Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørelengde om vinteren

Startet av bosonic, onsdag 29. desember 2010, klokken 14:35

« forrige - neste »

bosonic

Kompisen kjører 106, og lurer på om det er andre av dere som har merket tildels betydelig reduksjon av kjørelengde ved bruk av varmeapparat.

Han har på de siste turene sammenlignet med og uten varmeapparat. Det har vært stabile vinterforhold her på Vestlandet nå hvor temperaturen har ligget på ca - 5 grader.
Forskjeller på 10 km er observert (på kjøreturer på ca 6 mil). Dette virker mye? Er det ikke bare viften og pumpen som trekker strøm i tillegg til det lille som elektronikken i varmeren trekker?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Elmo

Jeg må innrømme at jeg ikke har vurdert å kjøre uten varmeapparat ved under +5.
Men det er som du sier bare viften og pumpen som trekker strøm i tillegg til det lille som elektronikken i varmeren trekker.

Jeg tviler på at det er nok til å gi merkbart kortere rekkevidde. Det må være andre forskjeller på de aktuelle kjøreturene som er årsaken.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gaute

Har som mange årig bruker av en saxo ikke merket meg noen endring i kjørelengde i forbindelse med bruk av webasto i forhold til ikke å bruke den.  Tror heller det er andre faktorer som spiller inn som temperatur utendørs/ på batteriene.  Når vi har bruk for varmeapparatet er det vanligvis kjølig / kaldt ute som også gir den effekt at rekkevidden går ned.  Med min egen bil klarte jeg ca 40km her en dag med 17 minus grader. Ved ca 0 grader  hadde jeg ca 50 km og ved + 2 grader fikk jeg ca 56 km.  Dette er kjørelengder som er variable i forhold til batterienes tilstand.  Jeg har ikke kjørt til bilen stoppet.  Samtidig kan jeg si  at når det er kaldt tennes ladelampe tidligere enn når det er mildere. Ved minus 17 på ca 25 prosent og ved +2 på ca 13 prosent på min bil.  Har bilen blitt stående over 2 - 3 dager kan bilen være tom allerede på 40 prosent, men er den fersk ladet så kan den holde til f.eks prosent.  Tallene mine overfor er bare ment for å vise en tendens. Det kan variere fra dag til dag ellers noenlunde like forhold.  Det må bare sees på som litt krydder i hverdagen.  For ordens skyld så kjører jeg fremdeles på originale batterier som nå begynner å være litt dalende etter 124000 km.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

Dine tall for kjørelengder og % ved ladelys i forhold til temperatur og hvor lenge det er siden lading er likt som mine erfaringer Gaute. Begge mine biler er gått ca 80-90kkm og går på NiCd som har vært recondisjonert én gang.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Gaute på lørdag 01. januar 2011, klokken 11:45
For ordens skyld så kjører jeg fremdeles på originale batterier som nå begynner å være litt dalende etter 124000 km.

Jeg har målt slike komplette originale pakker, og det er imponerende hvor jevn ytelse de enkelte blokkene har. Samtidig har de gjerne hatt relativt mye kapasitet liggende i form av recond, eller under det område bilen tar ut.

Begge disse egenskapene er med på å hindre reversering og opprettholde helsen på batteripakken.

Eneste jeg er bekymret over er når recond kapasiteten kommer over et visst nivå, så kan dette medføre varmgang ved opplading. Om det er lurest å fortsette å kjøre blokke¨ne som vanlig, eller recondisjonere dem vet jeg ikke. Ofte vil endret bruksmåte medføre problemer, så kanskje best å fortsette som vanlig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: Gaute på lørdag 01. januar 2011, klokken 11:45
For ordens skyld så kjører jeg fremdeles på originale batterier som nå begynner å være litt dalende etter 124000 km.
Da skal du glede deg over at du har gode blokker og at bilen fortsatt går greit. :)
Men hvis kjørelengden går litt ned (uavhengig av kulden):
Mål kassespenningene og del på antall blokker, sannsynligvis er de fleste blokkene like gode som da de var nye, men det kan være at et par av dem har mistet en celle (blitt 5 v istedet for 6 v).
Hvis du finner disse og bytter dem kan du håpe på å kjøre enda flere år.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

hens

Aner jeg en sammenblanding her?
Det er vesentlig forskjell på å kjøre med webasto og elektriske varmeapparat.

Webasto bruker 50-100 W,  elapparat fra batteriet noen kilowatt!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

#7
Sitat fra: hens på lørdag 01. januar 2011, klokken 18:35
Aner jeg en sammenblanding her?  Det er vesentlig forskjell på å kjøre med webasto og elektriske varmeapparat.
Tror ikke det er sammenblanding Hens. Tråden startet med dette utsagnet

Sitat fra: bosonic på onsdag 29. desember 2010, klokken 14:35
Kompisen kjører 106, og lurer på om det er andre av dere som har merket tildels betydelig reduksjon av kjørelengde ved bruk av varmeapparat.
Peugeot 106 electric har som kjent webasto
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gaute

Mål kassespenningene og del på antall blokker, sannsynligvis er de fleste blokkene like gode som da de var nye, men det kan være at et par av dem har mistet en celle (blitt 5 v istedet for 6 v).
Det skal jeg få gjort i nær fremtid. Takk for påminnelsen.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA