Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FL e-Golf: Hvordan kjøle/varme kupeen i lengre tid?

Startet av Pippus, torsdag 05. oktober 2017, klokken 09:42

« forrige - neste »

Pippus

Selv etter å ha forsøkt å gjøre meg grundig kjent med alle bilens funksjoner og innstillinger (og irritert meg over fraværet av "tankmåler" i AID i 2018 versjonen), så klarer jeg ikke å finne en måte å justere varmetid/kjøletid på. Jeg opplever bra(nok) oppvarming når dette er tidsstyrt avgangstid med lading og innstilt på "HI", men når dette bestilles fra appen så surrer dette bare i ca. 15 minutter. Dette gir bare et "hint" av varme og er ikke tilstrekkelig når det blir vinter. Slik jeg er vant med fra diseldyret mitt, så bør varmen stå på ca 40-50 min for også varme opp interiøret. Ellers kjøles kupeluften av fort ned igjen. Jeg hadde også planlagt å på sommeren kunne ha kattekreket med på tur, aktivere kjøletemperatur og gå på butikken i mellomtiden. Er det noen som har gjort seg erfaringer med dette? Er det mulig å justere tiden, eller finnes det en "workaround"?

PS!  Har aktivert varme/kjøling fra batteri alene.

emmern

Skrudde du den på med kommando der og da eller brukte du avgangsfunksjonen?

Har du prøvd den avgangsfunksjonen / departure - som er et krunglete ord for tidsinnstilling på oppvarming og lading?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Pippus

Problemet er vel hovedsakelig knyttet til aktivering av "Klimaregulering" fra mobilen. En vanlig Webasto varmer kan du jo selv bestemme driftstiden til( innen visse grenser) men her synes tidsintervallet for klimastyring/forvarming som låst. Dessverre så tror jeg nå at dette ikke lar seg endre fordi det under "innstillinger/klimatemperatur" i appen viser til at bruk av denne funksjonen kan redusere rekkevidden med opptil 7 km(800-900W forbruk?). I og med at de oppgir et slikt spesifikt tall, så er nok lengde i tid låst (pr. gang)
Min frustrasjon er nok knyttet til at jeg kan aktivere forbruk direkte fra batteriet til oppvarming, sette nedre grense for "nedtapping", styre temperaturen og stille hvor aktiv klimastyringen skal være. Hele herligheten er innrettet mot å kunne varme bilen opp til en behagelig temperatur om vinteren. Dessverre hjelper ikke alt dette hvis ikke det gis tid nok til oppvarming :P

emmern

Det er faktisk folk som har montert Webasto i egolfen sin :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Pippus

Fant for så vidt nå en "løsning". Når jeg programmerte avgangstider, så fikk jeg beskjed om at jeg kan definere 10 stk., men kun aktivere 3.(Pga. batteribeskyttelse/overbelastning) Dette betyr imidlertid også at man kan aktivere 3 samtidige og fortløpende klima-sekvenser, slik at bilen får totalt sett lengre varme/kjøletid :+1:
hva "fortløpende" i denne sammenhengen betyr skal snart testes ut....

Pippus

..og nå er det testet. resultatet var at det fungerte aldeles utmerket. Ved å kombinere 3 sekvenser med en halvtimes mellomrom, så oppnås over en time men tilnærmet kontinuerlig klimatisering. Mulig at dette kan settes til 20 min. og få det enda tettere, men tror ikke det gir så mye større gevinst. Eneste ulempen er at alle tre aktive program benyttes til bare en styrt aktivitet.

Jeg forsøkte underveis å følge med på appen hvordan klima ble aktivert osv., men den er så notorisk ustabil og treg at det ikke var mulig. Jeg måtte sjekke fysisk ved bilen...

kj3til

Sitat fra: Pippus på fredag 13. oktober 2017, klokken 20:05
..og nå er det testet. resultatet var at det fungerte aldeles utmerket. Ved å kombinere 3 sekvenser med en halvtimes mellomrom, så oppnås over en time men tilnærmet kontinuerlig klimatisering. Mulig at dette kan settes til 20 min. og få det enda tettere, men tror ikke det gir så mye større gevinst. Eneste ulempen er at alle tre aktive program benyttes til bare en styrt aktivitet.

Jeg forsøkte underveis å følge med på appen hvordan klima ble aktivert osv., men den er så notorisk ustabil og treg at det ikke var mulig. Jeg måtte sjekke fysisk ved bilen...

Så med teskje:

Reell avreisetid er for eksempel 07:00, så da satt du avreisetid 06:00,06:30 og 07:00?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pippus

Jepp, det er akkurat sånn jeg mener :+1:


Merk at jeg bare har aktivert klima, og ikke lading. Hvis du har nedre grense for lading f.eks. på 60%, så bør sannsynligvis siste 40%(eller mindre) lades på første sekvens slik at ikke gjenstående ladetid går over flere klimaperioder og "forstyrrer". Dette har jeg imidlertid ikke testet og det er heller ikke sikkert at dette har større betydning for klimastyringen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA