Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering model Y performance

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 19. januar 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

e-Golf

#405
Jeg sendte en mail til Delivery team hos Tesla, og fikk vite at min hvite med sort interiør hadde estimert levering juni/juli en gang. Sier dem dette kun for å gi meg noe, eller tror vi det er en mulighet for at dette kan være tilfelle?
Bestilt 17/3-2019
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

hemi

post gjerne bestillingsdater, så er infoen litt mer vektet

e-Golf

Sitat fra: hemi på mandag 02. mai 2022, klokken 17:03
post gjerne bestillingsdater, så er infoen litt mer vektet
Stemmer Hemi, står i informasjonen under innleggene mine, men oppdaterte innlegget :-)
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

k1

Sitat fra: e-Golf på mandag 02. mai 2022, klokken 17:01
Jeg sendte en mail til Delivery team hos Tesla, og fikk vite at min hvite med sort interiør hadde estimert levering juni/juli en gang. Sier dem dette kun for å gi meg noe, eller tror vi det er en mulighet for at dette kan være tilfelle?
Bestilt 17/3-2019

Hm, juli begynner å dra seg til for en som har bestilt i 2019, og en farge som skulle være blant de første til å produseres. Virker til å være noen ukjente utfordringer ved fabrikken i Berlin, både mtp opprinnelige estimater som ikke ble møtt pga forsinket godkjenninger/åpning, men nå også ytterligere forventede forsinkelser etter dette. Oppskaleringen ser også ut til å ta tid da daglige dronebilder fra fabrikken ikke viser særlig mange biler som kommer ut derfra pr dag.

e-Golf

Jeg tenker også at Tesla nok har møtt på noen utfordringer, vi begynte med estimert leveranse "Early 2021", som siden har flyttet seg mange ganger. Og dette forstår vi (sånnsett), da fabrikken ikke var ferdig.
Det som forbauser meg nå, det er at Tesla ikke sender ut informasjon til reservasjonsholdere/bestillere, jeg ser for meg at når mange kunder, slik som meg, belaster delivery og andre funksjoner i Tesla med spørsmål (som de ikke vet svaret på?), genererer det ekstra jobb og unødvendig støy.

Som aksjonær i Tesla, tenker jeg at en kunne kuttet mange stillinger rundtom, med en sentralisert
og informert informasjonskilde
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

tornaldo

Sitat fra: e-Golf på mandag 02. mai 2022, klokken 18:45
Som aksjonær i Tesla, tenker jeg at en kunne kuttet mange stillinger rundtom, med en sentralisert
og informert informasjonskilde

Du får ta en telefon til styret ditt da  ;)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

k1

Kan det være batteripakker fra Kina som forsinker Berlin, mtp nedstengningen og logistikken ut fra Kina? Noe er det for ramp up går ikke helt som planlagt i Berlin tror jeg.

e-Golf

Sitat fra: snakkesalig på mandag 02. mai 2022, klokken 20:09
Sitat fra: e-Golf på mandag 02. mai 2022, klokken 18:45
Som aksjonær i Tesla, tenker jeg at en kunne kuttet mange stillinger rundtom, med en sentralisert
og informert informasjonskilde

huh? Har du ikke møtt herr Even Sandvold Roland?
Jo, han har jeg jo full tillit til kjenner jeg.
#ingenkommentar
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

e-Golf

Sitat fra: k1 på mandag 02. mai 2022, klokken 20:49
Kan det være batteripakker fra Kina som forsinker Berlin, mtp nedstengningen og logistikken ut fra Kina? Noe er det for ramp up går ikke helt som planlagt i Berlin tror jeg.
Jeg syns det er veldig rart hvis ikke dem har bufret opp en mengde batterier, sånn med tanke på tiden det tar å sende ting med båt fra Kina. Så jeg ville trodd at dem hadde sikret seg batterier for noen mnd produksjon. Men med dagens produksjonstempo så er det ikke så mange batterier fra Kina dem faktisk trenger..
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

turfsurf

Sitat fra: k1 på mandag 02. mai 2022, klokken 20:49
Noe er det for ramp up går ikke helt som planlagt i Berlin tror jeg.
Hvorfor tror du det? De har ikke planlagt noe mere enn 30k biler ut året.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tomas_v

Sitat fra: k1 på mandag 02. mai 2022, klokken 20:49
Kan det være batteripakker fra Kina som forsinker Berlin, mtp nedstengningen og logistikken ut fra Kina? Noe er det for ramp up går ikke helt som planlagt i Berlin tror jeg.
Jeg tror det er grunn hvorfor ramp up er så treg. Shanghai var steng for nesten hele mnd og fortsatt er ikke 100% Havn er full av båter som kan ikke hente/levere varer.
Giga Berlin bygde nesten 4000 biler og det er 2000 batterier som var brukt til test/demo biler.
Hvor mange kan de ha på lager?
Leste rykter at båt med 5000stk er på vei eller snart skal.

Radial

Tja...ellers KAN det jo være noen som har lest en nyhetssak eller to siste mnd, og innsett at Tyskland kanskje innen midten av mai er helt uten russisk energiforsyning og det blir nasjonale rasjonering på strøm?

Første som stenges ned er non-essential industri ala bilproduksjon. Kjekt å ikke ha flere titusener arbeidere uten arbeidsplass i slike tilfeller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

k1

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. mai 2022, klokken 21:28
Sitat fra: k1 på mandag 02. mai 2022, klokken 20:49
Noe er det for ramp up går ikke helt som planlagt i Berlin tror jeg.
Hvorfor tror du det? De har ikke planlagt noe mere enn 30k biler ut året.

Blant annet fordi mitt svar fra Tesla Delivery om status på min bil (blå/svart bestilt Nov 2021) indikerer det med:
"Med din bestilte konfigurasjon og bestillingsdato, håper vi på en levering rundt i slutten av 2022. Det er ny estimert tid da det har vært endringer i forventninger til produksjon i fabrikken. Vi kan kun gi ut estimater gjort etter informasjonen vi har på det tidspunktet det blir forespurt, og alle estimater kan endre seg etterhvert som vi får mer informasjon. Vi vil presisere at dette er et estimat som fortsatt kan endre seg."

Noe som er en betydelig endring fra opprinnelig estimat.

turfsurf

Sitat fra: k1 på tirsdag 03. mai 2022, klokken 11:17
Blant annet fordi mitt svar fra Tesla Delivery om status på min bil (blå/svart bestilt Nov 2021) indikerer det med:
"Med din bestilte konfigurasjon og bestillingsdato, håper vi på en levering rundt i slutten av 2022. Det er ny estimert tid da det har vært endringer i forventninger til produksjon i fabrikken. Vi kan kun gi ut estimater gjort etter informasjonen vi har på det tidspunktet det blir forespurt, og alle estimater kan endre seg etterhvert som vi får mer informasjon. Vi vil presisere at dette er et estimat som fortsatt kan endre seg."
Sier jo ikke veldig mye da. Kan jo like godt være at de forventer shutdown grunnet energikrisen i Tyskland. Noe jeg tror kommer til å skje, og som nok vil påvirke mange.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

k1

Blir det shutdown som du tror så går vel ikke ramp up som planlagt da eller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA