Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva går igjen på X?

Startet av Bjoris, torsdag 19. januar 2017, klokken 09:02

« forrige - neste »

Bjoris

En kan bli skugge redd av å lese om alle problemene folk opplever med model X. Jeg tenker at det hadde vært interessant om vi kunne fått en oversikt over problemene som går igjen, da tenker jeg ikke ett hakk her og en stripe der, men litt mer vesentlig inkl allingments, jeg syns en må kunne forvente at det flukter greit på en så dyr bil, uten at en skal bli helt hysterisk for en mm og to avvik, men jeg forventer at det ikke er noe en ser på mange meters avstand i det minste...

Det jeg har notert meg er:

Ghosting - Frontrute
FWD - Knirk/Allingemenet/vil ikke låse seg igjen/fantomgjenstander
Vibrasjon ved hard akselerasjon - ofte på høyere nivå på luftfjæringen
Vindstøy fra sidevindu/dører



hnrk

Jeg kan skrive under på ghosting i frontruta og knirking i høyre FWD. Videre virker ikke selvpresentering av førerdør og det er dårlig dekning på FOBen (må ofte trykke flere ganger før bilen registrerer det og åpner døra).

Tesla har imidlertid vært veldig imøtekommende med feilene og bilen skal inn for fiks for alt (sans ghosting) om en drøy uke.
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

strips

Har min inne nå for følgende saker:


  • Dårlig nærlys som jeg mener er dårlig justert
  • Ekstremt dårlige vindusviskere. Kjører jeg mer en 20km/t er det ett felt som ikke lar seg viske, over 50 er det ett felt på hver side.
  • Den ene FWD døren flukter dårlig mot panel forran på taket
  • Klikkelyd på samme FWD når den lukker/åpner seg.
  • Høres ut som en hval som dør når jeg lukker våte vinduer

Jeg informerte dem også om følgende saker som er med generelt Tesla-relaterte og kan løses i software:

  • Nakkestøtte må kunne justeres manuelt! Jeg har tydeligvis for kort overkropp i forhold til bein!
  • En skikkelig fullskjerm oversikt over alle klimakontroller med det som er i vinterpakken. Denne siden bør ha ett dedikert ikon på toppen og alt bør kunne justeres enkelt med store knapper. Det er direkte trafikkfarlig å justere mye av dette i fart.
  • Justere tidspunkt eller følsomhet for auto-dimming av display når det blir mørkt. Jeg har ofte på minimum lys på kveld/natt. Når den går fra dag til nattmodus neste dag ser jeg ikke displayet før det blir skikkelig mørkt. P.g.a. dette har jeg nå satt display lys på det ene ratthjulet.

Bjoris

Sitat fra: hnrk på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:35
Jeg kan skrive under på ghosting i frontruta og knirking i høyre FWD. Videre virker ikke selvpresentering av førerdør og det er dårlig dekning på FOBen (må ofte trykke flere ganger før bilen registrerer det og åpner døra).

Tesla har imidlertid vært veldig imøtekommende med feilene og bilen skal inn for fiks for alt (sans ghosting) om en drøy uke.

Knirk i FWD, er det mange årsaker til dette eller er det dette berømte plastdekslet på hengslen? En kompis fikk sin i Aug og den hadde den lyden, men det var lett å identifisere at det kom derfra... Usikker på om han har fått fikset det...

Bjoris

Sitat fra: strips på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:36
Har min inne nå for følgende saker:


  • Dårlig nærlys som jeg mener er dårlig justert
  • Ekstremt dårlige vindusviskere. Kjører jeg mer en 20km/t er det ett felt som ikke lar seg viske, over 50 er det ett felt på hver side.
  • Den ene FWD døren flukter dårlig mot panel forran på taket
  • Klikkelyd på samme FWD når den lukker/åpner seg.
  • Høres ut som en hval som dør når jeg lukker våte vinduer

Jeg informerte dem også om følgende saker som er med generelt Tesla-relaterte og kan løses i software:

  • Nakkestøtte må kunne justeres manuelt! Jeg har tydeligvis for kort overkropp i forhold til bein!
  • En skikkelig fullskjerm oversikt over alle klimakontroller med det som er i vinterpakken. Denne siden bør ha ett dedikert ikon på toppen og alt bør kunne justeres enkelt med store knapper. Det er direkte trafikkfarlig å justere mye av dette i fart.
  • Justere tidspunkt eller følsomhet for auto-dimming av display når det blir mørkt. Jeg har ofte på minimum lys på kveld/natt. Når den går fra dag til nattmodus neste dag ser jeg ikke displayet før det blir skikkelig mørkt. P.g.a. dette har jeg nå satt display lys på det ene ratthjulet.

Dette med viskerene, har du sjekket at ledningene ikke ligger i press? Ser flere som hevder at det ble iallefall mye bedre når de fikk orden på en knekk på slagene til viskerene. Dette var ikke særlig imponerende på S heller, men med spyling i viskerene burde en jo fått dette bedre til på X...

De to siste generelle punktene har jo alltid vært sånn på Tesla, skjermen var helt håpløst i min 2014 modell, da måtte en justere manuelt da ingenting skjedde når en kjørte inn i tunnel på dagtid. MEN, på min 2016 S som jeg hadde i 2 dager så var dette bedre, men enig at den brukte altfor lang tid til å dimme ned...

Når det gjelder ghosting er jeg skeptisk til dette da jeg er veldig var for lys, oppdaget ikk dette i noen av demobilene jeg prøvde, men lett å se i den Aug 16 modellen jeg fikk teste av en kompis... De to første demobilene ble kjørt på dagtid og den andre på kveldstid så det var nok ghosting i demobilene også.

Dersom det ikke på noen måte kan gjøres bedre enn i hans så sliter jeg antakelig med å bruke bilen... Hadde jo ett håp om at det skulle komme skikkelig løsning på dette, men når er min i produksjon og det ser ut til at det ikke er noen løsning, noen er bedre enn andre, eller så er det bare sånn at noen ser dette mye tydeligere enn andre...

Bjoris

Fint om en legger ut når bilen er produsert når en forteller om tingene en har hatt/har som feil på bilen så kanskje vi ser om det er noe som har blitt bedre.

Dette med vibrasjoner leser jeg noen steder om at det no har kommet en versjon B av en eller annen del på drivakslingene/knutene fremme..., men om det løste problemet vet jeg ikke...

Må innrømme at jeg syns det er mye feil og min plan om at det meste skulle være luket bort til 2017 ser egentlig ikke ut til å holde vann i det hele tatt...

Dette med at det er vesentlig mer støy også enn i S er også noe jeg ikke ser frem til... Noen som har isolert hjulbuene på X?

jlan

Sitat fra: bjoris på torsdag 19. januar 2017, klokken 10:00

Dette med viskerene, har du sjekket at ledningene ikke ligger i press? Ser flere som hevder at det ble iallefall mye bedre når de fikk orden på en knekk på slagene til viskerene. Dette var ikke særlig imponerende på S heller, men med spyling i viskerene burde en jo fått dette bedre til på X..
Jeg hadde en grundig gjennomgang av spylerene med Teslas tekniker sist jeg var inne. Vi ble vel enige om at pumpen rett og slett har for liten kapasitet.

En pussighet at bilen av og til kan indikere helt åpen FWD på appen,  mens den står parkert. Ikke spesielt hyggelig når en vet at bilen står ute i kraftig snøvær. Men det er antagelig bare en ustabil sensor. Etter litt mas gikk Tesla med på å bestille ny lås.

Nye kunder blir fortsatt fortalt at det kommer en løsning for lastsikring, men det er ingenting konkret å se på det, annet enn at de nyeste bilene har noen små endringer i trunken.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hnrk

#7
Sitat fra: bjoris på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:54
Sitat fra: hnrk på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:35
Jeg kan skrive under på ghosting i frontruta og knirking i høyre FWD. Videre virker ikke selvpresentering av førerdør og det er dårlig dekning på FOBen (må ofte trykke flere ganger før bilen registrerer det og åpner døra).

Tesla har imidlertid vært veldig imøtekommende med feilene og bilen skal inn for fiks for alt (sans ghosting) om en drøy uke.

Knirk i FWD, er det mange årsaker til dette eller er det dette berømte plastdekslet på hengslen? En kompis fikk sin i Aug og den hadde den lyden, men det var lett å identifisere at det kom derfra... Usikker på om han har fått fikset det...

Jeg var inne hos Tesla og snakket med de og satte opp time på verksted. De hadde ikke så mye erfaring med ulyder i FWD enda, men det var i hovedsak 2 ulike lyder. Den ene gikk fort å fikse, den andre ikke. Min lyd hørtes ikke ut som den første. Og det var det jeg klarte å vri ut av Tesla-mannen.

Lyden høres ut som en løs arm/stang som slår inn mot plastdekselet når døren åpner seg og har kommet ca. halvveis opp.

Jeg har forsøkt å bytte batterier i FOBen for å se om det gjør at den er så dårlig på å få med seg knappetrykk og feiler på autopresent, men det hjalp ikke (CR2354 er forøvrig vanskelig å finne i vanlig butikk).
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

Rico

X75 produsert i august (tror jeg det var).

- Kraftig "knekking" i FWD - utbedret.
- På førerdøren virket motoren plutselig periodisk (tung å åpne og å lukke) - utbedret

Aldri merket ghosting.

dainai

Har disse feilen på min:
Knekkelyd på venstre FWD
Dårlige vindusviskere
Ghosting

Bjoris

Hva sier Tesla om Ghostingen da? Leste ett sted at de hadde måleinstrument til å sjekke om det var innafor eller utenfor det de mente en måtte godtta...

Øyvind.h

#11
For en uke siden fikk jeg lånt en Model X over natten for å se om dette var bilen for meg da jeg har litt lyst til å handle. Jeg ble dessverre skuffet. Når man prøvekjører en ny bil bør det være slik at man sitter med følelsen "Denne bilen er bedre enn bilen jeg har. Jeg foretrekker denne foran min". Det gjorde jeg ikke.

Årsaken var diverse feil og løsninger jeg ikke liker:
- Den bråker mer enn Model S. Vesentlig mer på motorvei, noe jeg syntes var en stor nedtur. Kanskje løsbart med etterisolering?
- Det knirket i FWD. I følge Tesla finnes det en fiks på dette, så det lar seg visstnok løse.
- FWD skraper opp karosseriet. Del av fwd treffer karosseri og skraper av lakken. Gjenganger.
- Nokian R2 SUV var en katastrofe på denne bilen, men det løses med andre dekk :)
- Kjørefølelsen generelt - mye mer buss/SUV følelse enn forventet. Model S er god å kjøre, sporty og komfortabel. Model X er langt unna S i kjøreglede. Fatter ikke at noen sammenligner disse bilene. Mulig dekkene kan ta noe av skylden, men ikke alt.
- Sitteputene virket litt kortere enn i S`en, men det stemmer ikke i praksis. Årsaken til opplevd mindre lårstøtte er antakelig at seteputen ikke kan tiltes like mye bakover i X som i S.
- Bilen er stor og til dels uoversiktlig. 10cm bredere enn Hummer H1 sier sitt :) Kona misliker å kjøre S`en inn i det lokale parkeringshuset. X`en kan hun bare glemme å kjøre inn. Både fordi den er 10cm bredere og fordi den er mer uoversiktlig. Vet dette til dels er en tilvenningssak, men bilen hadde ikke hatt vondt av birdview eller større sidespeil.
- Trykk-knapper utvendig på dørene var ikke gode å betjene. Skuffende at de har gjort X`ens håndtak dårligere enn S`en. Men dette blir man nok også vant til.


For øvrig:
- Ghosting - dette så jeg såvidt, men plager meg ikke overhodet.
- Kulderas frontrute - merket ikke dette i -6 på motorveien så det går nok helt fint

For meg er X en bil som er bedre for alle andre i bilen bortsett fra sjåføren. Dørene var geniale ift inn/utlasting.

Bare så det er sagt: på tross av alt det ovennevnte vurderer jeg fortsatt kjøp. Fordi den er såpass bra for oss med små barn ift inn/utlasting. Og fordi det er artig å prøve noe nytt. Listen over punkter jeg likte ved bilen er lengre enn punktene jeg mislikte!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

@Øyvind.h: Jeg mistenker at dekkene har hovedskylden for at du ble skuffa over kjørefølelsen. Da jeg kjørte S85D med 19" og X90D med 20" etter hverandre i sommer syntes i hvert fall jeg at X-en sto seg godt på kjøreegenskapene. Men dette er så klart 99% subjektivt og 100% individuelt :)

For øvrig enig i at X-en støyet skuffende mye i motorveihastighet.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

cra

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. januar 2017, klokken 13:30
Når man prøvekjører en ny bil bør det være slik at man sitter med følelsen "Denne bilen er bedre enn bilen jeg har. Jeg foretrekker denne foran min".

Hvis det er samme merke/model som du har fra før: ja. Hvis du prøver en annen modell/type bil: noooot so much :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bjoris

#14
Dette med støy skuffet meg også. Prøvde først to ganger med 22 tommere og tenkte at det ville bli vesentlig bedre med 20 tommere, men den gang ei. Selv om dekkene på 20 tomers bilen var av typen med skum invendig så var det mye støy. Nå vil det vel aldri bli helt likt i en SUV som i en mindre sedan. Husker akkurat det samme når vi gikk fra Mondeo til S-Max, støy var en av tingene som skuffet stort og som vi ikke var forberedt på, men gikk ikke lang tid før vi hadde vent oss til det.

Jeg tenker at her kommer jeg til å etterisolere om det viser seg å ha god effekt.

Jeg kommer nok til å gå for Nokian fra Tesla så får jeg bare skifte til noe annet om det er helt katastrofe som du sier. Men kjørte du 19 eller 20? Det er jo vesentlig mer gummi på 19 siden de er 55 og like brede totalt sett og MÅ jo bli mye mykere ifht 20... MEN jeg hadde jo håpt at 19 i det minste støyet mindre, men  antakelig er det bredden på dekkene som er ganske lik på både 19, 20 og 22 som gjør at det ikke er særlig forskjell?

Funderer enda på om jeg skal velge 20 tross antakelig noe kortere rekkevidde...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA