Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

All-glass roof .......

Startet av JanE, onsdag 18. januar 2017, klokken 20:02

« forrige - neste »

Cookie Monster

#15
Sitat fra: Jeronan på onsdag 15. november 2017, klokken 11:43
Sitat fra: Schanche på onsdag 15. november 2017, klokken 10:53
Når det kommer til ski og kajakk, så bør vel seasuckers løse det problemet fint. Jeg har hvertfall skaffet meg det, dog ikke testet det enda!

Not allowed to be used on Norwegian roads.

bla bla bla bullshit. Ikke lov å ha taklast på de med panotak heller, står 0kg i vognkort på mange av de eller ikke oppgitt.
Ikke lov å ha med ekstra last i Teslaen når man har 5 stk voksne i bilen pga maks tillatt nyttelast. Panotaket ditt stjeler nesten 60 kg av tillatt nyttelast.

Eneste som står i loven er at lasten skal være sikret forsvarlig. Sugekopper på et skikkelig takfeste som seasucker sikrer bedre en slike gummireimer mange fester ski/snowboard på takrails med.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Vegard Winther

Ungene mine elsker glasstaket. Som passasjer bak er det betydelig bedre komfort for voksne enn i biler med takluke. Har så langt ikke hatt noe problem med sol, kulderas, mer støy eller lignende - noe jeg også var veldig bekymra for da jeg bestilte bilen. Får se hva som skjer når det blir -20 + ute, men antar at eventuelt kulderas vil være vel så stort da i biler med takluke.
Trenger du takboks e.l. så er som nevnt seasuckers genialt. De er dyre - men langtært så dyre som et panotak + stativ.

Veldig fornøyd med glasstak.

Jeronan

#17
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. november 2017, klokken 12:06
Sitat fra: Jeronan på onsdag 15. november 2017, klokken 11:43
Sitat fra: Schanche på onsdag 15. november 2017, klokken 10:53
Når det kommer til ski og kajakk, så bør vel seasuckers løse det problemet fint. Jeg har hvertfall skaffet meg det, dog ikke testet det enda!

Not allowed to be used on Norwegian roads.

bla bla bla bullshit.

I don't make the rules. Statsvegvesen does. It doesn't matter what you or I think.

Enough has already been discussed on this matter, so I am not going to write a wall of text here again. Getting bit tiresome.

TDLR.:  Suction cup system is dangerous to use in Norwegian climate, especially in winter time, where you can go on a long trip and experience temperature fluctuations of 20-30 degrees, going from rain to snow and back again, icing /de-icing, etc, etc.

----------------------------------------------

The suctioncup is not a permenant mount and therefore you can not use this, you never know when it will come of.
 
Hilsen
xxxx xxxxx
Inspektør
Bergen Trafikkstasjon
 
Svaret i denne e-posten er veiledene.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Cookie Monster

#18
Sitat fra: Jeronan på onsdag 15. november 2017, klokken 12:48
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. november 2017, klokken 12:06
Sitat fra: Jeronan på onsdag 15. november 2017, klokken 11:43
Sitat fra: Schanche på onsdag 15. november 2017, klokken 10:53
Når det kommer til ski og kajakk, så bør vel seasuckers løse det problemet fint. Jeg har hvertfall skaffet meg det, dog ikke testet det enda!

Not allowed to be used on Norwegian roads.

bla bla bla bullshit.

I don't make the rules. Statsvegvesen does. It doesn't matter what you or I think.

Enough has already been discussed on this matter, so I am not going to write a wall of text here again. Getting bit tiresome.

TDLR.:  Suction cup system is dangerous to use in Norwegian climate, especially in winter time, where you can go on a long trip and experience temperature fluctuations of 20-30 degrees, going from rain to snow and back again, icing /de-icing, etc, etc.

----------------------------------------------

The suctioncup is not a permenant mount and therefore you can not use this, you never know when it will come of.

Hilsen
xxxx xxxxx
Inspektør
Bergen Trafikkstasjon

Svaret i denne e-posten er veiledene.


Hvorfor ikke bruke energi på at det ikke er lov med last på taket siden det står 0 kg i vognkort selv med panotak. Istedenfor å gjenta dette overalt som ikke er et problem for deg en gang siden du ikke skal ha seasucker eller har glasstak/alutak.

Staten vegvesen lager ikke lover i Norge. De er en etat som ligger under samferdselsdepartementet. De skal håndheve lover basert på lovdata eller komme med forslag som må godkjennes høyere opp. Gir meg ikke før du viser til Norges lover/Lovdata som sier at det ikke  er lov. Hva en fyr hos statens vegvesen sier betyr nada selv om du kopierer det samme 100 ganger.
Slik det står i lovdata kan det bare tolkes at så lenge det er sikret forsvarlig er det lov. Så blir det opp til tolkning hva forsvarlig er. Er mange skibokser og skifester til takrails som ikke fester godt nok for å si det sånn.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Jeronan

#19
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. november 2017, klokken 13:03
Hvorfor ikke bruke energi på at det ikke er lov med last på taket siden det står 0 kg i vognkort selv med panotak.

On statsvegvesen registrering:
Maks taklast      Ikke oppgitt

That is just an error by Tesla delivery, with them mass registering new cars and not submit all the info. This can be easily fixed. I am going to contact them later, as I am not using the skibox yet (have to buy correct racks first for my Skiguard 850).

PS. This is different than "0 kg" like with our BMW i3. 

If you have "0 kg" in vognkort, then you are legally not allowed to put anything on the roof.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tibber73

#20
Hvor mye veier egentlig soltaket?

..og hvor mange ekstra kilo veier glasstaket (all-glass roof) i forhold til det gamle ståltaket?

Edit:
Ser her at det gamle panoramataket veide 150lbs, dvs 68kg mer enn ståltaket.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18175.msg293848.html#msg293848

Da gjenstår det bare å finne ut hvor mye ekstra vekt det er på glasstaket. Jeg vil tro at forskjellen er mye mindre enn det mange tror.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

cra

Sitat fra: viffer på onsdag 15. november 2017, klokken 14:01
Da gjenstår det bare å finne ut hvor mye ekstra vekt det er på glasstaket. Jeg vil tro at forskjellen er mye mindre enn det mange tror.

Tenker forskjellen er omtrent vekta av motor og mekanismen ellers. Glassarealet totalt sett er jo like stor, med unntak av to smale striper i bakre havdel. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tibber73

Ja, men så skriver jo mange om den utrolige høye vekta på panoramataket og glemmer at det nye glasstaket også veier mer enn det gamle ståltaket  :-\
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Cookie Monster

Alutak ikke noe ståltak på Tesla ;)

Ca 60kg veier panotaket mer. Tipper ca 45-50kg mer på glasstaket enn pano men vet ikke. Sparer jo litt på at man slipper motorer og ekstra avstivinger som kreves når det skal kunne åpnes.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Så lenge man ikke får bil uten glasstak er Tesla uaktuelle her i gården. Dessverre.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

(Fordi han vil ha luft i den fyldige hårmanken)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA