Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakk

Startet av Myrknir, lørdag 12. mai 2018, klokken 17:16

« forrige - neste »

Myrknir

Jeg hørte fra en Ioniq bileier at lakken hadde fort blitt ripete og stygg. Nå skal det sies at eieren ikke eier kunnskap om lakkvedlikehold og at dette også er den svarte fargen. Er sort generelt lettere å se riper? Er lakken på denne bilen dårligere enn andre biler? Det er uansett kjent med at moderne biler har langt dårligere lakk-kvalitet en mange av de eldre modellene.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

aasen90

En ripe i klarlakken vil synes som hvit. Hvite riper på sort lakk vil synes mye bedre enn hvite riper på sølv-lakk.


Crown

Hvis det er samme svarte Ioniq som på Facebookgruppen, så så det ut som han hadde vasket bilen med en tørr svamp full av grus, og hadde absolutt ikke greie på hvordan lakk må behandles.

Nå har jeg den mer tilgivende Aurora Silver, men kan ikke si at jeg ser noen striper eller annet etter halvannet år.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Det er sånn på alle svarte biler. Riper vises veldig lett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ionisert

Henter frem denne "gamle" tråden...

Fra andre biler jeg har hatt til Ioniq må jeg få si at lakk og klarlakk ikke er noe å juble over.
Kan ikke bare feies bort med at en eier har vasket bilen med 100korn sandpappir...

Min teori er at de har vært ekstremt sparsomme på klarlakken, det er ikke noe vekt å spare på å gjøre det.
Så iom at Hyundai trakk tilbake tofarge lakkering på Kona med begrunnelse i å spare tid i produksjon, lurer jeg på om de "sparer tid" ved å gjøre minimalistisk lakkarbeid på Ioniq også?
2013 modellen jeg hadde før Ioniq hadde TYKK solid klarlakk, Ioniq er det nesten så man ikke tørr vaske bilen.

Så ja, lakken kunne helt klart vært vesentlig bedre utført, både i utseende og kvalitet.

Spajderman

Nå var det vel Hyundai Norge som fjernet muligheten for å bestille kontrasfarge på Kona, ikke Hyundai Sentralt som tok det ut av produksjonen, så det har nok ikke noe med dette å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA