Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kangoo ZE 33 kWh

Startet av rolandvg99, onsdag 18. januar 2017, klokken 21:43

« forrige - neste »

rolandvg99

Ja, ja, da var bilen lansert og glede gikk raskt over i skuffelse. Fremdeles ingen mulighet for semi-hurtiglading eller raskere. Alt annet ved bilen virker som den ideelle familie-/utstyrsflytter-bil, men å svi av 6 timer på ladepause hver 15-20 mil er uaktuelt. Utrolig merkelig at Renault ikke griper sjansen til å tilby en fleksibel bil med lang rekkevidde og hurtiglading når konkurransen består i Nissan e-NV200.
"I like soul with a capital S"

Jejl

7 kw lading er ikke mye å skryte av nei.
Og dieselvarmeren er tatt bort.
Hadde vært morsomt med en rekkeviddetest i -20 grader 33 kwh med varmepumpe vs 22 kwh med dieselvarmer, begge starter kjøreturen når det er 22 grader i kupeen.

gigafactory

Det var i praksis en postbil de lanserte ja, ikke videre forbrukervennlig.

Det står i pressemeldingen at:
"For extremely cold countries, New Kangoo Z.E. is equipped with an additional independent fuel-powered mini boiler that ensures user comfort in extreme conditions and maintains range in cold weather"

Så dieselvarmer er der nok fortsatt, i tillegg har den fått varmepumpe.

Jejl

Da er den straks aktuell for flere vil jeg mene.
I -20 vil den vel nesten ha samme rekkvidde som Zoe siden den har dieselvarmer.
Hurtiglading har jeg aldri hatt behov for i min Kangoo.

rolandvg99

Sitat fra: Jejl på torsdag 19. januar 2017, klokken 16:50
Da er den straks aktuell for flere vil jeg mene.
I -20 vil den vel nesten ha samme rekkvidde som Zoe siden den har dieselvarmer.
Hurtiglading har jeg aldri hatt behov for i min Kangoo.

Problemet mitt er at jeg skal erstatte en Grand Scenic samt at mitt bruksmønster er stadige kjøreturer på tett opp mot maks rekkevidde da min øvrige familie er spredt utover Sør-/Østlandet. Drasser også på relativt mye utstyr i forbindelse med mine musikalske krumspring. Ikke morro å bli stående i et par timer for å tyne på 5-6 mil ekstra.
"I like soul with a capital S"

Måkemannen

De kunne lett dradd over 22kW ladingen fra Zoe. Det er ikke akkurat hurtiglading det heller, men i forhold til hva de nå tilbyr hadde det vært himmelsk.

Men det gjør sikkert at verdien på brukte Kangoo holder seg relativt bra. Det er ikke rare forskjellen mellom generasjonene.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Softblue

6 timers ladetid er jo latterlig. Lengere rekkevidde hjelper ikke mye da. Kan ikke stoppe 2 ganger 6 timer for å kjøre Oslo - Trondheim. Det vil være raskere med moped. Tror ikke det vil bli solgt mange av disse.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

N00b

For mange firmaer og leveringsbedrifter som Posten fungerer dette ypperlig.  Hadde denne bilen fantes når jeg kjøpte elektrisk Berlingo så ville jeg valgt den uten tvil, selv uten hurtiglading.

Der er kundegrunnlaget til bilen. Det de selger utenom er amuse boche'

Jejl

Sitat fra: Softblue på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:36
6 timers ladetid er jo latterlig. Lengere rekkevidde hjelper ikke mye da. Kan ikke stoppe 2 ganger 6 timer for å kjøre Oslo - Trondheim. Det vil være raskere med moped. Tror ikke det vil bli solgt mange av disse.
Mine arbeidsbiler har de siste 20 årene aldri kjørt over 11 mil på en dag. Tror det er slik for de aller fleste elektrikere, rørleggere, snekkere osv. at den daglige kjørelengden ikke er særlig lang. Mener at Renault gjorde en undersøkelse som viste at 80% (tror jeg det var) av de som kjører slike "pizzabiler" kunne klart seg med rekkevidden til en Kangoo.
Og for flesteparten som bruker slike biler er tid det samme som penger. Jeg leste om en som hadde regnet ut at en gjennomsnittsbilist bruker 7 minutt pr drivstoffylling. Det blir over 100kr pr gang det hvis vi regner 1000kr/timen.
Å koble til en ladekabel en gang i døgnet tar ikke mer enn 2*5 sekund.

Måkemannen

Sitat fra: Jejl på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:13
Sitat fra: Softblue på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:36
6 timers ladetid er jo latterlig. Lengere rekkevidde hjelper ikke mye da. Kan ikke stoppe 2 ganger 6 timer for å kjøre Oslo - Trondheim. Det vil være raskere med moped. Tror ikke det vil bli solgt mange av disse.
Mine arbeidsbiler har de siste 20 årene aldri kjørt over 11 mil på en dag. Tror det er slik for de aller fleste elektrikere, rørleggere, snekkere osv. at den daglige kjørelengden ikke er særlig lang. Mener at Renault gjorde en undersøkelse som viste at 80% (tror jeg det var) av de som kjører slike "pizzabiler" kunne klart seg med rekkevidden til en Kangoo.
Og for flesteparten som bruker slike biler er tid det samme som penger. Jeg leste om en som hadde regnet ut at en gjennomsnittsbilist bruker 7 minutt pr drivstoffylling. Det blir over 100kr pr gang det hvis vi regner 1000kr/timen.
Å koble til en ladekabel en gang i døgnet tar ikke mer enn 2*5 sekund.

Man kan fortsatt plugge i nattladingen i løpet av sekunder, selv om bilen har hurtiglader. Å ikke engang ha muligheten til hurtiglading er meningsløst. Til og med trillingene har hurtiglading, og har hatt det lenge.

Selv har jeg en Zoe, uten mer enn semihurtig lading. 95% av tiden bruker jeg den til jobbpendling, godt innenfor rekkevidden den lille 22 kWh batteripakken gir meg,og demed bruker jeg 0 tid på lading. Skal jeg på lengre turer, tar det tid. Men uten semihurtig lading hadde ikke noen hyttetur vært realistisk i det hele tatt, og jeg ville heller beholdt bensinvraket til de få turene.

Poenget er, kjøper man fornuftig, kjøper man bil med rekkevidde som holder noenlunde til den rekkevidden man trenger i det daglige (95% av kjøringen). Til de lengre turene kan man alltids bruke noe mer tid på hurtiglading.

Men på en Kangoo kan man rett og slett ikke det. Man er stuck i timesvis. Kjøper man en slik bil, låser man seg fullstendig til lokalområdet. Det burde være et tilbakelagt stadie i 2017. Til og med Ford har skjønt dette.

hsa77

Synd at Renault enda ikke har skjønt at hurtiglading er viktig. Selv om man bare har bruk for hurtiglading en håndfull ganger i året vil kangoo ikke kunne erstatte fossilbilen for en familie, utenkelig å skulle bruke flere timer på en ladestasjon på en ferietur. Selv 22kw lading til ZOE blir jo for en supercharger å regne i forhold til 7kw....  :o

Tydelig at Renault retter seg inn mot bedriftsmarkedet med KANGOO, som post/pizza/håndverkerbil vil den jo gjøre jobben. Konsernet har kanskje bestemt at Nissan Evalia skal få ha flerbruksbil markedet for seg selv?  Med 40kwh batteri og chademo begynner Evalia å bli en bil som for mange familier helt og fullt kan erstatte fossilbilen, for min del mangler bare muligheten for å trekke henger. (jada Evalia kan dra henger, men registrert som 7seter kan den dra så lite at det blir en vits...)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA