Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IONIQ er også best på ladehastighet

Startet av moby666, onsdag 18. januar 2017, klokken 19:19

« forrige - neste »

moby666

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=wb3gJ8fWW5g :-[


Ingen andre elbiler i denne klassen kan måle seg med denne hastigheten med dagens ladere.

Crown

Hvordan er det der, Kia Soul har vel støtte for 100kW, men det finnes kanskje ingen 100kW CHAdeMO ladere?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

gigafactory

Topper ut på ~70 kW den også. Det er samme forvirringen rundt den som det ofte er med Ioniq, at noen markedsføringsfolk har oppgitt ladetiden på en 100 kW lader ved lanseringen. Ladetiden i minutter stemmer med 70 kW peak.

En til svensk

Jeg er mest imponert at den ikke går under 60 kW før den står på ca 79%.
Dessverre er vel dette eneste hurtigladeren i Norge med denne effekten.
Må vel være samme som det er skrevet om her: http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt/276035
Alle andre er 50 kW hva jeg skjønner.
Dessuten er denne Arctic Roads, hvilket betyr at man må betale smått sinnsyke 220 kr per gang man vil lade der (via app, eller 240 kr med SMS). Morsomt test med andre ord, men dessverre helt ubrukbart for majoriteten av alle som er interessert i å hurtiglade på langreise.

Jeg spurte Fortum kundeservice i går om når de vil tilby tilsvarende effekter. Jeg fikk bare svaret at de ikke har noen planer om det akkurat nå men at de følger med på markeden.
Er det noen som har hørt noe mer om det?
2017 Hyundai Ioniq (nå litt over 50000 km).
Liker også å sykle til hverdags.


jornhd

Sitat fra: En til svensk på torsdag 19. januar 2017, klokken 17:54
Jeg spurte Fortum kundeservice i går om når de vil tilby tilsvarende effekter. Jeg fikk bare svaret at de ikke har noen planer om det akkurat nå men at de følger med på markeden.

Når de først skal oppgradere ladestasjonene håper jeg de går for 350kW med en gang. Kommer vel ikke biler som støtter det før tidligst 2019, men da er det greit å ha superlading på plass.
http://www.dinside.no/motor/kan-lade-bilen-100-ganger-raskere-enn-i-garasjen/65382435

En til svensk

Sitat fra: jornhd på fredag 20. januar 2017, klokken 10:38
Sitat fra: En til svensk på torsdag 19. januar 2017, klokken 17:54
Jeg spurte Fortum kundeservice i går om når de vil tilby tilsvarende effekter. Jeg fikk bare svaret at de ikke har noen planer om det akkurat nå men at de følger med på markeden.

Når de først skal oppgradere ladestasjonene håper jeg de går for 350kW med en gang. Kommer vel ikke biler som støtter det før tidligst 2019, men da er det greit å ha superlading på plass.
http://www.dinside.no/motor/kan-lade-bilen-100-ganger-raskere-enn-i-garasjen/65382435

Jeg er ikke enig.
- 350 kW krever vel mye dyrere infrastruktur. Jeg tror ikke mange vil betale så mye ekstra per kWh at det vil bli verdt det. Det gjenstår selvfølgelig å se en kalkyl med alternativer, men jeg tipper at det er mye bedre med 3 stk 100 kW siden det også kutter køene for alle.
- Det vil være langt færre biler som har støtte for >100 kW enn f.eks. 70-100 kW, siden 70 kW allerede er på markedet nå.
- Med 350 kW er man også nødt til å passe på å vente i/ved bilen hele tiden siden ladetiden blir så kort at man ikke rekker å gjøre noe annet, men også for å ikke lage kø for andre.*
- Større batterier minker også behovet for hurtiglading, så ironisk nok blir faktisk bilene som har mulighet til rask hurtiglading også de som trenger det minst.

Derimot kan jo 350 kW være et bra salgsargument for å få over mange fossilbilister siden de på begynnelsen ikke må endre sine vaner. Når man innser at man kan kombinere pauser som f.eks. lunsj/is/pølse med hurtiglading tror jeg også de sjelden vil bruke effekter over 100 kW. (Det er selvfølgelig avhengig av prisen. Ingen takker jo nei til raskere lading hvis det er til samme pris.)

* Det er sikkert også mulig at det blir gebyrer tilsvarende Teslas "idle fee" hvis man blokkerer en så attraktiv/dyr lader når man ladet ferdig.
2017 Hyundai Ioniq (nå litt over 50000 km).
Liker også å sykle til hverdags.

eivhelle

Jeg tipper at Ioniq har omtrent samme oppbygging av batteriet som Kia Soul. Dvs. 96 celler i serie og 2 i parallell, til sammen 192. Begrensningen i maks ladehastighet for bilen er da gitt av spenningen på batteriet og en begrensning på 200A på CCS. Peak effekt blir da 200A x 96 x 3.7V = 71 KW. Som stemmer ganske bra med virkeligheten.

På vanlige hurtigladere som er begrenset til 50KW/125A blir maks peak effekt : 125Ax96x3.7 = 44,4KW.

Man kan derfor ikke forvente å få utnyttet 50KW ladehastighet, selv om bilen i utgangspunktet skal klare 70KW.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA