Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

D B og C modus på alle trillinger

Startet av nr1rayner, torsdag 19. januar 2017, klokken 19:25

« forrige - neste »

nr1rayner

https://www.youtube.com/watch?v=xwsHidbzfmw

Så enkelt er det visst å få B og C modus på de som ikke har det fra fabrikk  :)
Morroa starter på ca 1:55
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

pwb

Men det skjer ikke noe på ion i hvertfall. Flere har testet det og det er nok software som er forskjellig også.

nr1rayner

Er det ikke nettopp iOn han har? Kan jo være at det bare fungerer på noen årsmodeller.
Er vel bare å nappe av plastdelene, dra spaken ned og se om noen nye bokstaver dukker opp.
Regner med at de ikke vil dukke opp hvis de ikke ligger inn i software..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TB

Eg har ikkje testa sjølv, berre lest om andre som har forsøkt..

Mulig forskjellen er nytt eller gammalt batteri, LEV50 vs LEV50N.
i-Miev har 88 celler for begge typar. C-Zero og iOn har 88 celler for LEV50, men 80 celler for LEV50N.
Dermed er det ein software forskjell.

Men, girspaken og instrumentpanelet er det samme. Det vises B og C symbol når girspaken blir flytta også på C-Zero og iOn. Men, i følge det som er rapportert var det ingen framdrift i desse posisjonene.

Mulig det fungerer fint på dei bilar som har LEV50, dvs tidlige bilar.
På bilar med LEV50 vises symbolet, men ingen framdrift.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mkaut

Siden vi har C-Zero som er ut av garanti, har jeg litt lyst å prøve dette .. men er det verdt det?
Mao, er det noe å vinne/spare på det to ekstra modus?

(Tipper det har vært drøftet før her på forumet, men det går ikke an å søke etter "B" eller "C"..)
VW e-Golf 2017

svingen

Får mere "vanlig" kjøring og ikke så kraftig regenerering. Spurte frua om det her og hun elsker att det er så kraftig så guder ikke styre med det. Vil tro man bruker bremsene mere i andre modus så mindre rust noe som er bra :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

nr1rayner

C gir mindre regen
B gir mer regen

Vanskelig å si hvor mye rekkevidde man tjener inn. Man vinner nok mer på å ha mulighet til å få bilen litt mer tilpasset ens egen kjørestil enn omvendt, altså mer komfortabel kjøring om du vil.

Har prøvd både miev og ion, men det er lenge siden nå, husker mjauen hadde veldig sterk regen i B, sikkert noe tilsvarende hva det er i Leafen, om ikke mer.

Er det sånn på trillingene at regen øker når man trykker på bremsen?
Hvis så går den vel opp til regen tilsvarende B-modus slik at gevinsten blir minimal.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

erik e

B øker vel rekkevidden om det er mange høydemeter nedover.  Jeg bruker B 95% av all kjøring. Slår av ved meget glatt vei.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

fstromsv

Har gjort dette grepet selv på min IOn.  Kjøpte del fra et høggeri.  Slapp da å borre i den plastdelen.  Så vidt jeg har skjønt vil dette grepet kun fungere på de tidlige IOn/C-Zero modellene (2010-2013?).

Praktisk sett bruker jeg de 2 nye settingene ofte.  På lokale veier setter jeg til mest mulig regen for å få fin fly mot og i kryss og rundkjøringer.  Når jeg nærmer meg motorvei skifter jeg til minst regen som passer fint når man skal holde kø eller nærmer seg trafikk foran.

Kona har ikke vent seg til de nye og synes det er greit med D som en gyllen middelvei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA