Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor får man repareret DCDC'en?

Startet av langemand, mandag 13. desember 2010, klokken 00:23

« forrige - neste »

langemand

Kan man reparere DCDC'en selv? Jeg antager at det er en effekt-komponent (transistor?) der er brændt af, den kan man vel selv måle på, og udskifte med en ny, ved at bruge loddekolben. Hvis bare man kan finde ud af hvilken der er brændt af, og hvor man skaffer en (mindst lige så god) ny komponent.

Hvem kan ellers gøre det, og hvad vil det koste?

Jeg var selv skyld i at den brændte af - tændte ofte webasto-varmeren i 20-30 minutter før en tur på 10-20 minutter, og kørte med blæseren på trin 2 altid, her i vinterkulden... 12 Volt batteriet er vel blevet for fladt. Måske man skulle skifte til diodelygter i baglygter, blinklys og positionslygter...

Jeg skifter 12 Volt batteriet og monterer en CTEK lader permanent der trækker på NiCd batterierne, som beskrevet i en anden tråd. Dette burde holde 12 Volt batteriet i god stand. Nogen bud på et godt batteri der er til at få i Danmark?

Men hvordan får jeg repareret DCDC'en...
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

langemand

Det ser ud til at være "det  sædvanlige sted". Gad vide hvor man køber sådan en transistor og/eller diode.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

langemand

#2
Det lader til at det ikke kun er transistoren der sidder yderst i rækken (Q4) på hovedkortet der er brændt af. Q5 lige over for, på det lodrette kort mangler forsiden. Og på undersiden af hovedkortet er der vist brændt en printbane af.

Det her kan jeg næppe reparere selv.

Der har godt nok været varmt! Det var nok ikke verdens bedste ide  at lade 12 Volt batteriet, og køre hjem med den. Det havde nok været bedre at tage hovedsikringen ud, og få den hjem på et fejeblad. Så havde jeg måske  kunnet undgå nogle følgeskader.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

jornheim

#3
Hej Langemand,

det var da en barsk hilsen fra dit 12V-batteri! Har selv ingen erfaring med DC-DC, men du finder helt sikkert nogle gode oplysninger in denne tråd:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=174.0
Reperasjon av DC-DC converter

Jeg tror du har udsikter til en billig reparation. Der er sikkert også en leverandør her på Sjælland til sådan en mosfet.
Tilføjet: ...måske lidt for optimistisk. Men Elektrolux kan sikkert gi' gode råd!

Jornheim
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jornheim

Se f.eks. her:
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=STW15NK90Z
Det er en mosfet der anbefales på den nævnte tråd, men undersøg selv.
Fundet hos RS Components A/S, Vibevej 9-11 2400 København NV. Sælger også til private.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

El rayo

Sitat fra: langemand på tirsdag 14. desember 2010, klokken 22:42
Det her kan jeg næppe reparere selv.
Si ikke det, straks du har skrubbet kretskortet rent med sprit og en tannbørste eller lignende vil det se bedre ut. Printbanen som er smeltet bort kan du erstatte med en koppertråd, f.eks. ben fra en motstand. Legg tråden fra benet på transistoren og bort til nermeste komponent i printbanen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

langemand

Tusind tak for de gode tip :-)

Jeg kunne se at der var brændt en transistor på det lodrette print også, og jeg er bange for at der er flere "usynlige" følgeskader. Det er muligt at jeg ville kunne fikse det, hvis jeg havde tid nok - men jeg kan ikke undvære bilen!

Så jeg har sendt den afsted, og forventer en "ombytter" snarest.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Elmo

Min er ikke så skadet som din. "Bare" brente mosfet'er ser det ut til.
Utrolig at beinet på den ene har smeltet (bildet) uten at det har skjedd mere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

langemand

Bilen er kørende igen, med ombyttet DCDC og nyt 54 Ah 12 Volt batteri :)
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

jornheim

#9
 Var det batteriet fra scanbrit - og hvor købte du det? (Albertslund?) Pris?
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Sitat fra: langemand på torsdag 16. desember 2010, klokken 10:02
Så jeg har sendt den afsted, og forventer en "ombytter" snarest.
Sitat fra: langemand på søndag 19. desember 2010, klokken 12:47
Bilen er kørende igen, med ombyttet DCDC og nyt 54 Ah 12 Volt batteri :)

Byttet du inn hos en entusiast, eller fant du et firma som reparerer slikt ?
Du startet jo selv denne tråden med spørsmålet "Hvor får man repareret DCDC'en?"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

langemand

Jeg blev kontaktet angående hvor jeg kunne få den repareret, men blev bedt om ikke at lægge det online.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA