Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading på Think?

Startet av ograv, mandag 13. desember 2010, klokken 22:38

« forrige - neste »

ograv

Hei,

Er det noen som kjenner til om det er eller kommer i nærmere framtid hurtiglading for Think? Er det også noen forskjell på zebra og lithium der? Om det ikke finnes i dag, kan man anta at noe slikt kan ettermonteres greit senere om det utvikles?

Lurer på om andrehåndsverdien på Think blir lavere enn andre el-biler som kommer rundt hjørne nå og som da eventuelt leveres med hurtiglader. Når infrastruktren etterhvert er der bør det jo være en rimelig grei fordel å kunne lade bilen på 20-30 minutter.

Lunde

Først og fremst må jeg si at behvet for hurtiglading for de fleste er betydelig overdrevet. Om du dagpendler med lademuligheter hjemme og på jobb kan daglig kjørelengde komme opp mot 300Km på en helt vanlig 16A Stikkontakt. For min del kunen det vært kjekt med en hurtigerelader fra tid til annen da jeg noen ganger ikke får nok timer i døgnet til å få fullt batteri hver dag.

Litium er et batteri med overlegen virkningsgrad grunnet lav indr motstand og lite varmgang knyttet til effekuttak og lading. Litium er derfor meget godt egnet til hurtiglading og husker jeg ikke feil kan en THINK med litium lades med ekstern lader på 15-20 minutter.

Zebra har større indre motstand som gjør dem lite aktuelle for svært raske biler i Teslaklassen. Høyere indre motstand gir mer energi/effekttap ved utladning og opplading. Kjemien henger rett og slett ikke med når den utsettes for store belastninger. Hurtiglading i 15-20 minuttersklassen er umulig. Dog kan de lades på drøye tre timer fra 0 til 100% .

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Gogs

Hei!

Da vi var på Think-dag i Tønsberg snakket jeg med teknisk sjef i Think om dette. Da var konklusjonen at Zebra-batteriet ikke ville kunne hurtiglades uansett. Lithiumbatteriene er i utgangspunktet egnet for hurtiglading, men det ville uansett ikke bli aktuelt med dagens Think-modell fordi den ikke er klargjort for hurtiglading i utgangspunktet.

Min konklusjon ble hvertfall at jeg bare kan glemme det med hurtiglading. Men kanskje en som er mer teknisk anlagt kan "tjuvkoble" Thinken slik at Lithiumbatteriene kan hurtiglades likevel? Men det blir uansett spekulasjoner og jeg ville ikke rotet med slikt...
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Lunde

Det betyr IKKE at Zebra er et dårlig alternativ. Begge teknologiene har sine svært positive egenskaper verd å nevne. Litium er bedre på virkningsgrad og lades raskere, men sliter med kulda og jeg misstenker at de taper kapasitet over sin levetid i langt større grad enn ZEBRA. Tiden vil vise om jeg har rett, men jeg har misstanker om at litium på langt nær er like holdbare over tid og kilometer.  I biler som ikke skal legge unna 0-100 på 3-4 sekunder er ulempene med zebra til å leve med. Ulempen stiger eksponentsielt med effektuttaket og tapet i en TH!NK til å leve med.
Litium sliter i kulda, det gjør ikke ZEBRA. Noen hevder at Litium kan kompensere energitapet i kulda med klimakontrollert batterikasse. I så fall kan man fort oppleve at energibehovet for å varme litium langt på vei blir det samme på årsbasis som ZEBRA.
Kjøp litium om du ikke kjører mye og ikke har lademuligheter der du vanligvis parkere.
Kjøp Zebra om du kjører mye og har lademuligheter der du vanligvis parkerer.


H
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

@Gamleola
Jeg skiller mellom hurtiglading og hurtigere lading. Vanlig lading er pr definisjon det du får om du utnytter en helt vanlig 16A kurs folk flest disponerer daglig.
ZEBRA tåler tre ganger den effekten med de konsekvensene det har for ladetiden. Litium tålr langt mer. Så mye mer at det neppe noensinne vil være aktuelt med en lader som takler dette i selve bilen. Stasjonære hurtigladere vil å så fall bli reddningen.
MEN som sagt ZEBRA og litium dekker de aller flestes behov allerede på standard lading. Begge alternativene kan som sagt lades 3-4 ganger raskere med en onboardlader.
Ikke glem at litium batterier slites vesentlig med slik lading og at det for de fleste vil være lurt å lade "vanlig" til daglig ;-) Jeg har kjørt 45 000Km siden juni i fjor med en lader som er begrenset til 8,2A Det har vært en utfordring, men det er slett ikke ZEBRA batterienes feil .
Zebra kan klattlades ukritisk, det bør man unngå med litium. Zebra vil derfor i praksis for de fleste være det beste alternativet.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

trygvetv

Litium-ion sliter i kulda? Det er mange som sier det. Men jeg har Think med litiumione-batteri, og har i alle fall ikke merket noe problemer så langt, med lange perioder med ned mot -20 grader. Det går opp mot 40% mer strøm enn på sommerstid, spesielt på korte turer, men det tenker jeg har med føreforhold og bruk av varmeapparatet å gjøre.

Lunde: Er klattlading et problem for litium-ion? De jeg har snakket med fra Think, mener i alle fall ikke det. Hva baserer du det på?

Er ellers enig i at ZEBRA er best for dem som kjører mye. Eller, det vil si, det passer dårlig for dem som kjører lite. Hvis man kjører mindre enn 15 km per dag, går det mer strøm med på å holde batteriet varmt enn på kjøringa.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

Baltor

Sitat fra: trygvetv på tirsdag 14. desember 2010, klokken 09:22
Men jeg har Think med litiumione-batteri, og har i alle fall ikke merket noe problemer så langt, med lange perioder med ned mot -20 grader. Det går opp mot 40% mer strøm enn på sommerstid, spesielt på korte turer, men det tenker jeg har med føreforhold og bruk av varmeapparatet å gjøre.
Fint å høre. Det er stor forskjell på Litiumbatterier, uheldige erfaringer fra en biltype kan ikke overføres til en annen biltype.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Gogs

Lunde: Jeg har slitt litt med å finne frem til riktig batterivalg til vår nye Think, men til slutt havnet vi på Lithium. Det har mye å gjøre med at vi bor på Sørlandet hvor det sjelden blir mer enn -10 grader på vinteren, og Thinks tekniske sjef sa at batteriene ikke påvirkes i nevneverdig grad før temperaturen er under det. I tillegg forkortes ladetiden fra 10 timer for Zebra og 7 timer for Lithium. Vi sparer også litt på strømregningen og slipper å tenke på at bilen alltid må være plugget i en kontakt.

Jeg ser de store fordelene ved Zebra i de deler av landsdelen hvor gjennomsnittstemperaturen er vesentlig kaldere på vinteren, men her nede på Sørlandet tror jeg ikke forskjellen blir nevneverdig stor mellom de to teknologiene.

Baltor: Er det virkelig så mye som 40 prosent reduksjon av batterikapasiteten på grunn av kulde/vamrapparat/vinterdekk osv. på vinteren? Det vil jo i praksis bety 9,6 mil rekkevidde enkelte dager, og det står i kontrast til det Think lovte oss da vi spurte om worst case scenario. De sa at de aldri hadde opplevd at noen hadde kommet under 10 mil uansett kjørestil og årstid...

Hvor kaldt må det være for at tapet kommer opp i 40 prosent?
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

El rayo

Sitat fra: trygvetv på tirsdag 14. desember 2010, klokken 09:22
Det går opp mot 40% mer strøm enn på sommerstid
Det er omtrent det samme som på min 2000-modell. Bruker ca 10% energi på 10 km om sommeren og nesten 15% energi på 10 km om vinteren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lanber

Opplever det samme selv om jeg har bilen i semi-oppvarmet garasje om natta og kjører temperaturen i batteriene opp til 25C undervegs til jobb.
Rekkevidde nede i 60-65km og jeg har 47km til jobb.

Ser forbruket ligger jevnt mellom 1,7-1,8 kwh/10km mot under 1,5 i varmere tider med sommerdekk.
Slik er livet for oss med mer tradisjonelle batterier.

arv

Her svares det THINK at ZEBRA kan klattlades. Ingenting om Lithium

Hvor lang tid tar det å lade opp en THINK City?

THINK City med Lithium batteri; 0-100% 8 timer

THINK City med Zebra batteri; 0-80% 7 timer, 80-100% 4 timer

Hvor mye koster det å lade opp bilen om batteriet er helt tomt?
Det trengs ca 25kWt energi for å lade opp et tomt batteri, noe som betyr at å fylle opp THINK City til full tank ikke koster deg mer enn rundt 25 kroner eller kr 1,56 pr mil.

Kan bilen "klatt" lades?
Med Zebra batteriet kan THINK City lades når som helst.

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Lunde

@G ola
Som sagt vil vi først få fasit på hvem som har rett om mange år, men det er en lite godt bevart hemmelighet at litium er mer sært enn zebra på mange måter selv om de er overlegne på andre felt.

Litium er bedre på energieffektivitet (ca 15% vil jeg anslå) om man forutsetter at de to alternativene brukes daglig. Litium er en forutsettning om man MÅ lade på mindre enn 2-3 timer. De vil også finne sin plass i biler med sporstbilytelser. Batteriene har også svært lav selvutlading.

De sliter med følsomhet for høy/lav cellespenning. Lave og høye tempraturer er en utfordring. De yter best på 40-50 grader, men da lever de ikke lenge. De skal helst ikke lades fulle om det kan unngåes. Tesla lader normalt til 80% av nevte årsak. Du må manuelt velge rangemodus for å lade til 100. Over batteriets levetid vil kapasiteten falle raskere enn zebra og levetiden vil i kilometer og år ganske sikkert være betydelig kortere.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Litium batteriene dør om cellespenningen blir for lav, levetiden begrenses om de til enhver tid klattelades til 100% For å begrense ulempene holder man igjen mye energi for å prioriter levetid og driftsikkerhet. Energitettheten er derfor klart best på ZEBRA der man ikke i samme grad MÅ begrense ytelsen i begge ender av samem hensyn. ZEBRA kan alltid klattlades og skal helst stå fulladet hele tiden. Du vil derfor muligens oftere ha bedre rekkevidde inne enn om du gjør som du bør med litium, nemlig vente med eller unngå fullading så ofte som mulig.
ZEBRA består av kobber, syrefast stål, salt, keramiske elementer, litt nikkel og et par prosent hemmeligheter . Litiumforekomstene er primært lokalisert i ymse bananrpublikker verden over der styre og stell ikke er helt i tråd vår verdier. Dessuten er det ikke ubegrensede mengder litium for fremtiden.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

in bil har ZEBRA batteri lik dem du finner i nye modeller, dog har de her tatt ut 28,3kWh mot 23/24 i dag. Bilen kan lett kjøres oppmot 200Km+ sommerstid. Jeg vil påstå at du nesten skal vite hva du må gjøre feil om du ikke klarer minst 150. Siden batteriet ikke påvirkes av kulda gir det samme effekt og energi sommer som vinter. Den begrensede rekkevidden vinterstid må derfor skyldes merforbruk til varme, rullemotstand og eventuelt økt luftmotstand i kald luft. Jeg erfarer i praksis at full varme og normal landeveiskjøring vinterstid Nittedal Elverum (ca140) Km kan være en liten utfordring, men at 100-120 er helt uproblematisk. Da snakker vi om full komfort og varme uten spesiell sparekjøring. Samme merforbruk finner du selvsagt på litium bilene, men de sliter med redusert batterikapasitet i tillegg. Hvor mye dette utgjør diskuteres det om , men den er ikke ubetydelig og varierer ganske sikkert med fabrikat, teknologivalg og om de monteres i temperert sone på kjørtøyet. Jeg har fåt tilbud om å teste ut et råskinn med over 50kWh i løpet av vintern å vil da ha mer erfaring om den saken  ;D Naboen mente deres TH!NK litium langt på vei halverer rekkevidden vinterstid. Ikke erfaaring med TH!NK litium vinterstid, men det åpner seg vel en mulighet en vakker dag  :D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: Gamleola på tirsdag 14. desember 2010, klokken 13:17
Baltor: Er det virkelig så mye som 40 prosent reduksjon av batterikapasiteten på grunn av kulde/vamrapparat/vinterdekk osv. på vinteren?

Hvor kaldt må det være for at tapet kommer opp i 40 prosent?

Mil el-sykkel bruker også 40-50% mer energi vinterstid og den har intet varmeapparat :)
Piggdekk med høyere rullemotstand, snø på bakken, høyere luftmotstand pga. "tettere" luft og mer bekledning er nok det som slår inn mest. Batteriet (LiPo 10Ah) ser ut til å levere omtrent den samme ytelsen, men jeg parkerer inne i +5C begge steder da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA