Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet % pr time

Startet av nr1rayner, lørdag 07. januar 2017, klokken 16:13

« forrige - neste »

nr1rayner

Begynner å ha ganske god/lang erfaring med 10/16A lading av 24kwh Leaf, men savner info om ladehastighet på 6,6kw og event. 6A.
6,6kw burde jo lade dobbelt så fort som 16A, men er det slik i praksis?

Savner også info om ladehastighet på 30kwh Leaf.
Noen som kan spe på kunnskapen litt her kanskje?

Min erfaring er som følger:
24kwh batteri
10A - 10-11% pr time
16A - 16-17% pr time
Type2 - ca 20% pr time

Ser at det varierer noe, litt etter vær, vind, start-SOC osv, har vel fått 20-22% på 16A, men det hører nok til sjeldenhetene.
Så stort sett ligger det på de overnevnte verdiene.

Ser selvsagt bort fra lading fra 80-90% og opp da ladingen selvsagt går tregere ved høyere SOC.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Stusser på at type2 lader raskere enn 16A? Forklares vel med at 2.gen Leaf bare trekker 15A på 16A kurs? (Mens 1.gen faktisk trekker 16A).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Skal ikke sette 2 streker under svaret her tomrh, men det har virket som type2 lader bittelitt raskere enn den 16A kladden jeg har.
Det kommer nok mer an på kladden enn bilen.
Min EVI-kabel trekker rett over 15A ifølge måleren i displayet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

#3
Hvis ladekabelen er spekket høyere enn bilen og bilen høyere enn EVSE så er det vel strengt tatt EVSE som bestemmer ladehastighet. nonen kan være stilt inn på 14A, andre på 20A og det vil jo påvirke hastigheten direkte. I tillegg vil vel anlegg med høyere spenning gi mer effekt på samme EVSE så det er ikke eksakt vitenskap dette. F.eks. så vil forskjellen på 220V og 240V være 320W over 16A. Det vil tilsvare 1,5% forskjell i timen på en 24kWh.

En 24kWh har 22kWh som 100%, mens 30kWh har 28,7kWh som 100%. Dvs. 1kWh er 4,54% på 24kWh og 3,48% på 30kWh.
Da kan vi regne om prosentene: Noe som fyller 11% per time blir da 11%/4.54%/kWh=2,4kWh i timen, som tilsvarer 2,4kWh*3,48%/kWh=8,4% i timen på en 30kWh

Egentlig kan du regne dette mer direkte ved å si at 1% på en 24kWh er 0,767% på en 30kWh. 11%*0,767=8,4%
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Det kan se ut som at du får ca 20A på type 2, eller i underkant av 20A.

Så kan du prøve å finne ut av hvor flaskehalsen er:

  • Likerettern i bilen har en kapasitet på 3,6 eller 6,6 kw. Jeg har ikke klart å finne ut hvor mange A 3,6kw-versjonen klarer å trekke, men jeg trur det er rundt 18A.
  • EVSE sender pilotsignal til bilen, om hvor mange A den får lov å trekke.
  • Overgangskabelene fra type 2 til type 1 pleier å være laget for 20A eller 32A. EVSE'r som ikke har egen kabel, som er typisk for type2-uttak, kan lese av kapasiteten på skjøtekabelen som bilisten plugger i. Om EVSE'ne har intelligens til å sette ned strømmen til 20A ved behov, kjenner jeg ikke til.
2011- og 2012-Leafer har likeretter på kun 3,6kw. Med vanlig EVSE på 16A, har jeg erfart å lade med ca 3kw. Hvis jeg lader med EVSE med større kapasitet, får jeg ca 3,3 kw, men det er jeg litt usikker på.
2013-modellen kom med likeretter 2 versjoner. De fleste usa-modellene har nok 6,6kw, og jeg trur det gjelder de som har ladepakke med hurtigladeport. Det er mulig de fleste europamodellene har 3,6 kw.

nr1rayner

#5
Mye bra svar her, men ingen svar med erfaringer på det jeg var ute etter..

Har gjort grovt samme beregning som deg Sylwester, 30kwh burde lade ca 7-8% pr time på 10A og ca 11-12% på 16A, men er det slik?

Men mest interessert er jeg i 6,6kw.
På 24kwh burde det jo lade med ca 30-40% pr time, men, er det faktisk slik?
Svært mange USA har 6,6kw ja. I Europa er dette dessverre tilvalg, som ikke var på min  :(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

magnemann

#6
Jeg har 6,6kw lader, 24kwt batteri.
Jeg ladet med en hurtiglader type 2.
Jeg sjekket ikke Leafspy, men går ut ifra at den ladet med 6,6kw.
Den ladet fra 30-63% (displayet i bilen) på 50 minutter. (+-5 min. husker ikke).

Samme resultat bør man få på en hjemmelader 32A.
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

sylwester

Ja, det er lite hokuspokus involvert annet enn at disse kablene faktisk bruker strøm og ikke effekt når de sender pilotsignal etc.

Slik jeg har forstått det så trekker 6,6kWh-laderen kun 6,6kW når det er 240V. Dvs. at ladered er begrenset til 27,5A. Se denne utenlandske tråden om det.
6,3kWh per time er dermed mer realistisk og med 95% virkningsgrad så lader det 6.0kWh i timen som blir 21% i timen for en 30kWh og 27% for en 24kWh.

Selv med 240V vil ikke den klare 33% på en time på 24kWh. Er antall prosent i displayet med mer buffer enn LeafSpy?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Det tenkte jeg jo ikke på, alle mine prosenter er fra display i bilen.

Takk for det Magnemann, ca 33% på ca 50min er omtrent som jeg tenkte med 6,6kw  :)
Det blir minst 6,6kw lader i neste bil  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

123kris

Prøver meg her..
Er det noen som har erfaring med forskjellen på å lade med 10A fra schuko på en 30kw 3,3, kontra 16A fra ladestasjon hjemme? Da tenker jeg på ladetid.
2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

jkirkebo

Sitat fra: 123kris på fredag 17. mars 2017, klokken 15:28
Prøver meg her..
Er det noen som har erfaring med forskjellen på å lade med 10A fra schuko på en 30kw 3,3, kontra 16A fra ladestasjon hjemme? Da tenker jeg på ladetid.

Er nok samme forskjellen som på 24kWh. Dvs. i overkant av 60% raskere lading med 16A. Jeg tipper (for en helt tom 30kWh) ca. 8 timer til full med 16A og ca. 13 timer med 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JanBrede

For å gå rett tilbake til trådstarter:
Jeg har selv den samme bilen 24 kWh og 6,6 kw lader. Jeg har testet lading mye og mange steder. En Ampére = 1% pr time regelen holder seg helt opp til 32A=32% på min bil (gitt alle forutsetningene du har fått med deg; ikke over 80% og batteritemperatur innenfor normal)

I praksis merker jeg i løpet av få minutter forskjell på et ladepunkt som kun leverer 24A og et som leverer 32A.

På 32A lading vil jeg i praksis få 31% til 35% lading pr time.  Det er også mulig å observere at ladehastigheten på batteriet ikke er lineær; det går raskest mellom 30% og 70% fyllingsgrad.

Sjekk Type 2 kabelen din; når jeg fikk min Leaf hadde jeg bestilt 32A kabel, men fikk 20A...  :P
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

nr1rayner

@JanBrede
:+1: :+1:

Mener jeg har 32A-kabel, men det er egentlig revnende likegyldig på 3,3 kw  :P

@123kris
Regner med du mener 30 kWh
Du lader med kW (effekt), kapasiteten er kWh (kilowatt-timer, effekt over tid).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

JanBrede

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:50
@JanBrede
:+1: :+1:

Mener jeg har 32A-kabel, men det er egentlig revnende likegyldig på 3,3 kw  :P

Bare hyggelig :)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA