Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navigasjon på E-golf

Startet av ASVN, lørdag 07. januar 2017, klokken 21:21

« forrige - neste »

ASVN

Hei, har spurt om dette på en annen tråd, men fant det ikke igjen så lager en ny tråd for å holde temaet atskilt.

Hvordan gjør man for å få live visning av hvor det er kø, trafikkproblemer osv på golfen? Jeg kjører i dag en Audi hvor jeg har eget SIM-kort i bilen som gjør at Google earth legges oppå navigasjonen og gir meg samtidig live status på trafikken.

Har dere eksempler eller bilder av hvordan dette kan se ut på golf? Pratet med selger og spurte om premium telefon på bilen ville kunne gi det samme grensesnittet, men det visste han ikke og trodde vel heller egentlig ikke at det var løsningen.

Chivas

Premium tror jeg vil gi dette. Av hva jeg har forstått vil man også kunne oppnå dette hvis man setter tlf som aksesspunkt og kobler til gjennom den.

Det er sikkert andre her som kan gi mer sikkert og utfyllende svar :-)

ReneM

På 1. Gen e-golf går det helt fint så lenge du har en MIB-2 fra (jeg mener) 2016-6 og utover. Jeg bruker det nemlig hver dag ;)

Du trenger ikke premium telefon for det heller. Så lenge du har en hotspot funksjon på mobilen kan du videreføre Internett til bilen. Oppsett er veldig enkel og radioen husker alle instillinger. Enn slipper å konfigurere hver gang på nytt.

Når Internett er på plass har du følgende funksjonen:
- Google Earth / streetview
- Online POI search (dette fungerer veldig bra)
- Online traffikk og trafikkflytt (med farger)
- Vær, nyheter
- Online søk av ladestasjoner (du kan se om disse er opptatt eller ei, dog ikke 100% pålitelig) og parkeringsplasser

Slik ser Google Earth ut mest trafikkflytt aktivert:



Søk av ladestasjoner:



2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

ASVN

Sitat fra: ReneM på søndag 08. januar 2017, klokken 08:37
På 1. Gen e-golf går det helt fint så lenge du har en MIB-2 fra (jeg mener) 2016-6 og utover. Jeg bruker det nemlig hver dag ;)

Du trenger ikke premium telefon for det heller. Så lenge du har en hotspot funksjon på mobilen kan du videreføre Internett til bilen. Oppsett er veldig enkel og radioen husker alle instillinger. Enn slipper å konfigurere hver gang på nytt.

Når Internett er på plass har du følgende funksjonen:
- Google Earth / streetview
- Online POI search (dette fungerer veldig bra)
- Online traffikk og trafikkflytt (med farger)
- Vær, nyheter
- Online søk av ladestasjoner (du kan se om disse er opptatt eller ei, dog ikke 100% pålitelig) og parkeringsplasser

Slik ser Google Earth ut mest trafikkflytt aktivert:



Søk av ladestasjoner:





Hei, ja er akkurat slik jeg mener. Så det du sier er at jeg da kan sette det opp en gang for alle første gangen og deretter kun dele internett fra telefonen andre ganger og da er det automatisk der når jeg trykker på NAV knappen?`

Har du en lettfattet instruksjon på hvordan jeg setter det opp? :)

ASVN

Et problem ved å benytte delt Internett via telefon er vel at det detter ut når man ringer ut eller mottar en telefon? Er i alle fall slik om man benytter det mot en bærbar PC i alle fall. Hvordan har du opplevd dette?

dabis

Denne funksjonen er ikke å finne på E-golfer levert før Februar 2016 tror jeg det var!! Jeg har en 2016 mod levert juni 2015 og har ikke disse funksjonene!!!
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

ReneM

Først må du opprette en forbindelser med din navigasjonssystem.

- Slå på delt Internett på mobilen.
- Gå til systeminstillinger og sett opp WLAN
- Gå til systeminstillinger og gi VW apper tillatelse til å bruke data









-Aktiver Google Earth og trafikk:



Voila:



Værmeldinger:



Nyheter:



Det fungerer så vidt jeg vet også under en telefonsamtale :)

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

sybo

Dette er en av grunnene til at jeg ELSKER dette forumet. For et supert innlegg, med bilder å alt mulig.
Faktastisk jobb :D

sybo

Litt plunder med å finne telefonen men fikk det til. Men jeg finner ikke teafikkflyt eller Google Earth?

gormnass

@ReneM : Jeg ser du har satt opp med din iPhone (Rene's iPhone).
Klarer systemet (både telefon og MIB) å huske innstillingene etter at du har gått ut av bilen, og kommet tilbake? Eller må du åpne "Delte internett" på din iPhone igjen når du starter en ny tur for at du blir tilkoblet?
Det er iallefall mitt problem. Synes det er tungvindt å måtte finne frem telefonen hver gang jeg setter meg inn, for så å åpne "Delt internett" og vente til bilen kobler seg til. Hadde vært bedre om dette skjedde automatisk (Y)

Har nå skaffet meg en Android for å teste (Huawei), så får vi se om det funker automatisk. I så fall blir den liggende i bilen :)

Andre med tilsvarende problem?
Mvh AMGorm.

- 2023, Mercedes-Benz EQS AMG 53 4Matic+
- 2022, Tesla Model Y Performance
- 2022, Tesla Model Y Long Range
- 2016, VW e-Golf (TooGoodToGo)

sybo

Akkurat det med å huske delt internet, det husker ingen av mine enheter

ReneM

Sitat fra: e-Gorm på tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:16
@ReneM : Jeg ser du har satt opp med din iPhone (Rene's iPhone).
Klarer systemet (både telefon og MIB) å huske innstillingene etter at du har gått ut av bilen, og kommet tilbake? Eller må du åpne "Delte internett" på din iPhone igjen når du starter en ny tur for at du blir tilkoblet?
Det er iallefall mitt problem. Synes det er tungvindt å måtte finne frem telefonen hver gang jeg setter meg inn, for så å åpne "Delt internett" og vente til bilen kobler seg til. Hadde vært bedre om dette skjedde automatisk (Y)

Har nå skaffet meg en Android for å teste (Huawei), så får vi se om det funker automatisk. I så fall blir den liggende i bilen :)

Andre med tilsvarende problem?

Du må dessverre slå den på hver gang (på iPhone). Alternativet er en Bluetooth dongle med datasim (på USB) og koble opp til den ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

ReneM

Kommer litt tilbake til den her. Tror at jeg kjøper meg en 20 dollar 3G USB stick med wifi hotspot.

Min plan er å bruke en datasim (fant ut at den er gratis med min abonnement) og koble alt til 12V uttak i bagasjerom. 20 dollar en fin pris til delvis premium grensesnitt on a budget ;).
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Oddaa

Sitat fra: ReneM på søndag 22. januar 2017, klokken 21:36
Kommer litt tilbake til den her. Tror at jeg kjøper meg en 20 dollar 3G USB stick med wifi hotspot.

Min plan er å bruke en datasim (fant ut at den er gratis med min abonnement) og koble alt til 12V uttak i bagasjerom. 20 dollar en fin pris til delvis premium grensesnitt on a budget ;).

Har du link til hvor jeg får kjøpt en sånn dings?

Har for så vidt en 4G/WiFi router liggende, men den må slås på hver gang batteriet går tomt så da er jeg like langt som med mobilen...
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

ReneM

http://www.dx.com/p/carmifi-car-cigarette-power-wi-fi-3g-router-w-dual-usb-white-black-352834#.WIZdcYG5SEc

Impulshandlet den i går kveld. Tiden viser om det fungerer. Jeg likte at den kan plugges direkte i 12V uttak. Jeg kommer til å installere den i bagasjerommet med en datasim, slik håper jeg å unngå bruk av delt nett på mobilen (som forøvrig fungerer helt fint).
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA