Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EVBatMon?

Startet av leafnor, søndag 01. januar 2017, klokken 15:26

« forrige - neste »

leafnor

#15
Lad og kjør. Tenker at det er tenkt i utvikling av batteri og lading, og optimert så langt det er formålstjenelig.
For min del er og var det mest en refleksjon om jeg kan finne et ladenivå som kunne optimere for mine forhold. Bl.a å regenerere fra start. Marginalt, men "gratis" å lade smart tenker jeg.
Og bremsene som ikke brukes har jeg annen løsning for enn å svi av energi for å holde de friske.
For å runde av, virker som min observasjon av 4,1V som maks er feil, der står flere plasser og på div videoer av hurtiglading at det er 320V av de 80 celler. Det blir maks 4 volt, en snill spenning som topp for lion har jeg lest meg fem til.
Likeså at den kun jobber seg ned til 3,8V og ligger der når der er "tomt" er jo også helsemessig rimelig optimalt, ut fra hva jeg har lest.
Bilen er som den er, jeg vil komme til å kjøre som jeg må, og lader sikker til 100% de ganger jeg lader.
Etter 10 år er bilen fortsatt på 70-80% av ny i batteri, og jeg sikkert på søk etter ny bil.
Lad, tut og kjør.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joh Kobbe

Det siste stemmer sånn ca. ja. Det vil ta for mye tid, samt at det kan bli for kjedelig lesning for akkurat denne tråden til å gå i dybden her. Men for de som er interessert så finner man mange diskusjoner om PHEV sin batteriteknologi, en teknologi som ligner på andre bilers men ikke nødvendigvis er helt lik.
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

leafnor

Kun få timer til pickup av bil. Skal bli spennende å se forbruk hjemover i rimelig streng kulde. Går det som plan leverer selger bilen ettet dulladet og kjørt på Charge. Begynner på omlag 80% batteri. Enneller annen plass jeg stopper for mat lader jeg. Om så på hurtiglader bare for at!
Kommer jeg hjem med forbruk under 0.8 er jeg storfornøyd. Det er tross alt ned mot minus 20 store deler av turen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joh Kobbe

#18
Det er billigere å bruke charge til å lade batteriet enn å bruke hurtiglading (men sikkert morsomt å prøve en gang). Dette spesiellt når det er kaldt samt at det også ellers er det ufornuftig å bruke hurtigladere, såfremt de ikke er gratis, på PHEV da det er et så lite batteri og det tar til seg strøm så langsomt i forhold til rene el-biler. Det er noen som har opplevd feilmelding når de hurtiglader PHEV, gi gjerne tilbakemelding om din erfaring :)
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

leafnor

Ble ikke tid å hurtiglade. Dvs gadd ikke ut å fryse. Minus 23 på kaldeste og under 20 fra Elverum og til Kvikne.
Fra gardemoen til Elverum 0,87 og kjørte på Save da den var godt ladet. Ladet på Biltema der for var inn å kjøpte nye viskere. De var ikke bra de som stod på. Kjørte så omlag 5 mil til batteri brukt opp. Fibruk da 0,52. Kom hjem i Trondheim med forbruk 0,71 på bilen fra Elverum. 4 tunge dekk i bilen og behov for mye varme for det var rimelig kaldt ja. 0,71 på slik vinter er jeg godt fornøyd med. Jeg sinket ikke noen heller så drev ikke økokjøring.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erik e

Det er ikke "galt".  Samme kjøring med ny diesel bil (4wd og sterk motor) ville ligget på ca. 0,51.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA