Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DAB og tåke.

Startet av EV-FTW, onsdag 18. januar 2017, klokken 19:59

« forrige - neste »

EV-FTW

Sikkert temmelig tåpelig spørsmål, men påvirkes DAB signalene av tåke?
I min Leaf er det fabrikkmontert DAB. Og den skifter automatisk melllom DAB og FM ved dårlig signal.

Normalt kjører jeg fra hjemme til jobb og tilbake uten at den slår over til FM. Det er gode signal for DAB.

Men i dag, så var det tykk tåke på vei hjem. Og jeg fikk omtrent ikke inn DAB. Den slo konstant over på FM. Og dette er på motorveien sørover fra Stavanger! Pleier som sagt å være utmerkede forhold der!

Det er vel ikke mulig at DAB signal påvirkes av tåke?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

TB

Er vel slik at høgare frekvenser blir meir påvirka / dempa enn låge frekvensar? DAB sender på ca 220 MHz som ikkje er spesielt høg frekvens?

Sattelitt TV på 10 -12 GHz og GPS ca 1575 MHz blir dempa i fuktig vær.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kaiat

Det har vært noe krøll med DAB enkelte steder de siste dagene. Jeg har ikke fått inn DAB i Bergensområdet, men nå i dag var det på plass igjen. Har hørt om problemer i Nord-Norge også. Et eller annet med sendenettet. Det er ikke noe slikt du har vært ute for kanskje?


EV-FTW

Kan være noe krøll ja. Fikk omtrent ikke inn noen kanaler i DAB, bare FM.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

TB

#4
Det kan være ein forklaring. Eg har ikkje tenkt over noko i området Oslo, Akershus, men det kan være regionale forskjellar.

Edit 21.09: No ramla DAB ut her på Lørenskog, ikkje lenge, men tydeligvis noko feil. No service stod det i display... så tydlegvis noko feil på DAB nettet...?

Edit: https://www.nrk.no/norge/dab-nettet-oppe-igjen-1.13329839
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nr1rayner

Kjører busser med ettermontert DAB.
Eneste jeg egentlig merker der er at det enkelte steder er stabilt ustabilt.
Kjører ofte gjennom tunneler der det er slukket FM nett og kun DAB.
La merke til at det der var dårlig signal en av de siste dagene.
Har ellers ikke lagt merke til at signalet er spesielt dårlig i noe spesielt vær.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

EV-FTW

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 18. januar 2017, klokken 23:24
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/problemer-med-dab-nettet-over-hele-landet/a/23901772/


Ja, fikk med meg det.
Og de sier det nå er fikset, men har fortsatt like dårlig dekning her i Stavanger.
På vei til jobb, som er tre mil med normalt velsig god DAB dekning, slo den over til FM over 90 prosent av kjøreturen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sele

Da vil det si at dekningen er like dårlig som for 2 år siden da jeg gikk over til elbil. Da hadde jeg DAB+ i fossilen og den skiftet mellom DAB+ og FM hele tiden. Er fra samme område som Øystein K. Jeg har nå over 3 uker brukt radio via mobil og det har virket perfekt. Så det kommer til og bli min løsning på DAB+.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

EV-FTW

Sitat fra: Sele på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:45
Da vil det si at dekningen er like dårlig som for 2 år siden da jeg gikk over til elbil. Da hadde jeg DAB+ i fossilen og den skiftet mellom DAB+ og FM hele tiden. Er fra samme område som Øystein K. Jeg har nå over 3 uker brukt radio via mobil og det har virket perfekt. Så det kommer til og bli min løsning på DAB+.


Problemet er bare at jeg kjører denne strekningen daglig, og har gjort det siden jeg fikk bilen i april 2016. Og sjeldent, om aldri har den før skiftet over til FM på dette strekket!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jkirkebo

Sitat fra: Sele på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:45
Da vil det si at dekningen er like dårlig som for 2 år siden da jeg gikk over til elbil. Da hadde jeg DAB+ i fossilen og den skiftet mellom DAB+ og FM hele tiden. Er fra samme område som Øystein K. Jeg har nå over 3 uker brukt radio via mobil og det har virket perfekt. Så det kommer til og bli min løsning på DAB+.

Bare vær klar over at om for mange gjør dette vil du etterhvert oppleve utfall på nettradio også da kapasiteten på mobilcellene vil overskrides i områder med høy trafikk. Spesielt ved saktegående kø i flere filer i rushtiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sele

#12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:58
Sitat fra: Sele på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:45
Da vil det si at dekningen er like dårlig som for 2 år siden da jeg gikk over til elbil. Da hadde jeg DAB+ i fossilen og den skiftet mellom DAB+ og FM hele tiden. Er fra samme område som Øystein K. Jeg har nå over 3 uker brukt radio via mobil og det har virket perfekt. Så det kommer til og bli min løsning på DAB+.

Bare vær klar over at om for mange gjør dette vil du etterhvert oppleve utfall på nettradio også da kapasiteten på mobilcellene vil overskrides i områder med høy trafikk. Spesielt ved saktegående kø i flere filer i rushtiden.

Enn så lenge så går jeg for denne løsningen så får tiden vise om  jeg må finne på noe annet. Ønsker absolutt ikke ledninger på kryss og tvers og foreløpig er andre løsninger dyre.

Sele

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:58
Sitat fra: Sele på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:45
Da vil det si at dekningen er like dårlig som for 2 år siden da jeg gikk over til elbil. Da hadde jeg DAB+ i fossilen og den skiftet mellom DAB+ og FM hele tiden. Er fra samme område som Øystein K. Jeg har nå over 3 uker brukt radio via mobil og det har virket perfekt. Så det kommer til og bli min løsning på DAB+.

Bare vær klar over at om for mange gjør dette vil du etterhvert oppleve utfall på nettradio også da kapasiteten på mobilcellene vil overskrides i områder med høy trafikk. Spesielt ved saktegående kø i flere filer i rushtiden.

Etter og ha lest dette så tror jeg ikke nettradio via mobil vil bli noe problem.

For bare et år siden mente Telenor at mobilnettet ikke ville kunne tåle all trafikken som kan komme som følge av nettradio-bruk når FM blir skrudd av. Det har forandret seg. Slik sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor det nå:

– Kapasiteten vil være god nok med 4G, og det blir uansett ikke slik at alle velger å strømme radio. Når vi er ferdige med 4G-utbyggingen i hele mobilnettet vårt i løpet av 2017, vil vi dessuten ha en befolkningsdekning som er litt større enn DAB-nettet, sier Amundsen.

http://www.aftenposten.no/kultur/Slik-slipper-du-a-kjope-DAB-radio-612595b.html

jkirkebo

Sitat fra: Sele på fredag 20. januar 2017, klokken 09:25
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:58
Sitat fra: Sele på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:45
Da vil det si at dekningen er like dårlig som for 2 år siden da jeg gikk over til elbil. Da hadde jeg DAB+ i fossilen og den skiftet mellom DAB+ og FM hele tiden. Er fra samme område som Øystein K. Jeg har nå over 3 uker brukt radio via mobil og det har virket perfekt. Så det kommer til og bli min løsning på DAB+.

Bare vær klar over at om for mange gjør dette vil du etterhvert oppleve utfall på nettradio også da kapasiteten på mobilcellene vil overskrides i områder med høy trafikk. Spesielt ved saktegående kø i flere filer i rushtiden.

Etter og ha lest dette så tror jeg ikke nettradio via mobil vil bli noe problem.

For den som er interessert er det mye teknisk info om dette på lytter.no:

http://www.lytter.no/bakgrunn/mobilradio/mobilradio-kapasitet/

Kort sagt er det kapasitet til ca. 100 radiolytterer per mobilcelle (gitt 5Mhz båndbredde) og det forutsetter at kapasiteten ikke brukes til noe annet. Har du en 3-4 stk. som strømmer video fra Netflix på samme celle går antall potensielle radiolyttere ned til halvparten.

I stillestående kø på E18 er det vel fort 100 biler på 250 meter vei. Da skal cellene være ganske små om mange hører på nettradio samtidig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA