Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva betyr "upper control arm front left"?

Startet av Isbjørn, fredag 06. januar 2017, klokken 17:12

« forrige - neste »

Isbjørn

Hentet bilen fra service i dag. Det er på en måte en ulempe at Service Invoice sendes etter med e-post. Da har man ikke anledning til å spørre noen hos Tesla. I faktura står det:

Concern: Technician found: During service it was found that the upper control arm front left
side needs replacement due to excessive play.

Noen som kan forklare dette?

Fikk også oppdatert til LTE. Sto LTE på skjermen de ca. første 2 min., deretter switched den til 3G og sånn har det vært hele turen hjem. Har jeg kastet bort 5400 kr?


2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Espen Hugaas Andersen

#1
Det betyr at den ene armen som holder venstre forhjul fast til bilen har for mye bevegelse. Det er mye slark i ett kuleledd og om du ikke får byttet det de anbefaler kan hjulet løsne fra bilen og plutselig stå på skrå innover i hjulbuen.

Dette er noe som har skjedd tidligere på noen biler, det skjer som regel i lav hastighet med mye rattutslag, når det blir tilstrekkelig slitasje for å skje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Isbjørn

Det var det jeg antok. Er det vanlig at det kun byttes på én side? Jeg tenker, når det er så mye slitasje på den ene siden tar det kanskje ikke lang tid før man får det samme på motsatt side?
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Isbjørn på fredag 06. januar 2017, klokken 17:28
Det var det jeg antok. Er det vanlig at det kun byttes på én side? Jeg tenker, når det er så mye slitasje på den ene siden tar det kanskje ikke lang tid før man får det samme på motsatt side?
Jeg tenker at de har sjekket andre siden og det er trolig ok. Det man tror kan skje med disse leddene er at defekt pakning e.l. fører til at det kommer vann inn i kuleleddet og kuleleddet ender opp med å ruste bort. Det er ikke noe som kommer av ren slitasje, man må også ha litt uflaks.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kjølholdt

har kjøpt inn delen men fix bil luerer på om de må gjøre noe med luftfjæringen(sleppe ut luft for å komme til??) Noen som vet om dette stemmer
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

offpist

Jeg har ikke byttet øvre bærearm fremme selv, men fra det jeg kan se så trenger du ikke ut med demperen for å bytte den. Så du trenger heller ikke slippe ut noe luft.

Det er nok en fordel å sette bilen på høyeste nivå før du setter den i jack mode.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

fonberg

Kommentar til det om at de bare ettersender epost. Nå har ikke jeg så mange besøk hos Tesla de siste årene, men de gangene jeg har vært innom og fått noe gjort med bilen, så har de, ved utlevering, alltid gått gjennom hva de har gjort med bilen (og ettersendt Service Invoice på mail). Dette er min erfaring fra Trondheim.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA