Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Wannabe (om meg og min Golf GTE ladehybrid)

Startet av Dampmaskin, fredag 05. august 2016, klokken 13:22

« forrige - neste »

Dampmaskin

Hei. Jeg er en innflyttet bergenser som i mange år putret rundt i en Honda Civic fra nittitallet. Jeg tenkte egentlig å kjøre den i senk, men den nektet selvfølgelig å dø, så etter en langtur for mye nå i sommer, kapitulerte jeg og solgte den.

Den "nye" ble en svart Golf GTE, 2015-modell, som jeg har gitt det kledelige navnet Fritz etter tyskboka fra ungdomskolen som jeg bare husker de første setningene av.

Av ekstrautstyr kan jeg nevne soltak. Og ... hm, ja. Bilen har jo godt med standardutstyr da.

Favoritten er adaptiv cruisekontroll som jeg aldri mer vil være foruten. Bye bye road rage.

Stereoen (som man kan få i alle mulige varianter så lenge man velger standard) hørtes veldig middelmådig ut på Bluetooth, og jeg ble ærlig talt skuffet. Men etter at jeg plugget i et SD-kort, ble lyden faktisk helt okei.

Kjøreopplevelsen som helhet er himmelsk sammenlignet med den gamle kjerra mi, men det sier seg vel nesten selv. Volkswagen kan virkelig dette med drivverk, og i Golf GTE har de fått motoren, girkassa og den andre motoren til å jobbe sammen som en nesten sømløs helhet.

Dessverre har jeg ingen fast plass hvor jeg kan lade bilen. Dette visste jeg da jeg kjøpte den, men jeg kom fram til at det ville være mye bil for pengene i alle fall. Jeg hadde et lite håp om å klare å ordne en eller annen form for praktisk lading. Det har jeg ennå ikke fått til, og det irriterer meg ærlig talt mye mer enn jeg hadde trodd. Jeg gir ikke opp helt ennå. Uansett så er jeg veldig fornøyd med bilen, selv på fossildrivstoff.

Siden dette ikke er en elbil, og siden (enda verre) jeg kjører nesten 100% på fossildrivstoff for tiden, er kanskje hele denne tråden litt malplassert her på elbilforum.no. Men selv om det ikke vises på CO2-utslippene mine enn så lenge, så har jeg faktisk sett lyset nå. (Jeg lover!)

Det er egentlig lenge siden jeg innså at menneskeheten må bort fra fossilt drivstoff, og helst i går. Med en normalt beskjeden økonomi som min, så er det dog ikke bare å hive seg rundt og bytte ut ting og tang så snart det faller en inn. Med min nye Golf har jeg endelig fått en tåspiss innenfor den elektriske verden. Nå kan jeg begynne å orientere meg som en aktør i elbilenes parallelle univers, og ikke bare lese om det som en passiv tilskuer. En sped begynnelse, men en viktig begynnelse tror jeg.

Så hvis denne tråden får stå, vil jeg fortsette å oppdatere den med mine erfaringer som nybakt ladehybridsjåfør og elbilist-wannabe.

To be continued, når/hvis jeg kommer på noe... :)

eha

#1
Heisann! Det er alltid hyggelig å se innvandrere fra Bergen her i landet. Mer spesifikt var det kanskje en av de større byene i Norge du har flyttet til, også? Uansett, takk for et veldig bra og interessant innlegg. Du er inne på dette med økonomi, men er det én ting jeg har lagt merke til her på elbilforumet så er det at det finnes elbiler for alle typer husstander og bruksområder (men ikke alle kombinasjoner av disse når økonomi er en faktor, vel å merke).

Ladeplass er vel sikkert en liten bøyg for mange, og det er sikkert lett å velge bort elbilalternativet pga. dette. Dette problemet er spesielt stort hvis man bor i leilighet hvor det ikke allerede er tilrettelagt. Da jeg selv begynte å grave i materien for bare noen måneder siden, oppdaget jeg raskt at lading og strøm, ja, det er et langt mer komplisert spørsmål enn selve bilene.

Jeg ser frem til å kunne poste i denne tråden selv om noen måneder. Foreløpig kjører jeg, kona og babyen en liten Golf. Tenk, da vi kjøpte bilen for noen år siden ble det sagt at den var et miljøvalg! Den har BlueMotion for å redusere forbruket, men ikke minst, den er diesel! Vel, pipen har en litt annen lyd i dag, som vi alle vet. Vi er heldige som får anledning til å kjøpe en mellomdistanse-elbil, men om ikke så var tilfellet hadde sannsynligheten vært stor for at vi også vurderte en ladbar hybrid.

Håper på flere oppdateringer fra deg fremover, gjerne med tanker om både din egen bruk og elbilen i samfunnet. Ta gjerne med bilder! Gleder meg til å høre om dine erfaringer med Golf-en, jeg er litt svak for Golf, også ... 8)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Dampmaskin

Hehe, jeg var nok litt tvetydig der. Jeg er opprinnelig nordfra, så jeg har altså migrert fra Norge til Bergen, ikke motsatt.  ;D

Fleksibilitet er viktig for meg, da det er uaktuelt å ha mer enn én bil, og det hender at jeg kjører 50 mil pluss, med veldig lite pause underveis. Som halvelektrisk "grand tourer" ble GTE-en dermed en ypperlig valgmulighet for meg og mine behov. Og for mine begrensninger, som mangel på lademuligheter, for den saks skyld.

Jeg tenker å hente meg noen nye felger i morgen. 16"-felgene som fulgte med er kanskje aerodynamiske og økonomiske, men dæven så kjedelige de er.  ;) Vinterdekkene kan få lov til å sitte på disse, så blir det noen litt mer "spenstige" 17" til sommerbruk. Så da får vi se om det blir noen før- og etter-bilder.

Dampmaskin

Da var nye sommerhjul på plass. Merker ikke så mye på kjøreopplevelsen, men regner med at forbruket har gått opp et par-tre prosent. Ser bra ut, i hvert fall.

eha

Ser bra ut, ja! Ser nesten som du har "klemt ut platene" i de gamle jula, hvis du skjønner hva jeg mener. De gamle ser jo egentlig ikke ut... :)

En annen ting som slår meg her er hvor lang akselavstanden er i forhold til bilens lengde!
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Dampmaskin

Det er ikke mye overheng i endene, nei. Det reflekteres i kjøreegenskapene, og det er nok ikke tilfeldig at Golf er den bestselgende bilen både i Norge og i Europa som helhet. Når designet i tillegg har blitt raffinert over 7 generasjoner, så begynner det å ligne på noe. :)

Enig i at de gamle felgene er mindre pene, men det er vel prisen for å prioritere drivstofføkonomi. Er ikke sikker, men jeg tror alle norske e-golfer, og mange norske GTE-er (og alle danske og tyske GTE-er?) selges med disse felgene.

eha

Ja, jeg er ganske svak for Golf. Rett og slett utrolig gode biler å kjøre. Blir kjipt å selge vår (sorgen blir forhåpentligvis overskygget av noe annet).
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA