Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan skal dere finansiere deres Model 3?

Startet av 1000kwh, søndag 08. januar 2017, klokken 21:57

« forrige - neste »

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 09. januar 2017, klokken 19:53
Her er min synsing rundt pris: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1910266/

Det er ikke helt uinformert synsing, men samtidig er det på ingen som helst måte en fasit. Jeg tror jeg har tatt hensyn til det aller meste av tilgjengelig informasjon. For å få norsk pris kan man i dag trolig gange med 9, så får vi se hvordan dollaren beveger seg.

Med de prisene vil Tesla fullstendig prise seg ut av segmentet og Model 3 vil floppe big time. Bare se på hvor aggressivt priset Ampera-e-en er. Vi skal mye lavere ned i pris på Model 3.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Amoss

Sitat fra: georglu på tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:30
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 09. januar 2017, klokken 19:53
Her er min synsing rundt pris: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1910266/

Det er ikke helt uinformert synsing, men samtidig er det på ingen som helst måte en fasit. Jeg tror jeg har tatt hensyn til det aller meste av tilgjengelig informasjon. For å få norsk pris kan man i dag trolig gange med 9, så får vi se hvordan dollaren beveger seg.

Med de prisene vil Tesla fullstendig prise seg ut av segmentet og Model 3 vil floppe big time. Bare se på hvor aggressivt priset Ampera-e-en er. Vi skal mye lavere ned i pris på Model 3.

Hvorfor det? Tror han har truffet rimelig spot on her, selv om enkelte detaljer vil kunne diskuteres (vil f.eks. Model 3 få luftfjæringer? Vil den få batterier på 70 og 80kWt eller bare ett på 75kWt? osv..). Mitt største ankepunkt er at han forventer 9gangern til NOK, mens jeg håper vi vil være på - eller helst under - 8gangern.

Jeg forventer at Model 3 vil være en mye bedre (etter min definisjon av "bedre" - din definisjon kan godt avvike) bil enn Ampera-e. Med 9gangeren så vil denne større og bedre bilen prises så vidt over Ampera-e i basisutgaven, og blir det 8gangeren eller under så prises den så å si likt eller litt under Ampera-e. At man kan om man vil bruke mye mer penger på tilleggsutstyr på en Model 3 bør ikke overraske noen, eller hindre noen i å velge Model 3.

... dersom man altså ikke mener at biler kun kan kjøpes dersom de er fullt utstyrt med alle tilleggs-valg som er tilgjengelig uansett for mye eller lite det er. Prisforskjellen mellom en "topp utstyrt" Ampera-e og en topp utstyrt Model 3 vil være betydelig, men det innbefatter da mange tillegg som ikke er tilgjengelig på Ampera-e, som større batteri, AWD og Performance.
Model S 85D

georglu

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:55
Sitat fra: georglu på tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:30
Med de prisene vil Tesla fullstendig prise seg ut av segmentet og Model 3 vil floppe big time. Bare se på hvor aggressivt priset Ampera-e-en er. Vi skal mye lavere ned i pris på Model 3.

Hvorfor det? Tror han har truffet rimelig spot on her, selv om enkelte detaljer vil kunne diskuteres (vil f.eks. Model 3 få luftfjæringer? Vil den få batterier på 70 og 80kWt eller bare ett på 75kWt? osv..). Mitt største ankepunkt er at han forventer 9gangern til NOK, mens jeg håper vi vil være på - eller helst under - 8gangern.

Jeg er ikke så interessert i prisene til norske forbrukere akkurat her. Vi har råd til litt dyrere enn i resten av verden siden vi er vant med godt med avgifter på toppen av grunnprisen. Hvis Model 3 blir ca. dobbelt så dyr som Ampera-e med ekstrautstyret alle MÅ ha, så skyter Tesla seg selv i foten og kommer til å selge mye mindre enn forventet. Dette skal være en bil for folket og folket er ikke interessert å bruke $60k på en folkebil.

En godt utstyrt Model 3 må koste nærmere $35k enn $60k for at Tesla skal ha noen forhåpninger om å selge noe i nærheten av de 400.000 forhåndsbestillingene. Elons estimat på snittpris er nok ikke så langt fra sannheten for hvor de må ligge for å få de volumene de ønsker seg. Norge som marked er for lite til å gjøre vei i vellinga for salgstallene til Model 3, så den må selge godt i alle markeder og særlig i USA (muligens også i Kina).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

#18
Tesla Model 3 er en konkurrent til BMW 3-serie og lignende premiumbiler fra andre selskaper. Model 3 er om den er priset som min oversikt, litt dyrere enn billigste 3-serie, men en del billigere enn fullt utstyrt BMW M3. (Altså når den er tilsvarende utstyrt.) I 2015 leverte BMW 444.000 3-serie, så markedet er helt klart til stede for så mange biler i dette prissegmentet.

Edit: Her kan du se en oversikt over en del av konkurrentenes salg i USA i 2016: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1913635/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#19
Sitat fra: georglu på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:04Hvis Model 3 blir ca. dobbelt så dyr som Ampera-e med ekstrautstyret alle MÅ ha, så skyter Tesla seg selv i foten og kommer til å selge mye mindre enn forventet. Dette skal være en bil for folket og folket er ikke interessert å bruke $60k på en folkebil.
Og bare for å si det - jeg klarer ikke se hvordan du får Model 3 til å koste dobbelt så mye, når den er tilsvarende utstyrt. Metallic lakk og cold weather package er vel de tingene man kan få på fullt utstyrt Ampera-e. Da er prisen på Model 3 36.500 USD, der Bolt koster 41.780 USD.

I Norge er forskjellen mindre, da GM har valgt å selge Ampera-e billigere her. Da blir Model 3 ca 328k NOK, mens Ampera-e er vel rundt 330k NOK.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: georglu på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:04
Hvis Model 3 blir ca. dobbelt så dyr som Ampera-e med ekstrautstyret alle MÅ ha, så skyter Tesla seg selv i foten og kommer til å selge mye mindre enn forventet. Dette skal være en bil for folket og folket er ikke interessert å bruke $60k på en folkebil.

Kunne du være så vennlig å liste opp fra utstyrslisten Espen linket til utstyr som folk "" ha, og som også er tilgjengelig på Ampera-e, som får prisen til å bli det dobbelte av Ampera-e med det samme utstyret, eller havne på $60k?
Model S 85D

o.b.lix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:44
I Norge er forskjellen mindre, da GM har valgt å selge Ampera-e billigere her.

Det blir jo spekulert i at GM selger bilen med tap. Om dette er tilfellet, ønsker de vel neppe å produsere mange, og i alle fall ikke 4-500.000 pr år.

Tesla skal både tjene penger på model 3 og bygge 4-500.000 i året.


Det jeg vil fram til er at om AE er mer for pengene, er det ikke sikkert at den i praksis blir særlig tilgjengelig. Men dette er spekulasjoner som bare tiden vil vise er riktig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

DrNox

"Jeg er ikke så interessert i prisene til norske forbrukere akkurat her. Vi har råd til litt dyrere enn i resten av verden siden vi er vant med godt med avgifter på toppen av grunnprisen. Hvis Model 3 blir ca. dobbelt så dyr som Ampera-e med ekstrautstyret alle MÅ ha, så skyter Tesla seg selv i foten og kommer til å selge mye mindre enn forventet. Dette skal være en bil for folket og folket er ikke interessert å bruke $60k på en folkebil.

En godt utstyrt Model 3 må koste nærmere $35k enn $60k for at Tesla skal ha noen forhåpninger om å selge noe i nærheten av de 400.000 forhåndsbestillingene. Elons estimat på snittpris er nok ikke så langt fra sannheten for hvor de må ligge for å få de volumene de ønsker seg. Norge som marked er for lite til å gjøre vei i vellinga for salgstallene til Model 3, så den må selge godt i alle markeder og særlig i USA (muligens også i Kina)."


Godt poeng at vi i Norge ikke er et stort marked for TM3. (men for S og X er vil kanskje det 2.største markedet?)
Når Musk selv sier at de forventer en gjennomsnittspris på $43k, så blir vel dette kjekke versjoner? I dette tallet, $43k, er det jo allerede hovedpersonen selv som har tenkt hva folk vil ha og hva de kjøper. Og han sa jo at TM3 skulle tilby mye for pengene!

kodalse

Selv håper jeg å holde meg til det jeg allerede har bestemt meg for.
Rekkevidde og tilhengerfeste. Når det gjelder rekkevidde ønsker jeg minimum 30 mil effektivt, noe som trolig tilsvarer 60kWh.
Øvrig utstyr håper jeg at jeg klarer å holde hodet kaldt! Må få madammen til å sitte ved siden av meg i "designstudio" :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

DrNox

Sitat fra: kodalse på tirsdag 10. januar 2017, klokken 23:41
Selv håper jeg å holde meg til det jeg allerede har bestemt meg for.
Rekkevidde og tilhengerfeste. Når det gjelder rekkevidde ønsker jeg minimum 30 mil effektivt, noe som trolig tilsvarer 60kWh.
Øvrig utstyr håper jeg at jeg klarer å holde hodet kaldt! Må få madammen til å sitte ved siden av meg i "designstudio" :)
Med madammen ved siden kommer jeg ikke utenom skinnseter og "godlyd". Begge er nok enige om vinterpakke.
Jeg vil ha awd og hengerfeste. Alt annet avhenger av prisen ::)

ladov

Sitat fra: kodalse på tirsdag 10. januar 2017, klokken 23:41
...
Må få madammen til å sitte ved siden av meg i "designstudio" :)
Og der har vi løsningen på finansieringsspørsmålet, få noen til å betjene bremsen for deg. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

SurSnasen

Det blir nok å bruke egenkapital på denne. Med mindre jeg tenker ut noe annet lurt i løpet av ventetiden.

DrNox

Sitat fra: StianSalG på onsdag 11. januar 2017, klokken 14:10
Det blir nok å bruke egenkapital på denne. Med mindre jeg tenker ut noe annet lurt i løpet av ventetiden.
I dag døpte jeg sparegrisen om til Teslagrisen. Den SKAL bli god og feit :D

Amoss

Sitat fra: DrNox på onsdag 11. januar 2017, klokken 17:03
I dag døpte jeg sparegrisen om til Teslagrisen. Den SKAL bli god og feit :D

Håper du får rett farge og konsistens på "svoren" ;)
Model S 85D

Dexter


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA