Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Helårsdekk

Startet av Skvulp, onsdag 18. januar 2017, klokken 20:32

« forrige - neste »

nr1rayner

Tok en kjapp og høyst uoffisiell bremsetest fra 50 km/t, Mondeo med WRD4 vs Leaf med originale 17" sommerdekk.
16 C og tørr veg.
Bremsestrekningen er latterlig kort på begge biler. Regner med de fleste her ikke har prøvd dette på svært lenge, eller kanskje ikke i det hele tatt? Da anbefales det  ;)

Jeg kunne tråkkete hardere i begge biler, og kanskje knappet inn noen cm, men begge biler nappet godt i ABS, og begge oppførte seg stødig og god. Den verste bilen var vel kanskje Leafen, som hugget mer i bilen/pedalen. Mulig dette var nøbremsassistanse-systemet som slo inn.
Anyways, resultatet er langt fra at Mondeoen seilet 7 meter lenger enn den andre, som noen kanskje vil tro.
Mulig det skilte så mye som 0,5 meter. Tok ikke mål av stopplengden, bare holdepunkter, men vi snakker om ca 7-9 meter.

Den viktigste forskjellen er her altså ikke om man har sommerdekk eller gode europeiske vinterdekk, men hvor hardt man tørr å tråkke på pedalen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Hei noen oppdateringer vedr helårsdekk. Dette må være den beste dekktråden uansett forum. Dette er jo ikke værre for dekkbransjen enn elbiler for oljebransjen. 
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Jeg bruker WRD4 på tredje sesongen nå. De begynner å bli slitt, nede på 5-6 mm, og de er langt fra like gode som nye, slipper lettere i slapsen nå. Har så langt brukt de som mellomsesongdekk siden 1. oktober, men så snart vinteren setter skikkelig inn her i det trønderske lavlandet så går jeg over på bedre alternativ. Det fine er at de nå har et par sesonger igjen som sommerdekk, det er ikke å anbefale med f.eks. R2.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Eureka

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter


tomrh

Testen vi har lengtet etter å se! WRD4 gjorde det greit på snø men var litt dårligere enn ventet på is. Men så spørs det i hvilke temperaturer de testet i? De testet sikkert i mange ulike temperaturer og tok et snitt. Vi vet fra andre tester at europeiske vinterdekk gjør det dårlig i mange minus men greit nok på nullføre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Eureka

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

På tørre veier duger sommerdekka ja. Men plutselig snør det. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=qG6y9rZbVRA
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA