Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering model Y performance

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 19. januar 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

Sandvika

Sitat fra: Contango på søndag 09. januar 2022, klokken 17:42
Sitat fra: Kjeks1 på søndag 09. januar 2022, klokken 14:05...men tror ikke de prioriterer en voldsom rekkeviddeøkning.
4680 bør gi en betydelig økt ladehastighet.
Bør det?
Rett meg om jeg tar feil, men strengt tatt så er vel det eneste som er kommunisert rundt dette batteriet (battery day) at det bør redusere produksjonskostnadene...

turfsurf

Sitat fra: Sandvika på søndag 09. januar 2022, klokken 19:06
Rett meg om jeg tar feil, men strengt tatt så er vel det eneste som er kommunisert rundt dette batteriet (battery day) at det bør redusere produksjonskostnadene...
Nei, det ble vel kommunisert at det ville tilrettelegge for 18% større rekkevidde og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Lavere kost og økt energimengde per volum var det vel som ble dratt frem, så potensielt lenger rekkevidde eller en batteripakke som tar mindre plass, kanskje også lavere vekt. Hurtiglading vil jeg tro de trenger erfaring med, kanskje de har lært av både S85 og 3LR og starter rolig, slik de også gjorde med LG-pakken i 3/Y nå, og justerer opp hvis det ser greit ut. Man blir fort prøvekanin om man kjøper ny tek hos Tesla.

Handyman

Angående hurtiglading så har Tesla sagt at diameteren er et kompromiss (sweetspot) mellom alle besparelsene og ladehastighet. Det er allment kjent at større diameter øker ladetiden, men deres tabless design motvirker dette til dels. Det er derfor langt fra sikkert at ladehastigheten blir bedre enn Pana2170.
Husk at 4680 er "billigformatet"... sparer vekt, materialer, volum. Om de utnytter mindre volum og vekt til å gi bilene betydlig lengre rekkevidde med det første ville jeg ikke satt penger på. Jeg tror heller de prioriterer å fordele batteriene på flere biler frem til produksjonskapasiteten overskrider behovet til biler, lastebiler, powerpacks osv.
Battericeller er fremdeles en flaskehals.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sandvika

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. januar 2022, klokken 19:12
Sitat fra: Sandvika på søndag 09. januar 2022, klokken 19:06
Rett meg om jeg tar feil, men strengt tatt så er vel det eneste som er kommunisert rundt dette batteriet (battery day) at det bør redusere produksjonskostnadene...
Nei, det ble vel kommunisert at det ville tilrettelegge for 18% større rekkevidde og.
Ja, så energitettheten er høyere. Som andre over her skriver så er det ikke gitt at man faktisk setter inn flere kWh, ihvertfall ikke på samme pris. Det eneste man vet helt sikkert er at ny kjemi eller formfaktor innebærer a Tesla har mindre track record.

geear

Energitettheten i pakka blir iallfall høyere, men er det på grunn av formfaktor eller på grunn av høyere energitetthet i hver celle?

Og hva med kjøleegenskapene med større celler?

Jal

Veldig usikkert når 4680 kommer og om de faktisk medfører vesentlige endringer på spec. Husk at de nye model S/X plaid fortsatt bruker de «gamle» 1865-batteriene fordi de kan lever fra seg effekt raskere enn de nyere 2170-batteriene som er i model Y/3. Jo større battericeller (diameter) jo mindre umiddelbar effekt klarer de å gi fra seg. Det gjelder også for 4680-batteriene, men disse er konstruert slik at koblingen mellom anoden og katoden går på tvers av «kveilen» inn i sylinderen og dermed unngår/reduserer man denne ulempen et så stort batteri har.
Cybertruck er vel også den modellen som først er tenkt å utstyres med 4680.
Jeg tenker at det er så usikkert når 4680 faktisk kommer i model Y og hva det faktisk vil ha å si for specen på bilen at det gir liten mening å vente. Blir som å vente på den neste enda bedre PCen ....

Handyman

#22
Sitat fra: geear på søndag 09. januar 2022, klokken 22:40
Energitettheten i pakka blir iallfall høyere, men er det på grunn av formfaktor eller på grunn av høyere energitetthet i hver celle?

Og hva med kjøleegenskapene med større celler?
Større diameter gir større utfordringer med å få avgitt varme. Men igjen, det er mye man ikke vet. Oppbygging, kjemi og tabless design kan løse noe av dette. Det var flere som spekulerte i om varmeutveksling skulle foregå in bunnen av batteripakka, men på fabrikken i Berlin viste de frem tradisjonell kjøling mellom annenhver cellerad.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: Sandvika på søndag 09. januar 2022, klokken 19:06
Sitat fra: Contango på søndag 09. januar 2022, klokken 17:42
4680 bør gi en betydelig økt ladehastighet.
Bør det?
Trekker det tilbake. Tesla sa da de introduserte  "5 x energy" og "6 x power", og jeg tolket det til økt effekt ut og inn ift energien. Men den konlusjonen tror jeg ikke holder. Dessuten er det vel slett ikke sikkert det blir helt som de sa.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

olavxxx

Sitat fra: Contango på søndag 09. januar 2022, klokken 23:31
Sitat fra: Sandvika på søndag 09. januar 2022, klokken 19:06
Sitat fra: Contango på søndag 09. januar 2022, klokken 17:42
4680 bør gi en betydelig økt ladehastighet.
Bør det?
Trekker det tilbake. Tesla sa da de introduserte  "5 x energy" og "6 x power", og jeg tolket det til økt effekt ut og inn ift energien. Men den konlusjonen tror jeg ikke holder. Dessuten er det vel slett ikke sikkert det blir helt som de sa.
Vanskelig å si hva effekten er, men tabless er jo egentlig "mange tabs".
Så i tillegg til at det er billigere for Tesla å lage det, samt at energitettheten er høyere - så er det mye kortere vei for strømmen. I tillegg så har strømmen da mange flere tabs å bruke. Dette gir mye mindre intern motstand i cellene og derfor også mye mindre varme ved lading og utlading.

Hva det har å si i praktisk bruk må man bare vente å se.. Jeg personlig tror dette vil gi både bedre ytelse, lenger rekkevidde og raskere lading. Men klart man kan jo velge å endre kjemi også, det kan jo ha fordeler og ulemper...

For eksempel LFP batteri i nye celleformatet, med tabless, ville jo kanskje hatt samme energitetthet som gamle cellene, men: man ville jo da kunne ladet raskere og utladet raskere (pga flere tabs). Men ja, jeg tror nok også i starten er det YP, cybertruck, semi... Og så kanskje Y LR etter hvert?

Men jeg forventer en boost av Y P sin performance.. Så jeg håper ikke de skuffer meg :P Og en track mode v2!
Ikke at jeg har bestilt en da, jeg venter litt å ser hva de leverer.. Så rullre jeg rundt i min 3P fremdeles.

geear

Det er vel ikke et spørsmål om de har valgt å endre kjemi? Det sa de vel allerede rett ut på battery day for 1,5 år siden. Null kobolt, ny katode, silisium?

Alt dette kan bli dritbra, men hovedfokuset til Tesla er å klare å skalere produksjon og få ned prisene på elbiler, så det betyr ikke nødvendigvis at ALLE egenskapene til 4680 er positive kontra 18650 eller 2170. For eksempel hva med ladeegenskaper i kulde uten kobolt? Trenger 4680 enda lenger oppvarmingstid ettersom de er større, eller kanskje det betyr mindre med ny kjemi?

Ingenting er bedre enn om alt blir bedre, for det nye batteriet er sannsynligvis også mer miljø og klimavennlig, men poenget er bare at det finnes usikkerhetsfaktorer også, så det er ikke sikkert det bare er kjekt å være først ut.

Sandvika

Sitat fra: geear på mandag 10. januar 2022, klokken 06:18
Det er vel ikke et spørsmål om de har valgt å endre kjemi? Det sa de vel allerede rett ut på battery day for 1,5 år siden. Null kobolt, ny katode, silisium?

Alt dette kan bli dritbra, men hovedfokuset til Tesla er å klare å skalere produksjon og få ned prisene på elbiler, så det betyr ikke nødvendigvis at ALLE egenskapene til 4680 er positive kontra 18650 eller 2170. For eksempel hva med ladeegenskaper i kulde uten kobolt? Trenger 4680 enda lenger oppvarmingstid ettersom de er større, eller kanskje det betyr mindre med ny kjemi?

Ingenting er bedre enn om alt blir bedre, for det nye batteriet er sannsynligvis også mer miljø og klimavennlig, men poenget er bare at det finnes usikkerhetsfaktorer også, så det er ikke sikkert det bare er kjekt å være først ut.
Godt oppsummert. Ingen grunn til å vente, jeg ønsker ikke å være prøveklut for dette.
Interresant det du nevner om varme, potensielt så kan forklaringen på forsinkelsen ligge i at man ikke får alle de egenskapene man ønsker med kjemien og formfaktoren.

Handyman

Målet om å fjerne kobolt i cellene er bra for miljø, rettferdig handel og kostnader blant annet. Men for kjemien i cellene er kobolt et vidundermiddel.
Kan sammenliknes litt med KFK i kjøleskap. Ikke bra for miljøet, men fungerte meget godt i kompressorkretsen.
I starten var det en god del problemer med nye miljøvennlige vesker/gasser, som etter hvert har blitt forbedret og som nå fungerer godt. Men de fleste av dagens kjøleskap fungerer ikke dersom temperaturen i rommet blir for lav. Det har mange hytteeiere som senker temperaturen når de ikke er på hytta erfart.
4680-batteriene er resultat av kompromisser, også på ytelse. Slik er det nesten alltid når utvikling drives av andre mål enn kun å forbedre ytelse. For Tesla sin del hander det som mer lønnsom celleproduksjon og samtidig beholde ytelsene de har hatt. Det er ikke umulig å klare alt samtidig, men veldig ofte går det ut over noe, i en eller annen from. Forhåpentligvis noe som brukeren ikke merker så godt. Jeg har god tro på 4680.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Jeg har også tro på at det blir bra, men foreløpig vet vi lite. I tillegg til det du nevner så er råvaretilgang også helst sentralt i dette, de snakket litt om dette på battery day, om sand osv. Der kommer såklart også pris inn i bildet, men råvaretilgang i seg selv, uavhengig av pris, er også et tema. Tesla har vært klare på at andre også vil klare å lage gode elbiler, men at Tesla skal bli best på produksjon. Her er rimelige batterier med god råvaretilgang helt essensielt.

Jaronsen

Litt OT, men stilte spm. i chat i dag om de har et estimat på pris og tidspunkt for når det vil bli mulig å legge til vinterhjul til TMYP-bestillingen. Dessverre ikke noe anslag på tidspunkt, men han mente prisen ville legge seg rundt vinterhjulsettet til TM3P (som per i dag er 33.900,-).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA