Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading på Think?

Startet av ograv, mandag 13. desember 2010, klokken 22:38

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Sitat fra: Lunde på tirsdag 14. desember 2010, klokken 16:12
in bil har ZEBRA batteri lik dem du finner i nye modeller, dog har de her tatt ut 28,3kWh mot 23/24 i dag. Bilen kan lett kjøres oppmot 200Km+ sommerstid. Jeg vil påstå at du nesten skal vite hva du må gjøre feil om du ikke klarer minst 150. Siden batteriet ikke påvirkes av kulda gir det samme effekt og energi sommer som vinter. Den begrensede rekkevidden vinterstid må derfor skyldes merforbruk til varme, rullemotstand og eventuelt økt luftmotstand i kald luft. Jeg erfarer i praksis at full varme og normal landeveiskjøring vinterstid Nittedal Elverum (ca140) Km kan være en liten utfordring, men at 100-120 er helt uproblematisk. Da snakker vi om full komfort og varme uten spesiell sparekjøring. Samme merforbruk finner du selvsagt på litium bilene, men de sliter med redusert batterikapasitet i tillegg. Hvor mye dette utgjør diskuteres det om , men den er ikke ubetydelig og varierer ganske sikkert med fabrikat, teknologivalg og om de monteres i temperert sone på kjørtøyet. Jeg har fåt tilbud om å teste ut et råskinn med over 50kWh i løpet av vintern å vil da ha mer erfaring om den saken  ;D Naboen mente deres TH!NK litium langt på vei halverer rekkevidden vinterstid. Ikke erfaaring med TH!NK litium vinterstid, men det åpner seg vel en mulighet en vakker dag  :D

Jeg lurer på hvor du har lest at litium batterier ikke kan klattlades. Det er det som er fordelen med litium batterier er at de kan klattlades. De siste testene jeg har lest sier at jo oftere man lader cellene og ikke kjører dem langt ned jo flere ladesykluser får man.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Gogs

Lunde: Du er virkelig mer entusiastisk for Zebra enn Think var da jeg snakket med dem. Etter å ha pratet med dem fikk jeg inntrykk av at de to alternativene nesten var ett fett. :-)

Men jeg blir jo litt nysgjerrig når du er så skråsikker på at Zebraene er så overlegne. Vet du hvor mye ekstra det er i strømutgifter per måned når bilen må stå til lading konstant? Det er en av årsakene til at vi vil ha Lithium, men hvis dette ikke utgjør så mye kan vi like godt velge Zebra.

Teknisk sjef i Think sa han ville valgt Lithium hvis han skulle kjøpe bil privat i dag slik at han får billigere strømregning og slipper å lade hele tiden. Han kjører Think Zebra firmabil i dag...
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

arv

Li batterier kan klattlades mellom 20 og 80 % Ved å lade ofte til 100 % skades batteriene. Skal ikke stå lagret fulladet.
Zebra bruker ca 700kwh/år for å holde batteriene varme. Når batteriene kan stå alltid til lading så er det lett å behandle batteriene riktig. Slipper å "Tenke"
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Ladefabrikken

Sitat fra: arv på tirsdag 14. desember 2010, klokken 19:36
Li batterier kan klattlades mellom 20 og 80 % Ved å lade ofte til 100 % skades batteriene. Skal ikke stå lagret fulladet.
Zebra bruker ca 700kwh/år for å holde batteriene varme. Når batteriene kan stå alltid til lading så er det lett å behandle batteriene riktig. Slipper å "Tenke"

Hvor har dere dette fra? at man ikke skal lagre batterien ved 100% stemmer men da snakker man om måneder ikke en uke eller to. At det skader litium ion batterier å lades til 100% har ikke jeg sett noe sted.
Det jeg har lest er at man får fler ladesykluser hvis man lader til 99% Det kan man enkelt justere BMS til å slå av lading ved 99% du slipper å tenke på det, man må ikke løpe ut å plugge ut kontakten når man tror bilen er ladet ca passe.
Husk at det er litium ion celler vi snakker om , det er veldig mange typer litium batterier. Det er nok en grun til at alle bilfabrikanter velger litium ion
Tror ikke man trenger å tenke så mye om hvor og når man skal lade hvis man velger en Thinken med litium ion celler.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

arv

Se på THINK.no  Der står det:
Kan bilen "klatt" lades?
Med Zebra batteriet kan THINK City lades når som helst.

Ingenting om Li
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Ladefabrikken

Sitat fra: arv på tirsdag 14. desember 2010, klokken 21:41
Se på THINK.no  Der står det:
Kan bilen "klatt" lades?
Med Zebra batteriet kan THINK City lades når som helst.

Ingenting om Li

Det du referer til sier jo ingen ting. Klippet dette ut fra wikipedia

Myter

Det finnes mange myter angående batterier og hvordan de må håndteres. Myten som sier at mobiltelefoner med li-Ionbatterier må lades i 12-24 timer, første gangen de skal brukes er en myte. Li-ioncellene i batteriet vil ikke ta imot mer ladning når de er fulladet siden den interne motstanden som har oppstått vil motvirke ladestrømmen.

Den andre myten går ut på at man må lade ut batteriet fullstendig før man begynner en ny lading på grunn av «minneeffekten» i batteriets kjemi. Dette gjelder ikke li-ionbatterier.

Den tredje myten sier at hvis li-Ionbatterier lades litt og litt, vil batteriet bli fortere dårlig.

Tror ikke mobilen din hadde fungert lenge hvis den ikke hadde tålt klattlading. Alle mobiler i dag har li-ion batterier.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Baltor

Hei 2EL, Wikipedia er vel ikke helt oppdatert her, vi kan ikke satse på at lading av Litium celler i serie skal bli stoppet av intern motstand, da skulle det bli ganske mange branner :D
(men lading av enkeltceller med en tilpasset lader kan bli stoppet av intern spenning, så lenge alt er iorden)

--------------

Vi må skille mellom hva som ødelegger et batteri og hva som sliter på et batteri. Slitasje får vi også ved vanlig og riktig bruk, men vi ønsker selvsagt at den skal være minst mulig. Slitasjen på LiFePO4 er minst hvis det holdes i sitt spenningsmessige midtområde, og høyere hvis det hele tiden lades til det absolutt maksimale.
Ut fra dette kan en lage laderåd om å ikke fullade, eller ikke klattlade, men dette betyr ikke at batteriet blir ødelagt hvis en bryter disse rådene. For mange avanserte laderåd kan dessuten forvirre nye elbilkjøpere. Bruksverdien av en elbil synker hvis vi må tenke på et stort knippe av laderegler.

Det motsatte av slitasje kan vi kalle batteritrivsel :)
Hyggeligere å snu dette til noe positivt :)

Jeg har laget denne tommelfingerregelen:
Blybatterier trives best helt oppladet, gjerne med kontinuerlig vedlikeholdslading.
De eldes raskt og kan ødelegges hvis de blir tomme.
NiCadbatterier trives best helt tomme, enkeltceller kan gjerne tappes helt ned.
De eldes raskere hvis de er fulladet, dessuten selvutlader de ulikt og celler i serie blir i ubalanse.
Litiumbatterier trives best i sitt midtområde, slitasjen økes hvis de holdes nær maks spenning eller nær minimum spenning.
NaCLbatterier trives godt når de har rikelig med egen energi eller står med ekstern energitilførsel...?
Eller hva vil du foreslå her Lunde?
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

Fin tanke dette Baltor  :)

Men for å ta saken litt videre:

Jeg mener at moderne elbiler skal ordne allt dette selv, og mitt forslag til produsentene er:
Lag elbiler som kun trenger få regler, som for eksempel:

1- Når bilen er parkert skal den alltid kobles til ladeuttak (dersom tilgjengelig)
2- Følg anvisning/ anbefalinger på bilens infoskjerm

Aller helst skulle elbiler ha mulighet til "trådløs" lading, slik som demonstrert på EV24 i Stavanger.

Uansett om vi snakker om elbiler eller andre tekniske dubbedingser så bør betjening gjøres så enkel (og idiotsikker) som mulig.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lunde

@Baltor Vi er helt enige faktisk og din og min påstand om at litium helst ikke skal lades fulle og tømmes står ved lag. Ergo er det som det alltid har vært uproblematisk å klattlade litium dog helst ikke om du alltid klatter til 100%.

Zebra MÅ faktisk lades fulle minst et par ganger i uka for å holde track på kapasiteter etc.
De har derfor ingen lyter kyttet til lading mot 100%, Kan selvsagt som litium klattes når som helst også mot 100% dersom du lder litt her og der på din vei. Det vil for de som følger anbefalingene som følger litium og zebra bety at de oftere har full rekkevidde inne på ZEBRA enn litium.
Zebra tåler også varme og kulde (ute) svært godt. Kan fungere med nedsatt ytelse om enkelte elementer i batterikassen får en feil. Her er ZEBRA unikt da alle andre alternativer begrenses av svakeste celle.

ZEBRA batteriet i TH!NK har en makseffekt på 50kW. Samme effekt som jeg tidligere i år fikk gleden av og erfare med en litiumvariant. Hysterisk morsom bil som går bedre enn mange kan fatte
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Du nevner ikke hva slags batterier du har, men alle utgaver av arten med unntak av ZEBRA har en redusert ytelse når temperaturen kryper nedover.
For noen år siden var det et opplest og vedtatt faktum at Bly mistet 50% ved minus 20, nicd ca 10, litium opptil 40%, usikker på nimh, men de har mer enn nicd, sansynligvis opptil 20-30%.
Ikke glem at dette kommer på toppen av nevnte merforbruk som du og jeg har nevnt ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Gogs

Da vil jeg igjen innvende med at det kommer litt an på temperaturene der du bor. Her på Sørlandet og i Rogaland kommer temperaturen kun en sjelden gang under -10 grader. Dermed vil nok ikke rekkevidden reduseres med mer enn de 10-15 % som Think opplyser om. Usikker hvordan det er med vestlandet forøvrig, men tror ikke kuldeperiodene er like strenge der heller.

På østlandet har jeg inntrykk av at kulden er svært mye strengere og at det her er mer fornuftig med Zebra siden det ikke påvirkes av kulden.

Jeg vil også tro at Think og Ener1 har tatt høyde for klattlading osv. i sine systemer slik at uheldig lading ikke oppstår uansett hvor mye/lite man lader. De kan jo ikke opplyse om at bilen krever like mye oppmerksomhet som en mobiltelefon (hentet fra Thinks nettsider) hvis man må være batteriekspert for å få batteriene til å vare lenge. Disse bilene markedføres jo nå mot hvermansen, og det tror jeg er fordi de mener teknologien er moden for ferskinger som meg!  :)
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Baltor

Sitat fra: Lunde på onsdag 15. desember 2010, klokken 10:37
@Baltor Vi er helt enige faktisk og din og min påstand om at litium helst ikke skal lades fulle og tømmes står ved lag. Ergo er det som det alltid har vært uproblematisk å klattlade litium dog helst ikke om du alltid klatter til 100%.

Enige i prinsippet, men spørsmålet er da hvor denne 100% er plassert? Vi må kunne stole på at Think eller Tesla eller andre har justert sine BMS-er  til et maks spenningsniva som gir en fornuftig balanse mellom levetid og ytelse. Batteriprodusentene oppgir et vist antall sykluser hvis cellen hver gang lades til en viss spenning. (100% for cellen)
Bilprodusenten vil sannsynligvis legge toppspenningen noe lavere (100% for bilen)

Det blir helt umulig for bileierne hvis de får høre at bilen ikke kan klattlades eller fullades.
Jeg er veldig enig med Bosonic i at elbilene må ha få regler, vi på forumet må heller ikke finne på flere enn nødvendig.
Derfor er jeg uenig med arv. (100% er skadelig)
---

Sitat fra: Lunde på onsdag 15. desember 2010, klokken 10:37
Kan fungere med nedsatt ytelse om enkelte elementer i batterikassen får en feil. Her er ZEBRA unikt da alle andre alternativer begrenses av svakeste celle.
Dette er ikke riktig. Også litium varianten av Think vil fungere om en celle skulle svikte, eller gi en feildiagnose.
Den har 2 serier med celler, og vil kunne kjøre normalt på en serie (men med halv rekkevidde).
De 384 cellene er dessuten arrangert i sub packs som det skal være enkelt å skifte ut hvis en celle ryker.
Les mer om den avanserte Litium pakken i Think her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2948.msg24072#msg24072
EnerDel skriver for eksempel at en av de 8 sub packs skal kunne byttes ut i løpet av en time på et Think verksted. En sub pack passer på sine egne diagnosedata med sin egen elektronikk.
Begge varianter som leveres i Think har nå 5 års garanti, men etterhvert når bilene blir eldre vil servicevennlighet bety endel. Kan man dele opp Zebra pakken på samme måte?


Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Gogs

Jeg tror Think også følger litt med her på forumet fordi nettsiden deres plutselig er oppdatert med tanke på klattlading. Bare se her:

http://www.think.no/nor/THINK-City/Lading

Nå står det ikke lenger "Ja, med Zebra kan bilen klattlades", men istedet "Ja, THINK City lades når som helst."

Dette har nok noe med at Ener1 leverer lithium-batterier som ikke er av forrige generasjon, men tilpasset kunder som vil ha det så enkelt som mulig. Det liker vi!
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Baltor

#28
Sitat fra: Gamleola på onsdag 15. desember 2010, klokken 12:24
Dette har nok noe med at Ener1 leverer lithium-batterier som ikke er av forrige generasjon, men tilpasset kunder som vil ha det så enkelt som mulig. Det liker vi!
Enig!!
Glem heller ikke at bilprodusenten etterhvert har noen års erfaring i dette markedet. ;)

Men endel av oss er slik laget at vi liker å forstå hva som foregår under rompa.
Med Zebra varianten starter ei kjølevifte bak kassa hvis en kjører hardt, er det det samme i Litium utgaven?
Et slikt luftkjølesystem kan jo også brukes til oppvarming. Har Think dette?
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Gogs

Baltor: Det kan jeg ikke svare på. Vi får vår himmelblå Think med 4 seter og antiskrens i februar. Og det jeg klarer å sile ut av denne svært nyttige tråden er at Lithium vil passe best til vårt kjøremønster og klima her på Sørlandet. :-) Veldig interessant å få belyst dette batteritemaet i forhold til Think siden det kan være vanskelig å forstå.
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA