (SW 7.0/7.1).

Var ganske morsomt å sammenligne disse. Brukte systemet kun på motorvei, som det jo er lagd for.

* begge systemene styrer greit på motorvei, MB vingler nok noe mere, men ikke ubehagelig mye.
* MB takler ikke mer enn moderat krappe svinger, her er Tesla mye bedre
* MB prøver ikke å være smart og svinge unna biler på siden og lignende, så i tett trafikk oppleves det mere behagelig, selv om man da må følge med litt mere
* Det er mye greiere å korrigere MB, det krever ikke så mye input, og systemet blir ikke deaktivert, når man slipper rattet så er systemet fremdeles aktivt. Dette opplevdes som en vesentlig forbedring.
* Man må sparke i gang MB igjen ved stopp i kø. Det er jo helt idiotisk.
* ved saktegående kø så maste MB sjelden om å holde i rattet, men opplevde det heller ikke plagsomt i fart. Det i seg selv er ikke noe viktig poeng i mine øyne.
* Avbrutt styrefunksjon ble varslet med et lavt pling, og ett lite ratt som gikk fra grønt til grått. Det opplevdes som direkte skummelt, litt uoppmerksomhet der, så gikk man lett glipp av det. Det virket også sånn at selvstyring aktiverte seg selv igjen når forholdene ble bra, noe som opplevdes som positivt.
* Testet og hva som skjedde når man ikke grep rattet ved varsel, og da ble jeg rett og slett sjokkert. Bilen koblet ut selvstyring med samme lave pling, men fortsatte med ACC. Dvs at ved ett illebefinnende så hadde bilen kjørt for full fart rett ut i grøfta.
* MB har samme problem som alle andre ACC systemer jeg har prøvd, den kjører gladelig rett inn i en stor hvit trailer som står i ro gitt rette forhold.

Totalt sett så oppleves begge systemene som avlastende ved motorvei og køkjøring. MB har noen fine usability funksjoner som Tesla mangler, mens Tesla prøver å være mere avansert, og har av den grunn noen flere "nykker". Men ett stort minus for sikkerheten på MB. Tesla får mye kritikk for AP, men har ikke hørt noe om MB. Eneste grunnen til det må være navnet.

Ellers når det gjelder hybriden C350e - 1 mil på batteri, 0,75 snittforbruk over 20 mils turer t/r med start fulladet batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rsk

2022 Opel Mokka-e | 2017 Tesla Model X 90D (FSD) | 2014 Nissan Leaf - solgt | 2015 Tesla Model S 85D - solgt | 2012 Renault Fluence Z.E. - solgt | 2009 Citroen C1 ev'ie - solgt | 2009 Citroen C1 ev'ie - kondemnert

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA