Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremsekraftforsterker problemer

Startet av egolfer, lørdag 21. januar 2017, klokken 14:53

« forrige - neste »

egolfer

Hei!

I det siste har jeg opplevd et problem med bremsekraftforsterkeren (om det heter sånn).

Når jeg bremser for første gangen etter at jeg har started bilen, så bremsekraftforsterkeren fungerer ikke. Bremsepedalen er kjempe hardt og bilen bare fortsetter å kjøre (skremmende).
Når jeg trykker på pedalen andre gangen så fungerer det fint, pedalen er myk og bilen blir stoppet.

Detter skjer nesten alltid når jeg starter bilen, men bare første gangen jeg bremser. Jeg har til og med begyint å bremse en gang når jeg starter bilen sånn at det skla fungerer fra andre gang av.

Noen som har opplevd det samme?
VW eGolf 2016 med VP

krister461

Det er ikke bare rust på bremsene da? Ikke uvanlig på elbiler der bremsene brukes lite.

dabis

Jeg opplever det samme og har forstått det til at det er rust på bremsene. Albjerk bil ville ikke gjøre noe med det så vi får se hvem jeg skal legge skylden på om det går galt.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

krister461

Legge skylden på? Pass på å bruk bremsene og test de når du skal ut å kjøre. Spesielt om det er vått ute/eller du har vasket bilen.

elektrolux

Bremsekraftforsterkeren på VW elbiler er en meget avansert sak som prioriterer regen før mekanisk bremsing og bruker ikke vakum. Oppsøk verksted og les av feilkoder.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vronn

Hadde samme symptomer som du og jeg har begynt å bremse mens jeg gir gass med hastigheten under 10 km/t. Da er d bremsene som tar og man får slipt av rusta på skivene. Hører d godt at klossene sliper mot skiva.
Burde vært lagt inn en auto sak som at bila hadde brukt bremsene hver f.eks 5 gang man bremset.

ReneM

Jeg pleier å bremse en par ganger etter at bilen er 100% ladet. Da er det ingenting å rekupurere og bruker bilen skivebremser.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Chivas

Er det når man har giret i B man må passe på alt dette? I D virker kanskje bremsene normalt? (mind you, jeg har ikke e-golf enda ;) )

SteinarSun

Bilen regenererer når du bremser uansett om den står i d(1,2,3)eller b.
Når batteriet er fullt regenererer den ikke, så litt kraftig bermsing etter lading funker godt.
Ellers kan du trille baklengs og bremse, funker også greitt.
Jeg pleier å ha et par skikkelige oppbremsinger etter start om morgenen og en hard oppbremsing om ettermiddagen like før jeg er hjemme, og bremseskivene er helt greie etter 30.000km
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

tutti

Lurt å ta en hard bremsing av og til pga. rust. Jeg bruker også parkbremseknappen i fart for å løsne rust bak.

egolfer

Men om problemet hadde vært rust, så hadde det ikke skjedd hver eneste gang jeg starter bilen.
F.eks jeg starter bilen og får problemet. Kjører til butikken (og bremsene fungerer bra langs turen), handler litt og når jeg starter bilen igjen etter kanskje en halv time så skjer problemet igjen.
VW eGolf 2016 med VP

urabus

Hadde E golf før og opplevde akkurat det samme med bremser.  Ikke noe rust....  Ingenting gale sa møller.......

tiger`n

Man ser ofte E-Golfer som kjører rundt med skrikende bremser. Mange bilkjørere tenker nok ikke over at bremsene må brukes skikkelig av og til, og med sterk regen blir det ikke mye jobb for bremsene å gjøre. Potensielt en utgiftsbombe over tid dette når bremsene begynner å bli rustet og kanskje kalippere også.

Milk

#13
Opplever av og til at en triller selv om bremsepedalen holdes inne som dem må ved start. Dette skjer hvis man setter spaken i drive umidelbart etter start. Etter et par sekunder merker man at pedal siger inn, og bilen stopper.
Har tatt dette opp med møller, men de sier at det ikke er noe galt, og at dette er helt normalt...

Etter siste service fikk jeg beskjed om at man altid skal vente minst 2 sek etter bilen har startet :o

Håvar

Jeg har alltid praktisert å trykke inn bremsen før start, for å kjenne etter om pedalen synker inn idet bilen starter. Nå er det mange år siden jeg hadde kjøretimer, men mener å huske at kjørelæreren min lærte meg dette for å kontrollere at bremsekraftforsterkeren er ok før hver eneste kjøretur. Alle biler jeg har kjørt har litt forsinkelse, men ingen så mye som e-golf.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA