Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming av kupé

Startet av Egil Kåre, lørdag 25. februar 2017, klokken 22:39

« forrige - neste »

Egil Kåre

Når bilen står på lading og man velger å forvarme kupeen før kjøring, hentes da energien fra batteriet? Med tilsvarende tap av x antal km i kjørelengde?
Jeg ser at flere kilometer forsvinner i displayet når jeg forvarmer i f.eks 15 min.
X90D levert 29.sep

Kilroy

Det stemmer ja, så lenge det ikke er nok strøm fra ladepunktet, slik det er typisk hjemme lading på 16amp 230V. På superlader er ikke dette noe problem, da er det nok strøm å hente for varmeapparatet på 6 kW hvis jeg husker riktig.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

GOS

Sitat fra: Egil Kåre på lørdag 25. februar 2017, klokken 22:39
Når bilen står på lading og man velger å forvarme kupeen før kjøring, hentes da energien fra batteriet? Med tilsvarende tap av x antal km i kjørelengde?
Jeg ser at flere kilometer forsvinner i displayet når jeg forvarmer i f.eks 15 min.

Den trekker først det den kan fra nettet deretter fra bilens batteri. For å unngår at batteriet skal tappes så må du altså ha god ladeeffekt eller ta oppvarmingen over god tid.

PS
Alt etter som hvordan ting er satt opp så vil f.eks. en Zapcharger ladeboks ikke gi noe dersom den alt var ferdig ladet i det du setter på forvarming. Dette løser du ved å øke lade grensen litt slik at det blir sendt signal til ladeboksen om å lade.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

overlay

Vil det ikke alltid bli tatt fra batteriet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA