Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Charg amps - feilmelding - har du opplevd det?

Startet av teralv, søndag 12. mars 2017, klokken 10:05

« forrige - neste »

teralv

Har en Charge Amps kabel som jeg bruker til min Nissan Leaf.
Klarte å få et kutt i oransje kabel i sommer, og det ble reparert skikkelig av en mekaniker med skikkelig utstyr.

Kabelen virket fint frem til nå. Kom ut to morgener på ca 1 ukes mellomrom hvor LED lys har gått i rødt og markerer error.

Har noen andre opplevd error / feil på Charge Amps ?
Dersom ja, hva var feil ?

Lurer litt på om du som har opplevd feil har funnet ut hva som gir feilen.
Trasig å kvitte seg med en sånn praktisk kjekk kabel på 6-10-16 amp som var nokså kostbar. Nå er reparasjon beregnet til 2000,- pluss mulig moms, da er det liten vits i å reparere.

Håper på noen tips  :)
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

#1
Har i dag åpnet laderen, for å se om jeg hadde feil i kabel.
Åpnet ladepistol og koblet fra kabel på kretskortet. Tok i bruk en proff megger http://www.elma-instruments.no/_no/Produkter/Lists;130010/Elektro/Installasjonstestere/NEK-400/p/5706445480012?shop.product.id=5706445480012&gclid=Cj0KEQiAgJTGBRDLr5_az_Ouk44BEiQAIxaA4h-AW7dirc_bxixqPiT4bhzL6nUB9Uv-Mu3bUe8kT9MaAtSm8P8HAQ
som da viste mer enn 1000 mohm på alle tre lederne - L-N og jord. (megget med 1000volt)

Det viser altså mer enn 1000 mohm på alle tre, altså meget godt bestått.
Ingen feil å spore i kabel.

Når jeg så studerer kretskort, så ser jeg jo en mulig feil.
Jordingen kommer opp under kretskort gjennom et hull. Jordingskabelen er lagt fra fabrikk over kretskort. Det er bl.a lagt jordingskabel over skruen på L som forbinder kobling i enden av ladekontakt til bil. Altså den sorte kontakten som går inn mot bilens kontakt. Der er det over tid vert så stort press på isolasjon av kabel på jordingsledning mot mutter på kontakt at det trolig har vert forbindelse mellom jord og L - som på godt norsk kalles en liten kortslutning.

Kortslutningen har ikke trigget noen sikkring, som her skal trigges på 30ma jordfeil. Denne triggeren målte jeg samtidig med Metrel aparatet i dag, og den slo ut på 18ma.

Vil en slik liten jordfeil kunne gi error i laderen og da gi rødt error lys?
Se vedlegg- Har nå lagt på 4 runder elektrikertape på jording som ligger over skrue, så får vi håpe ikke kretskort har tatt skade.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Arha

Min Charge-amps lyste også rødt i dag, og lading var stoppet før batteriet var fulladet.  Gjorde den strømløs så rødlyset forsvant og prøvde på nytt.  Straks bilen gjorde seg klar til måltidet så kom rødlyset tilbake og det ble stille.  Prøvde deretter orginalkabelen til Leafen og den virket som den skulle.  Lot deretter Charge-ampsen hvile frakoplet en times tid, deretter var alt ok igjen.  Får vel gi den en sjanse til før jeg åpnerpistolen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

teralv

Min er noen år gammel, og feilen har først komt nå siste par ukene.
Hvor gammel er din, og er den mye brukt?

Bare et tips, vær forsiktig med label over håndtak. Denne er skjør, men kan ved forsiktighet brukes om igjen.
Den beste service får du hos Charg-Amps direkte i Sverige. Så om du trenger ny label, eller annet så er mitt tips å gå rett på dem.

Gi for all del en lyd om du får mer info om feil, eller finner utav dette på andre måter. Spent på om jordingsledningen også hos deg ligger i klem mot L/N skrue.

Kan også legge til at jeg har en Salto hjemmeladestasjon, og der er det aldri tull. Det har enda ikke skjedd noen feilmelding der, ei heller med orginale leaf kladdladeren.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Arha

Min er vel en av de første som ble produsert tror jeg.  Ser at dato på kvitteringa er 11/3-12, altså 5 år og EN dag  >:(
Den har stort sett hengt tørt og beskyttet i garasjen.  Får gi den en sjanse til før jeg begynner å skru.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

teralv

Hvordan gikk det?
Min laget på slutten relelyder noen sekunder, så rødlys som indikerer jordfeil (blink hvert 2 sekund).




Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

nofuelno

Nofuel.no gir vrakpant for denne utgåtte modell ved kjøp av den nye Charge Amps RAY.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

teralv

Hva er vrakpanten? Og pris på ny?


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

ASVN

Jeg har kjøpt den nye modellen, brukt den i en uke. Fikk jordfeil på jobben i dag, mens original kabel funket. Hjemme lader den som normalt og funker bra igjen. Noen tips??

nofuelno

Mulig brudd i en kommunikasjonsleder. Vi bytter ladekabel på garantien.
Send mail til info@nofuel.no med info om adresse m.m.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA