Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eltilsyn, lav isolasjonsmotstand på UMC

Startet av fredag, fredag 06. januar 2017, klokken 11:24

« forrige - neste »

fredag

Jeg hadde eltilsyn hjemme for noen dager siden, som testet samtlige kurser og kontakter i huset.

Jeg fikk anmerkning om lav isolasjonsmotstand på UMC når den sto tilkoblet på en blå kontakt, uten at bilen var tilkoblet.

SitatVed kontroll ble det målt lav isolasjonsmotstand (0,28 Mohm) på el-billader. Eier bør kontakte produsent for utbedring av dette.

Noen andre som har vært borti tilsvarende?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hnrk

Fikk beskjed om at den var på 0.48 da de byttet måler i skapet mitt og bilen stod i UMC (schuko) i garasjen. Da jeg kom ut til bilen blinket det rødt i porten og skjermen var full av feilmeldinger om luftfjæring og lav spenning på 12V. Tok laderen ut av bilen og den ble øyeblikkelig glad og lykkelig igjen.

Etter hva jeg har skjønt, så er Teslaen ganske følsom for jordingsfeil (det var vel en kar på Gjøvik som slet litt med lading i fjor vinter?), så det var neppe populært å ha en elektriker som aktivt testet jordingen på den kursen.
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

Muffinman

Kanskje ikke helt heldig at det megges på kursen hvis bil/umc står tilkoblet?

nortrahof

Dersom alle UMCer måler at jordleder er intakt til bilen, så må det være en liten motstand til jord. Selvfølgelig kan denne kobles ut når ladespenningen tilkobles? Det har jeg ikke sjekket!
Dersom denne motstanden til jord ligger permanent, kan denne motstanden være såpass stor at ikke jordfeilvernet løser ut. Da vil man måle enn viss lekkasjestrøm til jord når UMC er tilkoblet til en kurs.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

zyp

Jordleder mellom UMC og bil er en del av pilotkretsen, så hvis den brytes så brytes også pilotsignalet. Faselederne er derfor ikke involvert i denne sjekken.

Hvis UMC også sjekker jordleder mellom UMC og nettet så stemmer det derimot at den må belaste jord med en motstand.

jakure

«fredag», hvordan har det gått med denne saken? Fant du ut av dette? Har du utbedret feilen?

Spørsmål; hvilken elbillader er det snakk om her? Tesla Wall Charger? Jeg spør fordi jeg har en slik selv, og har i dag målt tilsvarende lav isolasjonsmotstand på min elbil-kurs. Jeg megget kun 0,2 Mohm. Dette stusset jeg selvfølgelig over, og gikk til med nærmere undersøkelser. Jeg åpnet TWC og koblet fra kablene og målte igjen. Kursen viste seg å være helt i orden, men da jeg målte direkte på TWC, utilkoblet strømforsyning fikk jeg igjen 0,2 Mohm mellom faseklemmene og jord-klemmen. Dette er grunnen til at jeg nå søker svar og løsning (og kom over din post).

Er det sånn at alle TWC har meget lav isolasjonsmotstand, eller er det feil på min ladeboks?
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

Orbit

TWC lekker i alle fall mellom faselederne, så mye sannsynlig også til jord. Se tidligere tråd for mer detaljer: https://elbilforum.no/index.php?topic=41423.msg713614#msg713614
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Muffinman

Ja, det fant DLE ut her også. Selv om jeg viste til at alle var slik og at Tesla hadde påstått at dette er en egenskap og ikke en feil sa inspektøren at jeg måtte være klar over at det var mitt ansvar om den forårsaket noe hvis jeg fortsatte å bruke den. Men han skrev ikke avvik på det.

TWC byttes ut om ikke lenge her uansett, ingen grunn til å beholde en boks uten smartfunksjonalitet som i tillegg har tvilsomme egenskaper.

El-boy

Heisann,
Dette var nytt for meg. Jeg er litt i stuss om "strømlekkasjen" gjelder Tesla veggboksen TWC, eller den løse ladekabelen UMC eller begge? Er det eventuelt noen forhåndsregler mann bør ta?
Jeg bruker vanligvis 32A 1-fas 230V UMC lading hjemme med strømstyrke på 21-25A, men har en Zoe Zaptec 16A enfas boks vi bruker på den andre bilen men den er kanskje litt knapp til å lade Teslaen.
Bør jeg la være å bruke UMC?

Electrix

Det er ihvertfall to ting som kan oppfattes som lav isolasjonsmotstand:

1. UMC kan ha en form for overspenningsvern, da vil dette løse ut på overspenningen fra megger og lede den til jord som oppfattes som lav isolasjonsmotstand fra megger. Derfor må overspenningsvern i installasjonen utkobles ved megging.

2. Det kan være noen form for filter mot jord i elektronikken, og disse kan forårsake feilmåling.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA