Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

30 000 uten service

Startet av Mumitrollet, onsdag 04. januar 2017, klokken 09:07

« forrige - neste »

Mumitrollet

Har nå kjørt snart 32 000km med Leafen, og har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har hatt den på service enda.
Hvilken service burde jeg evt ha på den nå? Er det ikke slik at intervallet er på 15 000km? Må jeg da ha den på to servicer, eller holder det med den siste?

Takk for svar :-)
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

BE

Det går helt fint med 30 000 km intervall. I motsetning til biler med forbrenningsmotor, er det ingen kritisk oljeskift på Leaf. Det er ingenting som plutselig kan havarere ved manglende service slik det er på konvensjonelle biler. Null stress.

Det viktigste er å få tatt en titt på bremsene og at hjuloppheng og styring fungerer som det skal. Et skift av bremseveske er nok fornuftig å få utført.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

elektrolux

Liker å bruke ordet vedlikehold i stedet for service.

Som BE nevner er det omtrent bare bremsene som trenger vedlikehold, og det gjør du best når du bytter til sommerdekk en flott påskedag.

Da demonterer du bremsene, og skraper rent under den lille rustfrie platen som klossene ligger oppi. Smør så på med varmebestandig fett før du monterer tilbake.

Har skivene en rustkant øverst og nederst bruker du vinkelsliper for å fjerne denne, og passer på å planslipe bremseklossene mot et grovt sandpapir, slik at de sveiper hele flaten og dermed holder den fri for rust.

Beregn 1/2-1t på hvert hjul, og bruk sparte penger på en sydentur med kona. ;) Meget god timebetaling for litt kos med egen bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mumitrollet

Takk for svar :-)

Ser at det er mye man kan ordne på egenhånd, bare man har peiling nok, noe jeg dessverre ikke har  ;D

Når det gjelder bremsene, bruker jeg ved jevne mellomrom å kjøre bilen i D med eco modus av. Samt å bremse godt opp noen ganger. Regner med at dette også er bra mtp bremsene.

Fikk en pris på førstegangsservice på kr 1650. Synes ikke dette var så hakkende gal pris?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Electrix

Standard serviceintervall er 1år/30 000km så du er ikke akkurat så mye over.

Du bør bytte kupeluftfilter minimum en gang i året, gjerne to ganger om du kjører mye, slik at du puster i ren luft. Dette koster 150-200,- og kan lett byttes selv, finnes videoer på youtube som viser hvordan.

Jeg hadde min på service de to første årene, men har hoppet over etterpå. Vurderer å ta den på service når den er 5år, det er vel noen vesker som skal byttes etter hvert, men er ikke helt sikker på intervallet.

Men jeg har tatt den på etterbehandling mot rust innen den var 2 år, rust er vel det største problemet her.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Strømbil

Min har nå gått 100 000 uten service, kun med eget vedlikehold.
Bytter kupefilter 1-2 ganger i året, samt ser over bremser og rengjør disse ved hjulskift på sommer.

Passer på å spyle av bilen saltet en gang i uken nå på vinteren. Knakende god bil ennå. Må vel straks på min første EU..
Svart Nissan Leaf 2013.

lifern

Min har kjørt 131000 km uten service.
SVART EUROLEAF 2013

Sele

EU gir deg rettigheter tilknyttet garantien i tillegg til bilbransjen vilkår.
•Du må ikke ha fulgt service for at nybilgarantien skal gjelde. Men dersom manglende service er årsaken til feilen du klager på, gjelder ikke garantien.
•Du kan fritt velge verksted, du behøver ikke utføre service hos merkeforhandler (EU-krav)

Mine biler følger service intervaller til garantien løper ut så tar jeg servicene selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA