Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Seter

Startet av Hansi, onsdag 18. januar 2017, klokken 23:55

« forrige - neste »

Ipadjove

Sitat fra: Hansi på lørdag 03. juni 2017, klokken 23:35
Hva tenker dere som har hatt bilen en liten stund om setene, er de godkjent som de er eller har dere tenkt å gjøre noe for å forsøke å få de bedre?

Jeg hadde (for meg selv) setene som eneste mulige grunn for å angre på kjøpet. Første langtur idag. Jeg er veldig lettet. Setene følest litt trange for meg, de klemmer litt på sidene av rumpa. MEN. Jeg ble mindre sliten i ryggen av turen i dag enn vanlig, så jeg tror setene er supre for meg. Jeg har en litt vond rygg, (og spesiell kanskje), kan sitte bedre på en hard kirkebenk enn i sete på en Q7 og flere andre biler. Seter som typisk andre liker er gjerne motsatt for meg.
Ingen av de som har blitt med meg på tur eller prøvd bilen min har nevnt noe negativt om setene.
Kunne tenkt meg at hodestøttene kunne justeres 0.5-1cm lengre bakover, men skal klare å venne meg til det slik det er. (De kan bare heves/senkes)
Jeg er ca 1.80 og ca 100kg.
I baksetet subber håret mitt i taket, og litt i sidene der det buer innover. Men andre som er høyere enn meg kan sitte der med god margin. Jeg har tydligvis lenger rygg enn dem:o
Ingen av de andre som har prøvd baksetet har vert nær taket.

Jeg er hittil veldig fornøygd :)

zbk

Da har jeg testa ut teknikken fra videoen under og lagt til litt ekstra i seteputene. Operasjonen var enkel og reversibel, så nå gjenstår det bare å teste det noen dager.

Brukte deler av en gammel overmadrass som jeg skar til (5-6cm mykt skum). Under passasjersetet la jeg i tillegg et gammelt sitteunderlag underst for at paddingen ikke skulle skvises så langt ned i fjørramma.

Umiddelbart inntrykk er at jeg trives bedre i førersetet enn før. Satt ikke vondt i orginalpaddingen heller, men følte med litt mer låst enn jeg helt trivdes med. Passasjersetet ble muligens i høeste laget, men får høre med fruen når det blir en kjøretur med flere i bilen.


https://www.youtube.com/watch?v=2dgxWTOnVn8
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Olemann


Testet/kjørte setene i både stoff og skinn i dag.  Setene er merkelig smale øverst på låret/starten av baken. Spesielt på venstresiden.  Jeg er slank og middels høy og merket presset på venstre side.  Dessuten er paddingen innerst på seteputa tynnere og mykere enn andre nyere biler jeg har sittet i. Lettere å "bunne" mot rammen.
Men, det funker akkurat, det er ikke noe stort problem, men litt pussig dette synes jeg.

Skinn hadde mindre av problemet med trang/press på venstre side, dette var mer plagsomt på stoffsetet.

pilt

Sitat fra: Hansi på lørdag 03. juni 2017, klokken 23:35
Hva tenker dere som har hatt bilen en liten stund om setene, er de godkjent som de er eller har dere tenkt å gjøre noe for å forsøke å få de bedre?
Jeg har ingen planer om å endre på setene. Jeg kjenner jo at de er smalere enn setene i de andre bilene våre, men jeg syns de er gode å sitte i. Har nå kjørt 2000 km med bilen, bl.a en langtur til Gøteborg der jeg glatt kunne kjørt hele strekningen uten stopp, men magen var sulten og ville det annerledes.

Mannen min aner ingen ting om diskusjonene her om smale seter, og han har kjørt tur-retur Oslo-Tjøme og Oslo-Horten med bilen nå uten at han har nevnt noe om vonde seter. Det han klager over er alle varslene. Jeg er til dels enig, men det har ikke noe i tråden om setene å gjøre, så jeg får slutte nå.   ;)
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

kammiz

1600km med  bilen nå, eneste jeg har tenkt over er at jeg må sitte mer korrekt, kan ikke sitte på skrå liksom eller noe slikt, for da sitter man ikke behagelig. Konklusjonen er at det er bare bra for ryggen min å måtte sitte korrekt. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Hansi

Jeg fikk bilen min i dag og jeg har forståelse for at setene har blitt lagt merke til. Jeg må nesten prøve litt mer for å finne ut hva jeg syns om de..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

anki

Sitat fra: Olemann på onsdag 07. juni 2017, klokken 18:38

Testet/kjørte setene i både stoff og skinn i dag.  Setene er merkelig smale øverst på låret/starten av baken. Spesielt på venstresiden.  Jeg er slank og middels høy og merket presset på venstre side.  Dessuten er paddingen innerst på seteputa tynnere og mykere enn andre nyere biler jeg har sittet i. Lettere å "bunne" mot rammen.
Men, det funker akkurat, det er ikke noe stort problem, men litt pussig dette synes jeg.

Skinn hadde mindre av problemet med trang/press på venstre side, dette var mer plagsomt på stoffsetet.

Jeg har kjent noe av det samme. Etter å ha kjørt bilen flere dager på rad 10 mil (min tur/retur jobb) så har jeg blitt øm i rumpe/lår overgangen, men kun på vestre side. Har kjent etter og merker ingen kant eller hardt, men tror bare det økte trykket i dette området over tid gjør det ømt.
Har skinnseter og er 169/75kg. Har litt hofter. Men merkelig at jeg bare merker det på venstre side??

zbk

Som enkelter har påpekt gir seteutformingen mindre muligheter til variert sittestilling, så om man først finner seg til rette så passer setene utmerket. Det var vel Kammiz som sa han var blir mer oppmerksom på å sitte riktig. At du bare kjenner på press på ene siden skyldes nok at du sitter litt skjevt i setet.

Jeg satt greit i stock-setene, men har som et eksperiment lagt litt mer padding i seteputene på forsetene (se posting lenger oppe), slik at jeg ikke siger så dypt ned i midten. Det er ikke snakk om mer enn en cm eller to når man sitter, men for min del gjorde det at setene gikk fra ok til bra og jeg kommer nok til å beholde det jeg la inn ekstra på permanent basis. Presset fra det faste skummet på sidene forsvant i alle fall helt for min del.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ipadjove

Jeg kjenner det også mest på venstre side. Men hittil er jeg veldig glad, det kunne vert mye verre for min del. Ryggen er veldig følsom for hvordan setene er. Om det blir problem over tid, vil jeg også prøve å legge inn noe lite i midten. Men godt mulig det er greit som det er.
Satt meg netopp inn i min gamle Corolla98 og da merker en hvor mye mer 'fritt' en sitter der, uten noe sidestøtte:p

Tom E.

Har kjørt i 2 uker nå, blir mer og mer sår i venstre side (rumpa). Nå gjør det vondt! Har også begynt å merke det i høyre siden. Måtte stoppe i dag og strekke på beina/ rumpa da jeg fikk krampe i låret. Sikkert fordi jeg sitter så anspent.

Tok en telefon til forhandler i ettermiddag og diskuterer nå å implementere potensielle korrigerende tiltak.

Ellers kjempefornøyd med bilen.

zbk

Sjekk også link til videoer av egenjustering av seteputa lenger oppe.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Hansi

Jeg har fremdeles ikke funnet meg til rette i setene, men jeg har ikke samvittighet til å rive opp setetrekket og modifisere setet selv på en splitter ny bil.. syns kanskje ryggen er nesten verre enn setet, ikke skikkelig plass til ryggen imellom sidestøttene
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Tom E.

Var såpass sår i dag at jeg tok dieseldyret til jobb.........

telcontar

Hadde nok vært kjekt med et tilvalg på AGR setene til Opel, sikkert mange hakk bedre :-). Jeg hadde uten tvil betalt ekstra cash for det.

anki

Sitat fra: Hansi på mandag 12. juni 2017, klokken 22:17
Jeg har fremdeles ikke funnet meg til rette i setene, men jeg har ikke samvittighet til å rive opp setetrekket og modifisere setet selv på en splitter ny bil.. syns kanskje ryggen er nesten verre enn setet, ikke skikkelig plass til ryggen imellom sidestøttene

Onkel satte seg i setet og det første han kommenterte på etter så vidt å satt seg ned var at her fikk han ikke plass, fikk direkte vondt i skulderbladene. Og min onkel er ingen stor mann. Mindre enn snittet.
Jeg lurer mer og mer på å se på muligheten for å bytte hele setet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA